• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Transformeren

Transformeren

28 mei 2024 door Ksaf Vandeputte

De boeddhistische leraar Jack Kornfield beschrijft vier principes die leiden tot een transformatie van onze geest. Eerst en vooral is het nodig dat we de realiteit erkennen zoals ze is, niet zoals we zouden willen dat ze is. We kunnen ons bij al wat gebeurt de vraag stellen: is dit werkelijk zo of beeld ik me dit in? Zo bevrijden we ons van de grootste rem op geestelijke groei, vechten tegen wat onaangenaam is of krampachtig najagen wat ‘leuk’ is. We ontkennen ook vaak de diepere emoties die ons sturen en die vaak niet zo fraai zijn: afkeer, afgunst, hoogmoed, minachting, wrok… Wanneer we onszelf met die emoties confronteren, krijgen we niet alleen zelfinzicht maar zien we ook dat het universele emoties zijn waarvoor we ons niet hoeven te schamen. We moeten ze alleen intomen, en om dat te kunnen, moeten we naar de wortel ervan durven gaan.

Als we de realiteit zoals-ze-is onder ogen zien, kunnen we echt aanvaarden wat er gebeurt, hoeven we niet meer te vechten of presteren. We kunnen meer ontspannen leven in dat-wat-is, ook al is het lastig, vreemd, onverwacht… Aanvaarden betekent niet dat we ons neerleggen bij wat gebeurt, we stoppen alleen met vechten tegen wat ons niet zint, en voldoen minder aan de -vaak ingebeelde- verwachtingen van anderen. Wanneer we consequent de vraag blijven stellen wat er werkelijk aan de hand is, ontsnappen we aan de tunnelvisie van het automatisch werkende deel van ons bewustzijn. Een deel dat ons vaak domineert. We kunnen nu meer de breedte, diepte en ongelooflijk rijke schakeringen van de werkelijkheid ervaren.

Een gevolg van de vorige ontwikkeling is dat we dieper in de realiteit kijken. We kunnen meer ervaren welke fundamentele lichamelijke sensaties, gevoelens, beelden, gedachten en verlangens er spelen. Een boeddhistische training is het onderscheid te zien tussen positieve, negatieve of neutrale ervaringen. Zo bevrijden we ons van verstarde reacties, oude gewoonten die niet meer aangepast zijn aan wie we nu zijn. En we kunnen het belangrijkste onderscheid zien, dat tussen welke gevoelens, beelden, gedachten en verlangens ons meer geluk of meer lijden bezorgen.

De laatste stap in ons proces is volgens Jack Kornfield non-identificatie; stoppen met ons te identificeren met onze gevoelens, beelden, gedachten en verlangens… We zijn meer dan dat.  Identificatie creëert afhankelijkheid, vervreemding van anderen die zijn zoals wij, en daardoor angst en een gebrek aan authenticiteit. We kunnen ons bij al wat gebeurt de vraag te stellen: ben ik dit werkelijk of beeld ik me dat in? We beginnen te zien hoe voorlopig onze ‘identiteit’ is en hoe we, door ons te bevrijden van onze denkbeelden over wie we zijn, toegang krijgen tot een open bewustzijn. [1] Een andere favoriete boeddhistische leraar van mij, Mark Epstein, noemt dit ‘de stroom van zijn.’ We kunnen leren meedrijven met de stroom die, of we dat willen of niet, hoe dan ook verder gaat. Meegaan is zoveel comfortabeler dan tegenspartelen.

Alleen betekent meedrijven opnieuw niet dat we ons neerleggen bij wat gebeurt; er is alertheid nodig om te zien dat we soms moeten aanmeren bij de oever omdat daar een kans ligt. Een kans die ons aanspoort om actief te zijn, om in te grijpen. Of om stil te staan bij iets of iemand. We drijven tenslotte niet alleen.

Mijn ervaring is dat een volgende fase van geestelijke groei het besluit is om levenslang te oefenen in de vier principes die Jack Kornfield beschrijft. Het gebeurt soms dat we een ervaring hebben die zo diepgaand is, een aha-erlebnis die zoveel indruk maakt dat we ‘voorgoed’ getransformeerd zijn. Maar meestal zijn onze oude manieren van zijn zo ingesleten dat we niet zomaar uit hun spoor geraken. We moeten dan blijven oefenen, net zolang tot we een nieuw spoor hebben doen inslijten. Dat kan levenslang zijn. Geestelijke groei lijkt soms ontmoedigend traag te gaan. Maar het grote voordeel van levenslang oefenen is dat we levenslang wakker blijven.

[1]    Jack Kornfield, Het wijze hart, Ankh Hermes, 2009

Categorie: Boeddhisme, Columns, Joop Hoek Tags: afgunst, afkeer, geest, hoogmoed, Jack Kornfield, Mark Epstein, minachting, nieuw spoor, transformatie, wrok

Lees ook:

  1. Wanneer angst verschijnt, verschijnt boosheid en afkeer
  2. Wanneer angst verschijnt, verschijnt boosheid en afkeer
  3. Het jaar 2019 – dag 66 – lijstje
  4. De verschrikkingen in Gaza

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Ksaf Vandeputte

De Vlaming Ksaf Vandeputte (1952) werkt als maatschappelijk werker en psychotherapeut. Hij is zeer geïnspireerd door het boeddhisme, meditatie en psychotherapie vormen volgens hem twee polen van eenzelfde gebied. Hij is lid van twee sangha’s in Vlaanderen en gewijd door Dharmavidya (David Brazier), maar even goed geïnspireerd door Thich Nhat Hanh en Ton Lathouwers. www.meditatief.be 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.