• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Oost en West op hun best

Oost en West op hun best

21 september 2024 door gastauteur

De bekende zenmeester Thich Nhat Hanh zag Jezus en Boeddha als broeders, hij schreef daar een paar boeken over.

Boeddha leefde zo’n vijfhonderd jaar voor Jezus. Beiden spraken over liefde en geweldloosheid. Die combinatie is heel bijzonder, want er zijn genoeg mensen die spreken van en over liefde. Het is goed om te mediteren op geweldloosheid, dat verdiept onze liefde in ons leven.

Ik houd van Jezus en Boeddha en beschouw ze op innerlijk niveau als hetzelfde. Allebei hebben ze de wereld achter zich gelaten. Spraken vrijuit over hun transformatie. En beiden hadden vijanden die hen naar het leven stonden.

Het is waar dat de Boeddha niets met God had. Maar hij had het wel over de universele liefde. Het is waar dat de Boeddha liefde predikte voor alle levende wezens en Jezus richtte zich op de mens.

Maar beiden hebben hun confrontatie gehad met het kwaad. Boeddha overwon Mara en Christus overwon Satan. Boeddha en Christus leerden beiden, dat wat je eet je niet onrein maakt maar wat er uit je komt aan: gedachten en gevoelens. Je innerlijk overleg.

Heel veel mensen doen zich beter voor. Zoeken slechts macht en aanzien, geld en/of seks. Atheïsten en theisten maken zich hieraan schuldig, nietwaar?

Waarom noemen mensen zichzelf boeddhist of christen?

Het grappige is dat in het begin gelovigen van Jezus net als boeddhisten ook volgelingen van de Weg werden genoemd. Boeddha had het over de Drie juwelen: Boeddha, dharma en sangha. En Jezus had het over: Christus, het evangelie en de gemeente.

De meeste spirituele leraren, zoals Osho en Jiddu Krishnamurti voelden (of voelen), zich aangetrokken tot Gautama de Boeddha. Mogelijk omdat hij niet sprak over de belangrijkheid van het geloof. Maar toch zie je hedendaagse boeddhisten gretig in van alles geloven. Denk maar aan het bolwerk van het Tibetaans boeddhisme.

Wat er ook over hen wordt beweerd, hun boodschap van dat haat nimmer haat verdrijft is duidelijk en tevens hun uitspraken over geweldloosheid. Boeddha bracht meditatie onder de aandacht als techniek en Jezus het gebed.

Zoals ik wel eens geschreven heb: Gedachten hebben krachten maar de grootste kracht ligt voorbij alle gedachten.

Ik mis Boeddha binnen de kerk. Als broeder. Onlangs schreef ik een open brief aan de kerk, een van de tien punten die ik schreef was deze:

‘Waarom in hemelsnaam wordt de Boeddha als prediker van liefde en geweldloosheid genegeerd? Hij riep zichzelf niet uit tot een god en wilde tevens niet aanbeden worden! Hij sprak nuchter en direct over het lijden van de mens. En dat haat nimmer haat verdrijft. Het klopt dat hij Jezus niet kende, maar dan kan hij nog wel de Waarheid hebben gekend. Mozes, Abraham en Elia kenden ook niet Jezus. Zonder hun geloof in hem, geloofden ze wel in God. Er zijn genoeg verlichte zielen die het bespreken waard zijn binnen de kerk.’

Ik beschouw Boeddha en Jezus als Oost en West op hun best.

Tekst Nathan Rozenhart

Categorie: Boeddhisme, Columns, godsdienst, Nathan Tags: Boeddha, broeders, Jezus, mara, Oost en West, satan

Lees ook:

  1. Nathan – Wat is er gebeurd met de geestelijke rebellie van de vorige eeuw?
  2. Het jaar 2022 – dag 270 – feek
  3. Over Newton, de Boeddha en de mechanica van lijden en geluk
  4. Het idealiseren van iets of iemand betekent juist het einde ervan

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. kees moerbeek zegt

    21 september 2024 om 16:05

    Het boeddhisme is ontdekt, vertaald en verklaard door 19de eeuwse christenen, vaak missionarissen en/of ambtenaren in koloniale dienst. Buiten het christendom om bestond er destijds niets zinvols aan spiritualiteit/levensovertuiging dan het RK christendom en in het gunstigste geval was het een geperverteerde vorm ervan, misleid of zelfs duivels. Inmiddels is dit veranderd, maar de vooroordelen bestaan nog.

    In bepaalde prot. chr. christelijke kringen is het boeddhisme nog steeds duivels en dit is na te lezen. Pas op voor boeddhistische beelden, waaronder die van bodhisattva’s, want onderin bevindt zich een gat van waaruit kwaadaardige geesten zich kunnen verspreiden in uw gezin. Ook onderin kath. heiligenbeelden en beelden van Jezus valt er een gat te ontdekken, anders knalt het tijdens het productieproces uit elkaar.

    De Boeddha wordt nog steeds genegeerd, ondanks de Dharma. Het volgen van het Pad is mogelijk belangrijker dan te vragen, te smeken om serieus genomen te worden door de macht. De Boeddha deed dit ook en moest persoonlijk een hoge prijs betalen. Zijn volk werd uitgemoord.

  2. Nathanji Rozenhart zegt

    22 september 2024 om 18:39

    Hoi Kees Moerbeek,

    Bedankt voor je interessante reactie!

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.