• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Dilemma

Dilemma

27 september 2024 door Henk van Kalken

Soms kun je als beoefenaar van boeddhisme en dzogchen voor van die dilemma’s geplaatst worden.
Zo ontdekte ik laatst een rode vlek op mijn voormalige perzikhuidje, ter hoogte van mijn rechterschouder. Ongeveer in het midden een donkere, knopachtige uitwas, die als je goed keek ook pootjes bleek te hebben.
Jawel, een teek.
Met overgave bezig om zich vol te zuigen met mijn kostbare, rode levenssap, teneinde zichzelf van nageslacht te verzekeren.
Deze bloedzuigster is dus vrouwelijk. Elk verband tussen het geslacht en het zuigen van bloed werp ik natuurlijk verre van mij.
Dit is nou eenmaal de prijs die je helaas soms moet betalen als je een omtuinde woning hebt in een klein, Drents dorpje. Ik bezit een handig instrumentje om deze onverlaten uit mijn buitenste beschermlaag te verwijderen; een zogenaamde tekenlasso. Een soort strop, die je aantrekt en die het beestje in een ferme greep neemt, waarna je het zonder problemen kunt verwijderen.
Maar dan.
Ik staarde naar het verwijderde minimonster met een mengeling van boosheid en schuldgevoel.
Boosheid omdat ze mijn gezondheid belaagde, een ongemakkelijk gevoel omdat ik haar mijn bloed onthield. En daarnaast over de beslissing die ik over leven of dood moest nemen. Want wat te doen met dit nog levende bloedzuigertje? Mijn buren, met wie ik nogal eens spreek over de problemen die een Ixodida – klinkt toch al wat minder erg dan een teek –  zoals zijn wetenschappelijke naam luidt, kan veroorzaken. Zij overtreffen elkaar in het opsommen van de meest dodelijke executie- methoden. Dat rotbeest moet je… vult u maar in. De buurlijke haat jegens deze potentiële verspreider van de meest gruwelijke ziekten. Zoals de ziekte van Lyme. De wetenschappelijke naam hiervan luidt borreliose, wat niet als een gruwelijke ziekte klinkt, maar meer als een aperitiefje of een overheerlijk Italiaans gerecht. Verbranden, verdrinken, verpletteren, maar dood moet en zál ze, daar zijn alle buren het over eens.
Nou heeft geen van mijn buren zich ooit in een bevrijdingsleer als bijvoorbeeld het boeddhisme verdiept. Het Achtvoudige Pad betekent voor hen acht vertakkingen van het pad dat door het bos loopt. In zalige onwetendheid ontdoen ze zich van elk in hun beleving schadelijk dier. Vliegen, muggen en wespen sla je dood. Mieren geef je gif.
Ooit heb ik een lama, die Mahamudra onderrichtte op een vraag naar het doden van een lintworm horen zeggen: ‘Los van alle verschillen en onderscheid die de denkende geest maakt, is een lintworm in wezen niet anders dan jij. Hij wil bovendien hetzelfde: voldoende te eten, en een omgeving waarin hij zich thuis voelt.’
Ik kan me trouwens persoonlijk niet voorstellen dat hij daarvoor uitgerekend mijn darmen zou uitzoeken, maar dat terzijde. ‘Als de huisarts medicijnen voorschrijft doodt dit de parasiet,’ zei de lama. ‘Als je dat van tevoren weet, dus bewust doet, geeft dat dus karma.’
De student: ‘Maar je kunt niet anders, want het kan om je gezondheid gaan.’
‘Karma,’ zei de lama, ‘is niet redelijk, rechtvaardig, eerlijk of oneerlijk. Het is oorzaak en gevolg. Je schept het karma dat voortkomt uit de daad of de gedachte. Er wordt door niets of niemand over geoordeeld. Hooguit doe je dat zelf.’
Dat ging allemaal door me heen, terwijl de teek mijn bloed in zijn walgelijk uitziende reservoirtje torste, wellicht in de inmiddels ijdele hoop op mooie nakomelingen. Als ik het beestje dood, doe je dat toch uit altruïsme, probeerde mijn stem des gewetens. Om  te voorkomen dat het een ander medewezen zou besmetten. Ja, dahag.  Ik probeerde hiermee natuurlijk de Wet van Oorzaak en Gevolg, zowel als mezelf voor het lapje te houden.
Ik zou wel eens willen weten hoe andere beoefenaren hier tegenaan kijken.
Mijn huisarts vond het overigens wèl een goed idee dat ik me bij haar meldde en schreef een antibioticum voor dat korte metten zou maken met de bacterie die de ziekte van Lyme veroorzaakt, de Borrelia burgdorferi. Klinkt ook al als een pizza met een chianti. Niettemin is het geen goed idee om zo’n beet onbehandeld te laten, dus nam ik het karma van de dood van die onfortuinlijke bacteriën er maar bij. Om Mani Peme Hung, en dat soort dingen.
En ik slikte met tegenzin dat spul, wenste de Borelia burgdorferi een goede reis naar het Bardo, en een gunstige wedergeboorte. Liefst niet als teek of ziekmakende bacterie.
Van Kalken, je bent een hypocriet, dacht ik vervolgens. Je denkt alleen maar aan jezelf.
U ziet, beste lezer, dat door het menselijk denken het Achtvoudige Pad vele voetangels en klemmen heeft, waardoor je behoorlijk kunt gaan ronddwalen. Later vond ik mijzelf wat vaker terug dan gebruikelijk in mijn pujakamertje, waar ik zuiveringsmantra’s en meer reciteerde, voor het heil van de de Borelia burgdorferi’s en de Ixodida’s van deze wereld. En mijn karma natuurlijk. Overdreven? Misschien. Onzin? Ook misschien. Maar je weet immers maar nooit met dat karma.
Intussen is de vlek vervaagd, de teek in kwestie een niet zo leuke herinnering geworden, en resteert de vraag wat ik met het kleine monstrum gedaan heb. De groencontainer werd de eerstvolgende donderdag toch geleegd, bedacht ik. En een nog levend teekje meer of minder, ach, dat maakt geen zichtbaar verschil.
Toch?

Categorie: Boeddhisme, Columns, Gezondheid, Henk van Kalken Tags: achtvoudige pad, doden, karma, teek

Lees ook:

  1. Militairisme en boeddhisme – het doden van levende wezens
  2. Breuklijn door de menselijke conditie
  3. Over deugdzaam leven en de belemmeringen
  4. De grote schoonmaak van Buddhagosha

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Henk van Kalken

Henk van Kalken heeft affiniteit met het boeddhisme (Kagyu) en is dzogchenpractitioner. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • 17 mei 2025
    Meditatie zaterdag met Jotika Hermsen
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 20 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ontkennen en ont-kennen in het hindoeïsme, 3: neti neti neti…
    • Het jaar 2025 – dag 135 – boomzaad
    • Eigenwijze monnik in anti-kraakpand
    • Centraal Tibetaans Bestuur herdenkt 30 jaar verdwijning Panchen Lama en roept opnieuw op tot transparantie
    • Boeken – goud in handen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.