• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » De lady boy is veilig in India, maar de vrouw niet

De lady boy is veilig in India, maar de vrouw niet

21 augustus 2024 door Peter Pijls

Het was bij the Gateway of India, de beroemde poort aan zee in Bombay, dat ik werd aangesproken door een hijra, de Indiase variant van de in Azië alom bekende lady boy. Een man zonder piemel, zeg maar.

De hijra in Bombay was direct en wat schaamteloos. Dat verbaasde me niet zo. Ik had al ergens gelezen dat hijra´s in India ook als prostituee werken, en dan wel het slachtoffer worden van mishandeling en moord. Maar van oudsher vormden ze een soort kaste van een seksuele minderheid met een speciale, bijna beschermde status. De oeroude Kama Sutra maakt al melding van ze, als een soort eunuchen voor seksuele diensten. Een derde sekse, maar dan van toen.

Hijra´s hadden in India lang een status aparte, ze mochten tal van beroepen uitoefenen. En dat in een land waar het mishandelen, aanranden en verkrachten van vrouwen en meisjes een soort volkssport is, alleen zijn de officiële cijfers volstrekt onbetrouwbaar.

Volgens antropoloog Nishi Mitra, die het in India als een van de eerste openlijk over femicide durfde te hebben, is het probleem dat het justitiële systeem in India moord op vrouwen niet begrijpt. `De complexe gender-factoren waardoor geweld onzichtbaar en geïnstitutionaliseerd wordt, worden niet herkend`, zegt ze op een website. ´Ontbrekende data zijn het belangrijkste issue. Het probleem blijft nog steeds onzichtbaar.´

De hijra die me op straat in Bombay aansprak, ergens in de jaren ´90, voelde zich overduidelijk op z´n gemak, niet acuut bang voor geweld of erger. Het leek me geen prostituee, al kon ik me vergissen, maar waar de hijra me direct en open aansprak, maakte ik het in India hoogst zelden mee dat een gewoon meisje of een vrouw me spontaan benaderde, terwijl ik het subcontinent toch drie keer bereisde. Wel wist ik, hoewel niet uit eigen waarneming, dat in de rosse buurten van Bombay vele meisjes en vrouwen gedwongen waren zich te prostitueren.

De berichten over het openlijk mishandelen, verkrachten en vermoorden van vrouwen, soms gewoon in een rijdende bus, blijven ook de westerse media halen.

Inmiddels is femicide niet alleen in India maar ook in Nederland groot nieuws, en niet alleen door de twee recente, gruwelijke gevallen die nog steeds de headlines halen. Enigszins tot mijn verbijstering kwam ik er een paar jaar geleden achter dat ook in mijn woonplaats Venray in 2006 een vrouw is vermoord. Haar man stak 70 keer, hij ontkende de moord eerst glashard en werd pas na een proces van jaren veroordeeld tot 18 jaar.

Ongeveer veertig Nederlandse vrouwen worden ieder jaar vermoord door een man. Het haatmisdrijf femicide is ook wereldwijd in trek: in 2013 vielen meer dan 43.600 slachtoffers. Ter illustratie: Terrorisme kostte toen 11.133 doden.

Femicide is het met opzet vermoorden van een vrouw omdat ze een vrouw is. In Mexico is het een soort volkssport, in Nederland een veelbeproefd middel van afgewezen mannen om hun haat en afgunst bot te vieren: elke acht dagen wordt hier een vrouw vermoord, volgens kennisinstituut voor Vrouwen- en Emancipatiegeschiedenis Atria. CBS-cijfers wijzen uit dat bijna zes op de tien vermoorde vrouwen in Nederland tussen 2017 en 2021 vermoedelijk werd vermoord door een (ex)-partner.

Ik wil trouwens niet de indruk wekken dat het in India alleen maar kommer en kwel is voor meisjes en dames. Niet alleen hijra´s, de ladyboys zonder penis, ruiken en grijpen vrijheden. Ook middenklasse vrouwen deden dat in de jaren ´90 al. Ik was in Bangalore, toen al het Silicon Valley van India, met veel computer gerelateerde industrie.

Bangalore was een hypermoderne metropool met tien miljoen inwoners. Vrouwelijke IT´ers liepen in modieuze westerse kleding, en dus niet in de traditionele sari. In cafés en restaurants die in de Londense City niet misstaan zouden hebben, zag ik ze bier en cocktails drinken met mannelijke collega´s.

Die vertoonden bepaald niet het bonobogedrag dat ik mannelijke kantoorklerken in Nederland tijdens de vrijdagmiddagborrel vroeger heb zien demonstreren, in even wanhopige als vergeefse pogingen om indruk te maken op die leuke nieuwe afdelingssecretaresse. Of de dame in kwestie dezelfde avond wel veilig en ongeschonden thuiskwam, heb ik me in die jaren waarschijnlijk niet vaak genoeg afgevraagd.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Peter Pijls Tags: Bangalore, daders, Femicide, hijra, India, Kama Sutra, lady boy, moord, Nishi Mitra, Vrouwen- en Emancipatiegeschiedenis Atria

Lees ook:

  1. Boeddhistische non vermoord – monnik gearresteerd
  2. Choje Akong Tulku (73) vermoord in China
  3. Tulku Akong mocht in Tibet gecremeerd worden
  4. Een telegram uit Ladakh

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Peter Pijls

Peter Pijls werkte 23 jaar als journalist. Een optelsom van verslavingen en andere psychische kwetsbaarheden maakten hem juridisch arbeidsongeschikt. Op zijn tiende viel hij van zijn katholieke geloof af. Sindsdien is hij dolende. Peter vindt de meeste boeddhisten best aardig. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet
    • B’eter Groene goddelijke salade

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.