Marleen Jans prijst zichzelf gelukkig als ze ‘s ochtends in haar tuin zit en een kop koffie drinkt. ‘Dan scharrelen er kippen rond in de tuin en denk ik: ‘’Meer heb ik niet nodig.”
Ze omschrijft zichzelf dan ook als een positief persoon, die bewust in het leven staat. “Je hebt de keuze om negatief te denken, of niet. Ik kies voor het laatste.” Ze realiseert zich ook dat spullen niet gelukkig maken. “Rondfladderende vogels kunnen je dat gevoel wél geven.”
Koopzucht
Jans is dan ook wars van de doorgeschoten koopzucht. “Je kunt met minder doen. Dat is ook goed.”
Die houding heeft ze onbewust van huis uit meegekregen. “Mijn ouders zijn zuinig. We kregen niet veel dingen. Zo ben ik opgegroeid.” Haar man heeft die houding meer en bewuster meegekregen, voegt ze eraan toe.
Beiden zijn ze fervente wandelaars.. Zij deed mee aan de Nijmeegse Vierdaagse en ook vakanties worden er op afgestemd. Een paar weken terug gingen ze in de Moezel wandelen. “We genieten dan ook erg van de natuur.” Volgens Jans is liefde voor de natuur ook een eigenschap van het boeddhisme. “Net als weinig waarde hechten aan materiële zaken.”
Korea
In 2018 ging Jans met haar man naar Zuid-Korea. Daar bezochten ze verschillende boeddhistische tempels. “We merkten hoe belangrijk de rol van het mediteren er is. Dat gebeurt eindeloos vaak. Uren, dagen of zelfs weken lang. Om met zichzelf in het reine te komen, volgens mij.”
Op de middelbare school kreeg Jans les over het boeddhisme bij het vak levensbeschouwing. Ze ziet het als een vredelievende levensbeschouwing. Zij blijft bij die mening, ondanks enkele wrede acties van boeddhisten jaren geleden. “Vredelievendheid is belangrijk. En dat zie ik toch vooral bij het boeddhisme.”
Wedergeboorte
Ook ziet Jans het als een geloofsovertuiging waarin boeddhisten een wedergeboorte proberen te bereiken. Zoals wij zouden zeggen; ‘Wie goed doet, goed ontmoet.’ Met een goed karma heb je een grote kans op wedergeboorte. En kom je weer terug in een volgend leven. Maar als je het slecht doet, word je bestraft en komt dát in een volgend leven terug.”
Het idee van de wedergeboorte spreekt haar persoonlijk aan. “Eigenlijk hoop ik wel dat er een wedergeboorte is. Ik vind het leven namelijk erg de moeite waard.”
Jans vindt het goed zich te realiseren welke acties welke gevolgen hebben. Iets wat ze bij het boeddhisme terug ziet. Een negatief aspect vindt ze het dat boeddhisten, in haar ogen, te veel op zichzelf zijn georiënteerd. “Mensen mogen meer naar elkaar omkijken.”
Wat haar evenmin aantrekt aan het boeddhisme is de afzondering die boeddhisten vaak opzoeken om te mediteren. “Ik denk niet dat die afzondering nodig is.”
Boeddhisme & politiek
De politiek zou in haar ogen wel meer boeddhisten kunnen gebruiken. “Maar zij zullen zich nooit in de politiek mengen. Misschien zijn zij juist realistisch”, vermoedt ze. “En misschien willen wij te veel.”
Volgens Jans zijn alle geloven in de basis hetzelfde. Zij en haar man zijn beiden kerkelijk opgevoed, maar daar heeft zij nog weinig mee; haar man wel. “Er is daar te vaak sprake van misbruik.” Ze concludeert dat er in het boeddhisme wél veel respect naar elkaar is. “Een prettige eigenschap. Vind ik zo’n beetje het mooiste aspect.”
(naschrift)
Marleen Jans werkt als sommelier in een favoriet restaurant van ons. Daar komt ze vriendelijk en deskundig over. Tijdens dit interview heb ik een zachtere kant van haar leren kennen. Ze blijkt erg te kunnen genieten van in het moment zijn. Volgens mij een boeddhistische eigenschap.
Wulf zegt
De kerken. Is daar sprake van veel misbruik? Ik denk van in de hele mensheid., waar kerken een onderdeel van zijn. Onnodig om als boeddhist je terug te trekken? Als je daar behoeft aan hebt moet je het doen.