• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Een dharma driehoek

Een dharma driehoek

11 maart 2024 door Ujukarin

Achtzaamheid, metta en ethiek

Boeddha’s leer kent vele dwarsverbanden tussen de concepten. Hoewel je soms de leer in één zin kunt samenvatten, zoals Boeddha’s aansporing vlak voor zijn dood ‘Bewerkstellig je eigen bevrijding, verkerend in achtzaamheid.’ Maar achter elk woord zit dan weer een matroesjka-achtige veelheid van uitleg en diepere waarheden, dus een beetje langere basiscursus bevat minstens 10-20 verschillende concepten.

Voor een specifiek doel, namelijk een praatje voor één avond c.q. een retraite, heb ik er nu drie uitgepakt die duidelijke onderlinge relaties hebben. En voor elk ervan wil ik ‘de hoofd-dimensies aanstippen’, zonder claim op volledigheid. En het is ook nadrukkelijk een, niet de, dharma-driehoek – voor hetzelfde geld hadden we drie andere concepten kunnen pakken die elkaar ook duidelijk beïnvloeden. Sterker nog, in bijstaand plaatje heb ik bij elk van de drie vierkantjes ook een cursief rondje getekend dat invloed-op-afstand heeft.

Let wel: Dharma volg je met je hart, niet met je hoofd/intellect. Zie bijvoorbeeld zenverhalen van ongeletterde oude vrouwtjes die wijzer blijken dan een zenmeester met universitaire graden. Concepten/theorie zoals ik hier geef, en pakweg de hele Abhidhammaleer, zijn voor sommigen een handig hulpmiddel om je hart en leven te transformeren. Klinkt het allemaal te overweldigend, wanhoop niet – door te doen, niet te spreken, gaat het vanzelf voor je leven en wordt je een ‘beter’ boeddhist dan bovengenoemde zen-universiteits-boekenwurm.

Wat is achtzaamheid ?

Opmerkzaamheid, ik vertaal het begrip ‘sati’ veelal als achtzaamheid ondanks de germanistische dimensie, is simpelweg observeren wat er buiten en binnen jezelf gebeurt. Zonder oordelen, zonder gedachten rondom het observeren. Boeddha zelf beschrijft het in de Sattipathana soetra als volgt:

Welnu, monniken, een monnik blijft bij het lichaam, het lichaam beschouwend, energiek, volbewust, aandachtig, een einde makend aan de hunkering naar en het verdriet om de wereld. Hij blijft bij de gevoelens, de gevoelens beschouwend, energiek, volbewust, aandachtig, een einde makend aan de hunkering naar en het verdriet om de wereld. Hij blijft bij de geest, de geest beschouwend, energiek, volbewust, aandachtig, een einde makend aan de hunkering naar en het verdriet om de wereld. Hij blijft bij de mentale factoren, de mentale factoren beschouwend, energiek, volbewust, aandachtig, een einde makend aan de hunkering naar en het verdriet om de wereld. “

Dit beoefenen we met meditaties zoals het gewaarzijn van de ademhaling. Achtzaamheid is nadrukkelijk verbonden met andere waarden, zoals metta en ethiek. En haalt zijn inspiratie ook uit wijsheid, want daarmee bepaal je welke observaties ‘illusionair’ zijn en welke je over de echte aard van de dingen leren.

Je hebt heel wat aanvullende oefeningen die regelmatig op de retraites van allerlei boeddhistische scholen toegevoegd worden aan de dagelijkse praktijk. Zoals de ‘telefoonmeditatie’ in Plum Village (Leven in Aandacht sangha), waarbij je inkomende belletjes eerst 4 x laat overgaan, diep ademhaalt en dan pas heel achtzaam en metta-vol opneemt. Of de aanverwante ‘stilstand’ oefening in diverse zenscholen, waar je het (ook al achtzame) fysieke werk neerlegt voor 2 minuten staan-in-reflectie zodra onverwachts één der lerare(sse)n langs komt wandelen. En voor smartphone-bezitters: wat te denken van discipline in het inschakelen van, en reageren op, de vele mogelijke PING geluiden van pakweg WhatsApp of een social media-site? Natuurlijk zijn die oefeningen geen keiharde regels om in je dagelijks leven overal toe te passen, maar zodra je zou merken dat je teveel op de automatische piloot leeft zijn ze een uitstekend hulpmiddel om de aandacht weer op de juiste wijze te gebruiken.

Een mooie praktische vertaling van dit proces hoorde ik ooit van een collega-leraar. Het luidt ‘Voorkeur is vasthouden aan genoegen; afkeer is je laten conditioneren door vroegere pijn. Leef in het nu en observeer wat nu gebeurt, zonder voorkeur en afkeer.’

In feite zie je hier gelijkmoedigheid (upekkha), een vorm van wijsheid, benoemd in een vorm direct gekoppeld aan achtzaamheid. Want jij en ik kunnen ons dagelijks leven niet leven zonder iets van ervaring uit het verleden mee te nemen, dus ook voorkeur en afkeer. Hoezeer ook voorkeur een lichte vorm kan zijn van begeerte en afkeer afgeleid kan zijn van haat, beiden vormen van mentale vergiften waar we overheen willen groeien; maar het moet wel redelijk en uitvoerbaar blijven. Als je bijvoorbeeld ooit hebt gemerkt dat je suiker lekker vindt en sambal vies, of andersom natuurlijk, dan mag je dat best laten meetellen bij de keuze welk eten je van een dinerbuffet neemt of uit het restaurantmenu bestelt. Maar als je ooit een slechte ervaring hebt gehad met een collega-met-schoenmaat-46, of een top-ervaring met een blonde dame, dan is het erg onverstandig om die ervaring te laten meetellen in je ontmoeting met anderen met (min of meer toevallig) dezelfde karakteristieken. Het wordt al snel een verkeerde vorm, voor jezelf en de anderen, van discriminatie (onderscheid maken). Voorkeur en afkeer zijn andere vormen van de hunkering naar de wereld en het verdriet om de wereld, die we boven in de stanzas zagen. En dus uiteindelijk niet behulpzaam. Nogmaals: observeer wat er nu gebeurt, wat je nu ervaart rond die ander of muziek of eten, en bepaal dan wat je volgende aktie kan zijn…

Er is invloed-op-afstand van o.a. wijsheid, want dat helpt je bijvoorbeeld onderscheid te maken tussen terechte historische conditionering en onjuiste voorkeur en afkeer.

Wat is liefdevolle vriendelijkheid (Metta)?

Metta is makkelijker te vertalen dan achtzaamheid, namelijk als ‘liefdevolle vriendelijkheid’. Tóch kiezen we er meestal voor om metta onvertaald te laten, omdat het een zoveel diepere en intensere emotie is dan vriendelijkheid. Uit Boeddha’s woorden zelf:

Zoals een moeder haar enige kind,
met haar eigen leven beschermt.
Zou men alle levende wezens,
met een grenzeloos hart moeten liefhebben.

En vriendelijkheid uitstralen over de hele wereld.
Dat zich verspreidt zich boven de lucht in,
en naar beneden de diepte in.
Naar buiten en onbegrensd.
Bevrijd van haat en kwade wil.

Het is enigszins verwant aan het Christelijke concept van naastenliefde (Agape), maar neutraler; Boeddha maakt bijvoorbeeld steeds duidelijk dat ook dieren en alle andere levende wezens, tot aan mythische verschijningsvormen in de Aziatische cultuur toe, onze metta verdienen. Vandaar dat de band tussen serieus boeddhisme beoefenen en vegetarisme, veganisme of allerlei andere vormen van geweldsarm/geweldloos leven sterker is dan de band tussen die leefstijlen en het Christendom. Boeddha predikt zeker geen totale geweldloosheid, zoals bijvoorbeeld de Indiase Jains wel doen; per abuis een insect doodtrappen levert geen hel en verdoemenis op, en ‘legitiem geweld ter voorkoming van groter lijden’ is zeker een mogelijkheid al leidt het tot pittige discussies onder boeddhisten over elk individueel geval. Vandaar ook dat veel westerse landen, waaronder ook Nederland, boeddhistische aalmoezeniers binnen defensie hebben.

Er is invloed-op-afstand van o.a. het achtvoudige pad; dat is zo’n basis-rijtje van Boeddha, dat uitlegt hoe je vanuit zien-waar-het-knelt in je leven kunt ontwikkelen tot een beter mens en misschien zelfs richting verlichting. Metta komt in heel wat van die acht stadia voor.

Wat is boeddhistische ethiek (Sila)?

De derde zijde van onze driehoek is vrij gemakkelijk in het Nederlands te vertalen, maar misschien nog wel het moeilijkste in praktijk te brengen. Essentieel in het bepalen of een aktie ‘vaardig’ (ethisch) of ‘onvaardig’ (onethisch) is vormt namelijk de motivatie waarmee de aktie gedaan wordt. Die dient vanuit metta te zijn. En omdat jij en ik geregeld onszelf voor de gek houden in het benoemen van onze motivatie voor pakweg vrijgevigheid of  iets-als-waarheid-verkondigen is achtzaamheid op zijn beurt essentieel voor het beoefenen van ethiek.

Eerst de letterlijke ‘vijf leefregels’; in cursief in het Pali en daarna in het Nederlands. Vervolgens de ‘vijf kusala karmas’, wat de minstens even belangrijke positieve vorm van de leefregels is.

    1. Pánátipátá Veramanì Sikkhápadam Samádiyámi
    2. Adinnádáná Veramanì Sikkhápadam Samádiyámi
    3. Kámesu Miccháchárá Veramanì Sikkhápadam Samádiyámi
    4. Musávádá Veramanì Sikkhápadam Samádiyámi
    5. Surámeraya Majja Pamádattháná Veramanì Sikkhápadam Samádiyá

 

Vermijd ieder nemen van leven
Vermijd het nemen wat niet gegeven is
Vermijd seksueel ongeoorloofd gedrag
Vermijd iedere onware spraak
Vermijd bedwelmende middelen die de geest verwarren en onopmerkzaam gedrag veroorzaken

Dit zijn allemaal negatieve formuleringen. Letterlijk vertaald is de vorm zelfs ‘Ik neem mij voor om xxx te vermijden’; dit geeft al aan dat boeddhisme i.t.t. theïstische religies geen externe hogere macht kent die ons opdrachten geeft. Nee, wij als individueel student/geïnspireerde-door-Boeddha vinden zijn levenswijze en adviezen het proberen waard, en nemen ons dus bijvoorbeeld voor (1e leefregel) om geweldloosheid te beoefenen.

Voor het moderne leven vinden wij binnen onze sangha de positieve formuleringen van dezelfde leefregels beter geschikt dan deze negatieve lijst. Je ziet ze hieronder:

      1. Met daden van liefdevolle warmte zuiver ik mijn lichaam
      2. Met gulle edelmoedigheid zuiver ik mijn lichaam
      3. Met rust, eenvoud en tevredenheid zuiver ik mijn lichaam
      4. Met eerlijke communicatie zuiver ik mijn spraak
      5. Met bewustheid en opmerkzaamheid zuiver ik mijn geest.

Wat je bijvoorbeeld duidelijker dan bij de andere lijst ziet is dat de beoefening met lichaam, spraak en geest gebeurt – met maar liefst drie leefregels voor je fysieke gedrag. Ook helpen ze soms te verduidelijken wat nu precies het probleem is dat je probeert te vermijden. De reden voor de vijfde leefregel blijkt het bevorderen van bewustheid en opmerkzaamheid. Alles dat verslavend kan werken, niet alleen fysieke ‘middelen’ zoals sigaretten en drank maar ook bijvoorbeeld overmatig smartphone- en TV-gebruik, is dus af te raden. En de reden voor de derde leefregel is vermijden van alles wat rust, eenvoud en tevredenheid verstoort. Dus niet alleen breken van afspraken rond seksualiteit, maar ook bijvoorbeeld overmatig eten/snoepen en elkaar opjagen tot meer-meer en beter-beter! In feite roept die regel ons op tot ‘consuminderen’ op vele vlakken.

Last but not least: het is vaak makkelijker om deze leefregels te onthouden als je je realiseert dat ze de uitdrukking van Boeddha zijn voor de min of meer universele humanistische/religieuze waarheid: probeer anderen te behandelen zoals je zelf behandeld wilt worden! Ook wel bekend als de ‘Gouden Regel’.

Er is invloed-op-afstand van o.a. de ketens van afhankelijk ontstaan (paticca samutpāda), die je terugziet in het ‘Tibetaanse levenswiel’ en het  ‘spiraalvormige pad’. Je keuzen qua ethisch of minder ethisch handelen leiden tot karmische gevolgen in ieder geval in dit leven, en de ketens van o.a. het levenswiel verbeelden dat fraai.

Relatietabel

Om de samenhang een beetje samen te vatten nu iets meer inzoomen op de ‘driehoeksrelaties’: wat zijn voorbeelden van invloed van de ene op de andere kwaliteit?

 

Van Naar Invloed/ondersteuning
Achtzaamheid Metta Voorkomen van jezelf voor de gek houden, bijvoorbeeld namaak-Metta die eigenbelang is.
Metta Achtzaamheid Mildheid, voorkomen dat je te hard over jezelf en anderen oordeelt.
Metta Ethiek Het is dé onderliggende motor voor alle vijf de regels, niet alleen maar de liefdevolle warmte oftewel Metta in de eerste regel. Dus ook rust-eenvoud-tevredenheid en bewustheid-en-opmerkzaamheid doe je uit Metta voor jezelf én de ander.
Ethiek Metta Andersom helpen de overige ethische leefregels om je Metta meer konkreet te maken, ook voor de spraak en de geest.
Ethiek Achtzaamheid Ethiek gaat o.a. over ont-hechten. En achtzaamheid bijvoorbeeld om echt in het NU te leven, zonder voorkeur en afkeer, heeft veel baat bij onthechting!
Achtzaamheid Ethiek Als je de ander wilt behandelen zoals je zelf behandeld wilt worden, kan het geen kwaad een diepe opmerkzaamheid te hebben voor die persoon. Dus observeren vanuit de ethische grondhouding, en verbondenheid met je naasten…

Afronding

Hopelijk heb je hiermee wat hoofd-dimensies in beeld van opmerkzaamheid/achtzaamheid, Metta en boeddhistische ethiek. En van hun onderlinge samenhang. En hiermee heb je dan iets van basis om er nog diepgaander dan eerst in je dagelijks leven mee aan de slag te gaan!

 

 

Categorie: Boeddhisme, Columns, Ujukarin Tags: achtzaamheid, boeddhistische ethiek, dharma, driehoek, metta en ethiek, opmerkzaamheid

Lees ook:

  1. Wijsheid en mededogen – de twee vleugels van verlichting
  2. Ujukarin – Tussen droom en daad
  3. Spirituele wedergeboorte: welkom bij de Tara Task force
  4. Leven in het nu

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Ujukarin

Ujukarin is lid van de Triratna Boeddhistische Orde. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet
    • Vrijdag Zindag – Wat Schoof had willen zeggen
    • Je kunt niet gezond zijn op een zieke planeet
    • Het pad uit het woord

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.