• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Boeddhistische doeners en denkers – de serie 74

Boeddhistische doeners en denkers – de serie 74

26 september 2024 door gastauteur

De redactie van het Boeddhistisch Dagblad is geïnteresseerd in de ervaringen van mensen die het boeddhistisch pad volgen. De leer bestuderen en praktiseren. Al of niet op een kussen of in een sangha of in je eentje. Ben je zo’n iemand en wil je je ervaringen delen- hoe je het boeddhisme hebt ontdekt, wat het je opbracht en niet, je teleurstellingen en hoop, je verwachting, welke richting je volgt en waarom, of als je het boeddhisme weer hebt verlaten- stuur ons jouw ervaringen in een niet zo’n heel lange tekst toe om in de serie Boeddhistische doeners en denkers gepubliceerd te worden.

‘Ik houd me al jaren bezig met het boeddhisme. Ik schreef er meerdere boeken over, allemaal uit het leven gegrepen. Maar wat bracht het boeddhisme me nu werkelijk? Wel, het grote niet-weten! En dat was precies wat ik nodig had.

Ik ben van kind af aan een bang jongetje. Dat werd ik op mijn vijfde. Door omstandigheden. Ineens was ik bang en eenzaam. En ik bleef dat, al blufte ik me er 60 jaar dapper doorheen. Bang om zónder mensen te zijn (ik heb ze nodig, dat voel ik, al weet ik vaak niet waarvoor), bang om mét mensen te zijn (mensen zijn zo aanwezig en bedreigen onze mooie wereld met hun westerse manier van doen).

In Sri Lanka ontdekte ik het boeddhisme. Dat voelde goed. Het leek mij een oplossing om steviger in de wereld te kunnen staan. Om mijn cirkel van angst (angst geeft lijden wat op zijn beurt weer resulteert in angst) te kunnen doorbreken.

Nadat ik in Sri Lanka het boeddhisme had ontdekt, heb ik veel gestudeerd, gemediteerd, en zelfs boeken geschreven. Maar de leer, de uitgangspunten, het achtvoudige pad: ze hielpen me niet van m’n angst af. Rationeel gezien is het boeddhisme helder voor me, maar het gevoel komt niet. Inzicht leidt op dit punt bij mij niet tot rust. De onrust en de angst bleven en inzicht in ‘de leegte’ en meer mooie inzichten leidden juist tot meer onrust — de zin van het leven kan toch niet leeg zijn? Dus ik ging nog harder zoeken, met nog meer onrust tot gevolg. Wellicht was het m’n calvinistische opvoeding? Boeddhisme is kort gezegd (en om een link met ‘het Westen’ te leggen): Memento Mori en dat geeft mij geen rust. En reïncarnatie dan? Nieuwe ronde nieuwe kansen? Natuurlijk bestaan wij uit stukjes plant, stukjes dinosaurus en stukjes wat dan ook. Op die manier wórden we opnieuw geboren. Maar die wetenschap geeft mij in het dagelijks leven geen rust… Ik kan ook niet veel met karma als ‘alles bepalend’, zelfs óver levens heen.

Ik heb recent ingezien dat ik er met nog meer inzicht niet kom. Mijn angst betekent dat ik kennelijk te veel leef in verleden en toekomst. Ik moet zoeken naar wat me in het nu houdt. Want alleen dan verdwijnt de onrust. Zelfs stilzitten op een kussen, met een onoplosbare koan in het hoofd, geeft mij geen rust. Leven in het nu. Leven. Doen wat plezier geeft en wat afleidt. Carpe Diem. Maar dan wel zónder dat anderen last hebben van mijn dagplukkerij. Dus niet egoïstisch, in de zin van: harken over de rug van anderen. Zover heeft het boeddhisme me wél gebracht. Ik ben niet méér dan wat of wie ook op dit bolletje. Alles is onlosmakelijk verbonden van elkaar afhankelijk, dát voel en ervaar ik heel diep. Boeddhisten, natuurvolken, eigenlijk voelt en weet iedereen dat.

Voor mij persoonlijk betekent dit: afleiding door te reizen en door het maken van muziek. Plekken zoeken en activiteiten zoeken die rust geven omdat ze ‘goed’ voelen, omdat ze passen bij mijn ‘eigenfrequentie’, mijn natuur, zonder calvinistisch nuttigheidsprincipe, zonder intellectueel doel. Reizen met de trein naar plekken met een lage mens-dichtheid bijvoorbeeld. Natuur geeft rust. Het besef van tijdloosheid. Daar waar ik de afstand of nabijheid van mensen zelf in de hand heb. Want ik heb mensen wel nodig, soms meer, vaak minder. Ook muziek slokt me op. Musiceren is als een meditatie. Vrij musiceren, niet eens samen met anderen en zonder het ‘moeten’ dat hoort bij lessen of cursussen. Het is voor mij een geweldige emotionele uitlaatklep en houdt me in het nu.

Is aan mezelf denken geen egoïsme? Vloeken in de boeddhistische tempel? Ik denk het niet. Van een bang en onrustig jongetje heeft iedereen alleen maar last. Dat is me wel duidelijk geworden. En bij alles wat ik doe, probeer ik ervoor te zorgen dat anderen (mens, dier, plant) geen last hebben van mij. Geen lijden veroorzaken maar waar het kan verminderen.

Het is geen egoïsme maar loslaten van mijn krampachtige zoektocht. Loslaten – omdat ik wel moet.

Mijn laatste boek heet ‘Waarom bomen niet bang zijn en koeien zo lekker zen’. Een heerlijk simpel boekje om van de boeddhistische theorie naar de zenpraktijk te komen. Hopelijk ga ik die slag van theorie naar praktijk nu eindelijk zelf maken. Want, om met Hans van Dam te spreken, het leven is één groot niet-weten. En dat werkelijk voelen, is het beste wat mij kon overkomen.’

Was getekend Arjan Mulder. Wilt u ook uw ervaringen met het boeddhisme delen, mail ze dan naar redactieboeddhistischdagblad@upcmail.nl

 

Categorie: Boeddhisme, Boeddhistische denkers en doeners, Columns, Geluk Tags: angst, Arjan Mulder, doeners en denkers, niet-weten, serie

Lees ook:

  1. Boeddhistische doeners en denkers – de serie (5)
  2. Boeddhistische doeners en denkers – de serie – 15
  3. Boeddhistische doeners en denkers (21) – de serie – de vrolijke Meester
  4. Boeddhistische doeners en denkers – de serie 39

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.