• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Een telegram uit Ladakh

Een telegram uit Ladakh

22 mei 2024 door Peter Pijls

Dagboekaantekening 27-8-1993. Een herinnering aan Ladakh, India.

Met een vliegtuigje, model piper, geland in het dal op 3.524 meter hoogte, vanaf New Delhi. De korte landingsbaan van Leh, de hoofdstad van de Himalayaregio Ladakh, ook deels geclaimd door Pakistan en China.

Gelegen tussen Tibet en Kashmir was Ladakh altijd een belangrijke handelsroute langs de Indusvallei. Bij een boeddhistische man thuis dronk ik thee met veel yakhboter, de vetringen dreven tot aan het oppervlak. De thee smaakte navenant walgelijk.

Ik dronk de kop toch voor driekwart leeg, de neus denkbeeldig dichtgeknepen. Hoogteziekte. Het leek me klimaatgebonden thee, door het vetgehalte. Constant lichte hoofdpijn. En dan te bedenken dat dit het dal was.

Zware aardbeving in de regio Latur, vijfhonderd kilometer zuidelijk. Het is tot hier gevoeld, maar niet zo door mij. Ik sliep er dwars doorheen.

Tienduizend doden, naar schatting dertigduizend gewonden. Vanuit een antiek postkantoor zonder werkende telefoon stuurde ik een telegram naar mijn ouders. Geen botbreuken, ook verder alles ok. Het telegram bleek bezorgd in Buggenum, hoorde ik weer thuis.

Het landschap rond Leh was onwezenlijk, droger dan de Sahara. Gezicht op de Indus vanuit een oeroud boeddhistisch bergklooster, wit gepleisterd. Op het dak gele vlaggen en banieren.

Elders zag ik in een klooster resten van de occulte Bonreligie, met pre-boeddhistische Tibetaanse wortels. Opgezette zwarte bokken aan het plafond gehangen, sinister. Geen uitleg.

De Indusrivier, ver weg in de diepte, leek op een andere planeet te stromen. Totale afwezigheid van de mens. Scene uit een Kubrickfilm. High en uitgeput door de ijle lucht. Hoogteziekte. Verkouden omdat het in de schaduw vier graden vroor. Ondertussen scheen de zon verraderlijk fel.

Overal stupa´s. Kleine boeddhistische pleisterplaatsjes, soms honderden bij elkaar geclusterd op de berghellingen. Om sommige van die stupa´s heen: keien, gegraveerd met Sanskrietteksten, variërend in grootte.

Nog meer witte kloosters op moeilijk bereikbaar hoogten. Tientallen monnikencellen gegroepeerd rond een hoofdgebouw, met daarin de gebedsruimte. Veel hout.

In een redelijk bereikbaar klooster een geanimeerd gesprek met een ongeveer 10-jarige novice in het donkerrood, een vuile gele shawl om zijn nek. Ik voetbalde een kwartier met hem in de gebedsruimte, geen van de monniken vond dat vreemd. Ze gingen door met bidden of kletsen wat met elkaar.

Nog steeds vraag ik me af of hij vrijwillig z’n geloften aflegde. De jongen kan door een straatarm gezin aan het klooster zijn afgestaan, in ruil voor kost en inwoning en hopelijk zonder seksueel misbruik door oudere monniken of de abt. De ouders kan goed karma zijn beloofd, naast reïncarnatie in een beter soort bestaan.

Sonoor chanten. De monniken begeleidden hun gebed met trommelmuziek. Ze pauzeerden regelmatig.

Na een week met veel moeite een ticket terug naar New Delhi geregeld, bij een bomvolle balie op het vliegveldje van Leh. Door slecht weer (mist, regen) stegen er minder toestellen op. Leh was een Himalaystadje dat merkbaar pas sinds 1974 toeristen ontving.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Peter Pijls Tags: India, kloosters, Ladakh

Lees ook:

  1. Dalai Lama bezoekt Tibetaanse nederzettingen in India
  2. India – Maandlange barrevoetse tocht voor de wereldvrede
  3. Boeddhistische Vereniging Ladakh zet voorzitter aan de kant na aanklachten seksueel misbruik
  4. Dalai Lama – kwestie Tibet niet vergeten

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Peter Pijls

Peter Pijls werkte 23 jaar als journalist. Een optelsom van verslavingen en andere psychische kwetsbaarheden maakten hem juridisch arbeidsongeschikt. Op zijn tiende viel hij van zijn katholieke geloof af. Sindsdien is hij dolende. Peter vindt de meeste boeddhisten best aardig. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.