• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » De Regels van Augustinus

De Regels van Augustinus

26 maart 2024 door Erik Hoogcarspel

Wie een ander met beledigingen, lelijke woorden of zelfs beschuldigingen heeft gekwetst, moet ervoor zorgen zo snel mogelijk weer goed te maken wat hij heeft gedaan. En degene die is gekwetst vergeeft hem dan zonder mitsen en maren. Was de kwetsing over en weer, dan vergeven ze elkaar over en weer hun schuld. Dit is vooral met het oog op uw gebed: hoe vaker u het bidt, des te zuiverder moet het zijn.

Liever trouwens een driftkop die snel om vergeving vraagt zodra hij beseft dat hij een ander onrecht heeft gedaan, dan een binnenvetter die zich er maar moeilijk toe kan zetten vergiffenis te vragen. Maar als iemand nooit om vergiffenis wil vragen of dit niet van harte doet, is het zinloos dat hij in het klooster zit, ook al wordt hij er niet uitgezet (bladzijde 65).

Dit schreef Aurelius Augustinus in het jaar 396, hij was toen 42 jaar oud. Hij werd geboren in de Noord-Afrikaanse stad Thagaste, in het huidige Noord-Algerije, dat toen onder Romeins bestuur stond. Zijn vader overleed toen hij nog jong was en Augustinus ontwikkelde een innige band met zijn vrome christelijke moeder. Als student placht hij nogal de bloemetjes buiten te zetten, maar toen hij 17 jaar was, werd zijn vriendin zwanger en even later werd hem een zoon geboren. Deze vriendin bleef 13 jaar bij hem, maar zou de rest van zijn leven een ondergeschikte rol spelen. Zij wordt in het beroemde autobiografische boek Bekentenissen niet genoemd, in tegenstelling tot zijn moeder, die op vrijwel elke pagina aanwezig is.

Hij trok de wijde wereld in en verhuisde naar Rome, waarschijnlijk in het jaar 383. Daar kreeg hij belangstelling voor filosofie. Na een korte tijd gegrepen te zijn door het manicheïsme kwam hij uit bij de filosofie van Plotinos en het christendom. Het was in die tijd niet ongebruikelijk om in het bijzonder de neo-platoonse filosofen te zien als voorlopers van het ware geloof. Van beslissende invloed was zijn vriendschap en bewondering voor Ambrosius, de bisschop van Milaan. Deze leerde hem dat je de bijbel niet letterlijk moest lezen maar moest zien als een symbolische boodschap.

In het jaar 395 werd Augustinus gekozen tot bisschop van de havenstad Hippo. Dit zou hij tot zijn dood toe blijven. Als bisschop stichtte hij een leefgemeenschap voor gelovigen, een soort kloosterorde. Voor deze gemeenschap stelde hij omstreeks 396 een serie leefregels op die het Praeceptum, letterlijk de Regel werd genoemd. Deze tekst vormt nog altijd de basis voor kloosterordes van de mannelijke en vrouwelijke tak van verschillende kloosterordes, zoals de Reguliere Kanunniken, de Augustijnen, de Norbertijnen, de Dominicanen. Augustinus wordt als heilige vereerd, in de Rooms-katholieke Kerk op zijn sterfdag 28 augustus en in de Byzantijnse Kerk op 15 juni. Daarnaast is hij van grote betekenis voor de geschiedenis van de filosofie, omdat hij op het kruispunt staat van het Antieke en het Middeleeuwse denken. Hij heeft invloedrijke boeken nagelaten, zoals de al genoemde Bekentenissen, de Stad van God en Over de Drie-eenheid, waarmee hij vele theologen en kerkvernieuwers na hem heeft geïnspireerd. Minder bekend is zijn grote invloed op het ontstaan van de moderne filosofie, doordat hij René Descartes heeft geïnspireerd tot een nieuwe filosofische richting.

Stront aan de knikker

Het valt niet mee om met een stel vreemden in een kleine gemeenschap samen te leven, hoe gelovig je ook bent. Bovendien is het bekende vlees soms wat zwak en slaat de verleiding toe zodra je je even buiten de tuin van de kloostergemeenschap begeeft, hetgeen soms onvermijdelijk is. Producten van het kloosterleven moeten worden verkocht en andere producten moeten juist worden ingekocht. Bovendien heeft de Here soms rare kostgangers en die komen niet zelden in een kloostergemeenschap terug, al dan niet op aandringen van vrienden en familie. Regels voor zo’n soort gemeenschap vormen een bekend verschijnsel, wereldwijd, en ook de geschiedenis van het boeddhisme kent verschillende series kloosterregels. Deze worden patimokkha genoemd en zo’n patimokkha moet elke volle en lege maan gereciteerd worden in een boeddhistische tempel of klooster waar minstens vier monniken of nonnen verblijven. Dat is dus elke 14 of 15 dagen. Vaak gebeurt dit in een speciaal gebouw, maar dat is niet noodzakelijk. Alle monniken moeten bij de recitatie aanwezig zijn. Vóór de recitatie moeten de monniken en nonnen eventuele overtredingen aan een andere monnik of non opbiechten.

Rust, reinheid en regelmaat

De bedoeling van een kloostergemeenschap is dat de club in goede harmonie bij elkaar blijft. Het is dus belangrijk om conflicten te vermijden en als dat niet mogelijk is, deze zo snel mogelijk in de kiem te smoren. Bovendien moet je zorgen dat de leden zich strikt aan de regels blijven houden en dat er geen onverschilligheid ontstaat. Hoe doe je dat?

In elk geval zoekt Augustinus het midden tussen strengheid en toegeeflijkheid. Verder is het belangrijk dat iedereen zoveel mogelijk ijverig aan het werk is en dat er niet te veel gekletst wordt. Augustinus ontwerpt dus een dagindeling waarbij men geruime tijd aan het werk is en er op gezette tijden onderbrekingen zijn voor het zingen van psalmen en het aanhoren van lezingen. Daarnaast stelt hij zijn Regula ad servos Dei (Regels voor de dienst aan God) op, de leefregels waar alle kloosterlingen zich aan moeten houden.

De beide teksten waren geschreven voor mannen, maar al gauw ontstond er behoefte aan soortgelijke regels en een dagindeling voor vrouwen. Dit was trouwens snel gedaan, want er hoefde voor de vrouwen maar weinig te worden aangepast.

Nieuwe uitgave

Zoals gezegd hebben de Regels van Augustinus een lange geschiedenis en zijn ze vaak met redelijk succes in kloosters toegepast. Ze zijn ook verschillende keren gepubliceerd. Toch heeft de Uitgeverij Noordboek een nieuwe uitgave verzorgd, waarin de regels voor mannen en vrouwen en de dagindelingen zowel in het Latijn als in Nederlandse vertaling zijn weergegeven. Als extraatje is er nog een brief toegevoegd van Augustinus aan een opstandig nonnenklooster met als titel Ernstige waarschuwing.

De vertaling van Vincent Hunink, docent Latijn en Grieks aan de universiteit van Nijmegen leest soepel en er is een interessante inleiding aan toegevoegd, geschreven door Paul van Geest, hoogleraar geschiedenis van de theologie aan de Universiteit van Tilburg en Rotterdam. Het zal voor de meeste lezers geen spannende lectuur zijn. Toch is er misschien een lezerspubliek te vinden bij hen die belangstelling hebben voor kerkgeschiedenis of die zelf een kloostergemeenschap willen beginnen.

Augustinus: De Regel, vertaling Vincent Hunink, Noordboek, Gorredijk 2024.
Harde kaft, 136 bladzijden.

Categorie: Boeddhisme, Boekbespreking Tags: Aurelius Augustinus, Bekentenissen, de Augustijnen, de Dominicanen, de Norbertijnen, De Regel, filosofie van Plotinos, kloostergemeenschap, kwetsen, Regels van Augustinus, Reguliere Kanunniken, reinheid en regelmaat, Réné Descartes, rust

Lees ook:

  1. Jacob Jolij: Wat is bewustzijn nou eigenlijk?
  2. Boekbespreking – Zen en de gretige vogels
  3. Boekbespreking – Dansen met je ego
  4. Boeken – Meditaties, yoga en andere oefeningen voor kinderen en jongeren

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Ujukarin zegt

    26 maart 2024 om 15:46

    Ik zou het breder trekken. Veel van de regels zijn wel degelijk ook van belang voor woongroepen/woongemeenschappen, niet alleen voor kloosters. Er valt veel uit te detailleren in het basisconcept ‘Wat gij niet wilt dat u geschied, doe dat…’ dat onderliggend is aan de boeddhistische ethiek maar ook veel Christelijke ethiek. En het boek klinkt dat het gaat helpen in dat uitdetailleren. Ik had het graag bij me gehad in mijn jaren in woongroepen ;-)

    Met gevouwen handen,

Primaire Sidebar

Door:

Erik Hoogcarspel

Erik Hoogcarspel studeerde filosofie en Indische talen aan de rijksuniversiteiten in Groningen en Leiden. Hij publiceerde ‘Koken met Filosofie’ en een vertaling van de belangrijkste tekst van Nagarjuna ‘Grondregels van de filosofie van het midden’. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Vrijdag Zindag – Wat Schoof had willen zeggen
    • Je kunt niet gezond zijn op een zieke planeet
    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.