• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Huilen om wat je vreugde schenkt

Huilen om wat je vreugde schenkt

4 februari 2024 door Wouter ter Braake

Ik lees de woorden van een dierbare vriend: ‘elk jaar in deze periode word ik weer langzaam maar zeker het gevoel van toen ingezogen’. Hij staat stil bij het overlijden van zijn vrouw. En terwijl ik deze woorden lees, wordt mij de zin aangereikt ‘het is nog niet mijn systeem uit’. Ik sta stil bij de betekenis van deze vaker gebezigde uitdrukking en bedenk het volgende.

Pijn en verdriet (of om het even welke emotie dan ook) laten hun stem bij herhaling horen. Ze hebben een eigen wil, onafhankelijk van de individuele ik-wil. Ze laten zich bij herhaling horen en roepen: ‘Herdenk, overdenk en overweeg. Voel opnieuw, leer opnieuw, leer verder’. Dit past bij wat Kahlil Gibran eens schreef: ‘wanneer je verdrietig bent, kijk dan opnieuw in je hart en zie dat je huilt om wat je vreugde schonk’. Dat is een stem uit ons ware Zelf, uit onze geest, ons bewustzijn, een stem die ons vertelt: er is geen lineaire ontwikkeling in de zin van ‘aanleiding —> gevolgen —> einde —> over en sluiten’. Er is alleen NU, altijd en Eeuwig NU.

Wie roept er eigenlijk: ‘het is nog niet mijn systeem uit’? Dat is de stem van het ego dat onze fysieke verschijning bestuurt. Ego doet er alles aan om het fysiek te beschermen, het te helpen bij zijn overleven. Het denkt daarbij dat het fysieke systeem een verschijnsel is dat op zichzelf staat en uit alle macht tegenover al het andere verdedigd moet worden. Bescherming is in zekere zin een nuttige functie van ego. Alleen, ego is daarin fanatiek en ‘als de dood voor de dood’. Het wil alles afweren dat het systeem kan beschadigen en wil alles weren dat de angst voor eindigheid oproept. Ego wil eigenlijk het liefst niet herinnerd worden aan pijn, verdriet en onzekerheid. En als de stemmen van pijn zich (opnieuw) laten horen, roept ego wanhopig: ‘het is nog niet mijn systeem uit’.

Natuurlijk is ons ego met de rationele, wetenschappelijke benadering van het menselijk verstand mee geëvolueerd. Het heeft van de psychologie geleerd dat het verstandig is emoties aandacht te geven, maar heeft daarbij een slimme truc bedacht: ‘ik moet er op zo’n wijze aandacht aan besteden dat ik het óf uit mijn systeem krijg, óf op zijn minst diep in mijn systeem opberg en verborgen houd’.

Zoals de geest, ons oorspronkelijke bewustzijn de dood ziet als een overgang of een poort waar het doorheen moet, zo is ons ego bang voor de dood. Het ziet de dood als het absolute einde, het absolute niets en het springt paniekerig rond in de tweeheid, en zoekt afleiding op afleiding om niet met gedachten aan de eindigheid/de dood van ‘het eigen systeem’ geconfronteerd te worden. Onze geest, ons oorspronkelijk bewustzijn daarentegen weet: ‘Alles is. Altijd. Alom. Eeuwig én in het NU. Het beseft dat het zich in de wereld van dualiteiten tijdelijk uitdrukt. Het beseft ‘ik ben wel in deze wereld, maar ben niet van deze wereld’. Het beseft dat het tijdelijke, fysieke leven een leerweg is om via de tweeheid te ervaren hoe de ontwikkeling naar Eenheidsgevoel (naar zichzelf) verloopt. Het wil zichzelf in zijn ware aard leren kennen en zichzelf leren liefhebben en vanuit de ervaring van Liefde kunnen zeggen ‘Jij bent Dat, Tat tvam asi: Dat zijt gij’.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Wouter ter Braake Tags: dat zijt gij, liefde, pijn, verdriet

Lees ook:

  1. Dick – Er komt je alleen liefde tegemoet
  2. Valentijnsviering
  3. Sleutel tot inzicht – Het laatste afscheid van de Boeddha en Yasodhara
  4. De liefde volgen die in je is…

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Wouter ter Braake

Coach bij Zin en Zen. Rebelse geest met warm hart. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 20 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Lezing over boeddhisme in dagelijks leven
  • 21 mei 2025
    Bibliotheek Stichting Bodhisattva
  • 21 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (4)
  • 21 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • CPMT bijeenkomst in Nepal
    • Wakker Dier-  procedure tegen drie Boer zoekt vrouw-boeren  
    • Goff – fabels voor fabeldieren (3) – olifant
    • Het duister dat meer dan licht is
    • Het jaar 2025 – dag 139 – dood went nooit

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.