• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » God en Satan

God en Satan

16 september 2024 door Dharmapelgrim

Er zijn mensen die beweren dat God niet bestaat. ‘What is in a name?’ (bron: de balkonscene uit Shakespeares Romeo en Julia).

Voor mij is God een soort persoon. Seksloos, genderloos en alles tegelijk. Ik zeg uit gewoonte ‘Hij’ als ik het over God heb, maar anderen vinden ‘Moeder Natuur’ passender. Wat past is afhankelijk van de eigenschap die op de voorgrond staat, of die jij op de voorgrond plaatst.

Gods ‘anatomie’ en ‘fysiologie’ is niet met die van een stoffelijk mens te vergelijken.

Gods lichaam zelf omvat en bevat letterlijk alles wat er in Hem aanwezig is aan onstoffelijke én stoffelijke zaken, variërend van sterrenstelsels tot ons (nog) onbekende en onverkende sferen.

Kortom: God is overal in en om ons heen present, maar dat houdt niet in dat jij of ik God zijn! Zo zie ik het.

Weet een atoom in mijn nier dat het samen met andere atomen een molecuul vormt?

Weet een molecuul in mijn nier dat het samen met andere moleculen een niercel van mijn nier vormt?

Weten mijn niercellen dat ze met elkaar nierweefsel vormen?

Weet mijn nierweefsel dat het één van mijn nieren vormt?

Weet mijn ene nier dat het samen met een andere nier in mijn lichaam zit?

En weten mijn nieren dat ze samen met andere organen mijn lichaam vormen?

Ik neem voetstoots aan dat het antwoord steeds nee is!

Al mijn organen werken met al hun weefsels, cellen, moleculen en atomen samen en houden mij in leven, zonder überhaupt van mijn bestaan te weten!

Ze resoneren/reflecteren op en met elkaar zonder besef van het grotere geheel.

Op vergelijkbare wijze resoneren/reflecteren bewuste wezen op en met elkaar, zonder besef van het grotere geheel: God.

Dat bewuste wezens – waaronder mensen – weinig tot geen Godsbesef hebben, is niet zo bijzonder.

Dat mijn nieren geen idee hebben wie ik ben, is ook geen ramp, zolang ze maar doen waar ze voor zijn: afvalstoffen uit mijn bloed filteren.

Ieder orgaan in mijn lijf heeft een eigen functie dat niet door een ander orgaan overgenomen kan worden.

Op vergelijkbare wijze vervult ieder wezen een eigen functie dat niet door een ander wezen kan worden vervuld.

En net zoals organen in mijn lijf van elkaar afhankelijk zijn om optimaal te blijven functioneren, zo zijn alle wezens in God van elkaar afhankelijk.

Het verschil tussen mijn lijf en Gods lichaam is dat het zelfherstellend vermogen van Gods lichaam het mijne verre overtreft.

Althans, dat neem ik voetstoots aan.

Dit wordt overduidelijk wanneer je in plaats van over God te spreken, over ‘de natuur’ spreekt: wij mensen kunnen niet zonder de natuur, maar de natuur kan wel zonder mensen.

Eerder heb ik gezegd dat Liefde en Haat links- en rechtsom (of omgekeerd) in wezen dezelfde natuurkracht zijn.

Vergelijkbaar zijn Goed en Kwaad elkaars tegenpolen, en daardoor precies hetzelfde, zij het ‘gespiegeld’. Als God de verpersoonlijking is van de Liefde en het Goede, dan is er ook een verpersoonlijking van de Haat en het Kwaad.

Die verpersoonlijking noemen mensen wel eens Satan.

God is onbestaanbaar zonder Satan. Satan is onbestaanbaar zonder God.

Dat betekent echter niet dat Goed en Kwaad, Liefde en Haat gelijk verdeeld moeten zijn. Het maximaal Goede heeft tenminste de mogelijkheid nodig dat het Kwade bestaat en het maximaal Kwade kan onmogelijk bestaan zonder tenminste de mogelijkheid dat het Goede er ook is.

God wordt door veel mensen als Goed en Liefdevol ervaren. Hij wordt geroemd, geprezen en verheerlijkt. Satan wordt meestal door diezelfde mensen als het grote Kwaad ervaren, en daardoor vervloekt en verworpen. Toch is er maar één kracht en die is zowel Goed als Kwaad.

Ik parafraseer Krishna[1] die in de Bhagavad Gita zegt:

“De mens die vol van mij is, zal één met mij worden, ongeacht of dat van Liefde of van Haat is.”

(bron: G.O.D. en wat dies meer zij)

[1] Krishna een van de meest aanbeden goden in het hindoeïsme. Sommigen vinden dat hij de enige God is.

 

Categorie: Boeddhisme, Columns, Dharmapelgrim Tags: Bhagavad Gita, God, Krishna, satan

Lees ook:

  1. Over Theologie 38: Dommamismen (II)
  2. Pascal Versavel – een natuurwandeling van Oost naar West
  3. Pascal Versavel – een natuurwandeling van Oost naar West
  4. Over Theologie deel 6 – De Bijbel 

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Henk van van Kalken zegt

    17 september 2024 om 08:49

    Het volgen van een bevrijdingsleer impliceert voor mij het losmaken, voorbijgaan aan concepten als God, Satan, als symbool van het goede en het kwade, dat wat wat mooi of lelijk is. Het universum kent geen criteria voor goed of kwaad. Die onderscheidingen worden in de hoofden van mensen gemaakt, die het weer verheffen tot iets hogers met een H, tot iets wat boven ons allen staat. Bevrijding betekent niet dat je jezelf moet (laten) opzadelen met nieuwe concepten, maar dat je de concepten uitschudt als een hond druppels uit zijn natte pels laat rondvliegen.

  2. Carlien zegt

    17 september 2024 om 09:47

    Dank je Dharmapelgrim,

    Wat helder en mooi verwoord.
    Met deze uitleg ga ik, samen met het bukgeluk dat Joop ons voor deze dag adviseert, deze nieuwe dag beginnen.

    Hartelijke groet van Carlien.

  3. Roel de Haan of Hoek zegt

    17 september 2024 om 11:07

    Het volgen van een bevrijdingsleer impliceert voor mij juist het trachten te begrijpen, en daardoor accepteren, van de concepten. Wanneer ik namelijk kan accepteren dat ik mij alleen gelukkig kan voelen omdat ik weet wat ongeluk is, geeft dat ongeluk betekenis aan mijn geluk. Streven naar evenwicht lijkt mij derhalve zinloos. Als alles ‘goed’ zou zijn dan is het klaar. Dan houdt het leven op te bestaan, denk ik. En dat wil ik nog niet, want daarvoor is mijn leven veel te ‘interessant’. Vandaar dat ik nog even wacht met het uitschudden van concepten (zoals een hond druppels uit zijn natte vacht laat rondvliegen.) Maar goed, zo bedenkt waarschijnlijk iedereen de overlevingsstrategie die bij haar/hem past :-)

    • Henk van van Kalken zegt

      17 september 2024 om 20:33

      Ik ben niet bezig met accepteren, niet met afwijzen, of het bedenken van overlevingsstrategieën, Roel. Ik ben bezig met (zelf)bevrijding.

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet
    • Vrijdag Zindag – Wat Schoof had willen zeggen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.