• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Boeddhistische doeners en denkers – de serie 72

Boeddhistische doeners en denkers – de serie 72

22 augustus 2024 door gastauteur

De redactie van het Boeddhistisch Dagblad is geïnteresseerd in de ervaringen van mensen die het boeddhistisch pad volgen. De leer bestuderen en praktiseren. Al of niet op een kussen of in een sangha of in je eentje. Ben je zo’n iemand en wil je je ervaringen delen- hoe je het boeddhisme hebt ontdekt, wat het je opbracht en niet, je teleurstellingen en hoop, je verwachting, welke richting je volgt en waarom, of als je het boeddhisme weer hebt verlaten- stuur ons jouw ervaringen in een niet zo’n heel lange tekst toe om in de serie Boeddhistische doeners en denkers gepubliceerd te worden.

‘Ik heb in mijn 58 levensjaren veel gedacht en geschreven.

Gedachten ontstonden eerst naar aanleiding van wat ik las, want ik was een serieus kind. Misschien te serieus, want toen ik zeven of acht jaar was, vroeg ik mijn opa wat hij erbij voelde om binnen afzienbare tijd te zullen sterven. Mijn opa vond dat mijn ouders met mij naar de kinderpsycholoog moesten gaan, maar mijn ouders lieten mij verder gaan in mijn eigen ontwikkeling van kind tot volwassene.  Mijn gedachten ontwikkelden zich verder in alle relaties die een mens in zijn leven heeft, zoals familie-, liefdes-, vriendschaps- en arbeidsrelaties. Achtendertig jaar later was ik weliswaar rijk aan ervaringen, maar mijn gedachten ervaarde ik vaak als een niet te temmen lastige aap en veel van mijn negatieve ervaringen wogen zwaar in mijn rugzak.

En toen stierf in 2004 mijn enige zus met 42 jaar door overmatig drugsgebruik aan een hartstilstand. Een overlijden wordt als een verlies en het einde gezien, maar voor de nabestaanden kan het ook een verrijking en nieuw begin betekenen. Dat was het voor mij in de zin van een “ontwaken”. De filosoof Seneca heeft geschreven: ,,Het is niet weinig tijd die we tot onze beschikking hebben, maar veel tijd die we verspillen.” en ik was niet langer van plan daaraan mee te doen. Ik ben in rouwtherapie gegaan en ben daarnaast gaan schrijven om mijn gedachten te ordenen én mijn ervaringen een plaats te geven.

Aangezien er een onverkwikkelijke discussie was ontstaan met betrekking tot de dagboeken van mijn zus, wilde ik een eventuele toekomstige discussie met betrekking tot mijn dagboeken vermijden. Ik heb deze gelezen, op basis ervan mijn memoires geschreven en mijn dagboeken daarna verbrand. In het laatste hoofdstuk “Het leven op zichzelf” schrijf ik:

„Van religie moet ik niet veel hebben. Naar mijn mening is er door de eeuwen heen in de naam van god zoveel afgemoord, dat ik niets positiefs meer zie aan religie. Buiten dat vind ik het absurd, dat de god van de ene religie de betere god zou zijn dan die van de andere religie en dat men daarom elkaar de hersens maar moet inslaan. Als soort van religie (het is het niet werkelijk) spreekt mij het boeddhisme dan nog het meeste aan.”

Het boeddhisme heeft mij vanaf dat moment begeleid bij het bewuste achterlaten van mijn menselijke voetafdruk. Het ontwaken was namelijk niet uitsluitend een moment van bezinning, maar is tot levensinhoud geworden. De filosoof Karl Jaspers heeft dit mooi verwoord: „Ik visualiseer wat ik gedurende de dag heb gedaan, gedacht en gevoeld. Ik onderzoek wat verkeerd was, waar ik onwaarachtig was tegen mezelf, waar ik mij wilde onttrekken aan mijn verantwoording, waar ik onoprecht was. Ik zie waar ik met mijzelf tevreden ben en waar ik mij wil verbeteren.”

Na het schrijven van mijn memoires (2004) en mijn boeken “Een Leven in Één Dag” (2016), “Loslassen Abschliessen Neuanfang” (2021) en “Brieven in Potlood” (2024) op basis van de dagboeken van mijn zus (zij wilde dit), heb ik mijn lastige aap getemd en denk ik niet meer in positieve of negatieve ervaringen, maar ben ik gelukkig met de mens waartoe mijn ervaringen mij hebben gemaakt. Door mijn ervaringen in mijn boeken te delen hoop ik andere mensen te kunnen helpen de (gulden) middenweg te kiezen. Mijn boeken verkoop ik niet, ik schenk deze alleen aan mensen waarvan ik voel dat zij hulp kunnen gebruiken.

Bij mijn research voor mijn nieuwe boek met korte verhalen ben ik op het Boeddhistisch Dagblad gestoten en heb ook eindelijk het boek “Buddhismus kurz und bündig” van Steve Hagen gelezen. Beiden verrijken mijn leven en gedachten, waarvoor ik wil danken. Met het woord “ervaringsdeskundige” kan ik echter niet veel beginnen en zie dat hetzelfde als bij de filosofen. De term filosofia – een samenstelling van de woorden voor liefde en voor wijsheid – raakte in het oude Griekenland in gebruik om de pretenties van zichzelf tot “wijzen” proclamerenden te relativeren. In die zin wordt ook gesteld dat wijsheid asymptotisch zou zijn: ze kan volgens die wat meer ingetogen en bescheiden gedachtegang niet zijn bereikt, maar wel worden nagestreefd, en niet worden bezeten, doch enkel worden bemind. Zo voel ik dat ook bij het boeddhisme.’

Was getekend Loes Dräyer-de Moor. Wilt u ook uw ervaringen met het boeddhisme delen, mail ze dan naar redactieboeddhistischdagblad@upcmail.nl

Categorie: Boeddhisme, Boeddhistische denkers en doeners, Columns Tags: ervaringsdeskundige, Louise Draeyer

Lees ook:

Geen gerelateerde berichten.

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.