• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » A design for life

A design for life

17 januari 2024 door Peter Pijls

Ik zal voor je bidden, schreef een kennis ooit. Een nicht liet weten al haar spirituele aandacht op me te vestigen tijdens een boeddhistische meditatie. En mijn moeder bad een noveen voor me, als ze dacht dat het me slecht ging. Een noveen behelst negen dagen onafgebroken bidden tot de schepper, met een speciale intentie.

Ik had er niet van terug, al die religieus en spiritueel gevoede aandacht voor mijn toegetakelde persoontje. Ik protesteerde niet. De mensen in kwestie bedoelden het goed. Ze geloofden echt dat bidden en mediteren heilzaam voor me waren.

Tekst Peter Pijls

Geloof kan inderdaad bergen verzetten. Maar ieder geloof is niet meer dan een bijgeloof met enig succes. Toch zal ik de persoonlijke religieuze gevoelens en intenties van mensen nooit bespotten, ook die van mezelf niet.

Ik vind de monotheïstische religies in de kern allemaal weerzinwekkend. Omdat ze mensen bang maken, hun eigen verantwoordelijkheid afnemen en leidden tot imperialistische vormen van landjepik, uit naam van het wrekende chagrijn die hun afgod is, maar niet altijd.

Als katholiek opgevoede Nederlander probeer ik het boeddhisme (welke school, uit welk land?) niet eens van binnenuit te begrijpen, omdat ik op voorhand zal falen. Leerde het me daarom niets? Heb ik er niets aan? Is een toerist die ook in het boeddhisme verdwaalde per definitie een slechte leerling?

Ik weet dat veel christenen, moslims, boeddhisten en hindoes hun geloof persoonlijk interpreteren, en ontdoen van haat en wraak. Ik heb een zwak voor mystici en gnostici die een persoonlijke band met de goddelijke vonk in zichzelf onderzoeken. En dergelijke mensen zijn te vinden onder alle gezindten, religies en overtuigingen, behalve politieke.

Zelf ben ik ook wel zo. Maar zeloten en andere intolerante fanatici vind ik een beetje zielig, omdat ze hun normen en waarden vaak ontlenen aan duizenden jaren wetboeken gericht aan eenvoudige, niet geschoolde en bange mensen, met wat ik een woestijnmentaliteit noem.

Ook in mijzelf huisde trouwens een bange zoeker die evolutionair bepaalde driften niet helemaal vreemd waren. Sinds mijn militaire dienstplicht weet ik maar al te goed dat een mens doden niet zo moeilijk is. Dat doe je immers niet zelf. Dat doet het wapen.

Dat is wat ook sommige zenmeesters tijdens de Tweede Wereldoorlog de Japanse soldaat probeerde wijs te maken die namens de keizer (een godheid, moest hij geloven) aan het moorden sloeg in de rest van Azië.

Zeker sinds die confronterende ervaring op de schietbaan van de kazerne gun ik mensen maar ook mezelf religieuze of spirituele gevoelens, om aan die gruwelijk banale wetenschap te ontsnappen. Een ander soort houvast dus, zuiverder van aard liefst. A design for live.

Als kind bad ik. Ik moest, want mijn moeder was onder veel meer een katholieke jihadist, mogelijk met animistische trekken die ik niet goed kon plaatsen. Zo bad ik voor het eten, en voor het slapen gaan (tegen water en vuur). Maar toen ik 10 was, viel ik van mijn geloof af.

Mijn geliefde opa Matthieu stierf in het ziekenhuis van woede nadat hij in zijn bed was vastgebonden. Een god die zoiets liet gebeuren, kon ik niet serieus nemen. Ik besloot een soort atheïst en humanist te worden, al begreep ik die woorden toen nog niet.

Ik moet hier iets opbiechten wat mijn oude moeder bij leven had kunnen verheugen. Sinds ik te maken kreeg met een optelsom van lichamelijke en psychische uitdagingen, bad ik soms. Dat waren schietgebedjes, om kracht.

Je zou me een Spinozaistische christen kunnen noemen, in die zin dat Spinoza god gelijkstelde aan de natuur. Animisten doen dat al veel langer, en ook mijn moeder was op een bepaalde manier zo, misschien zonder daar roomse vraagtekens bij te plaatsen.

Ik roep dus wel eens de natuur aan, en noem die een onrechtvaardige goddelijke hufter. Want ik zie brave, rechtschapen mensen ten onder gaan. En gewetenloze psychopaten de top bereiken.

Dat is niet eerlijk, zoals het bestaan zelf van wreedheid en willekeur aan elkaar hangt. En redeloze chaos, waarin misschien toch een soort orde te vinden is. Afhankelijk van het perspectief, want de wereld is alleen maar onze voorstelling.

Anderzijds: wat kan de natuur daaraan doen? God dobbelt niet, geloofde Einstein. Hij had ongelijk. Ook de kwantumfysica blijkt van onzekerheden aan elkaar te plakken. De natuur (god) doet niet aan rechtvaardigheid. De natuur (god) doet aan survival of the fittest, aan evolutie, aan het recht van de sterkste.

Twijfel is de weg naar de waarheid, zeggen sommigen. Misschien is bidden wel een sublieme vorm van twijfel. Hoewel ik voor de zoveelste amputatie om kracht bad, had ik net zo goed nooit meer wakker kunnen worden uit mijn narcose. Dus die twijfel was terecht.

Het leven is Russische roulette: vaak wreed, maar met een heel eigen kille schoonheid, die zich lijkt te onttrekken aan goed en kwaad. De kosmos heeft geen mening over mij. De kosmos vindt mij in orde zoals ik ben. De goddelijke vonk in mij, die mijn nietige bestaan een onverklaarbaar wonder vindt, kan dat anders zien. En dan gehoorzaam ik. Of gehoorzaam ik dan vooral ook aan evolutionair bepaalde instincten die vaker sterker zijn dan mijn ratio dan mij lief is?

Zo zie ik ook mijn lichamelijke en mentale neergang als een uiterst onthullende vorm van schoonheid, zijnde een vorm van onder andere religieuze waarheid. Verval heeft een eigen esthetiek. Ik ben een wrak in een rolstoel. Maar ik had nooit zoveel sjans van vrouwen en mannen, juist door mijn fysieke handicap.

Anderen lachen sadistisch als ze me zien in mijn aangetaste staat. Tot die mensen zeg ik in stilte: totus tuus. Geheel de jouwe. Hun tragiek is dat ze de belangeloze liefde vermoedelijk onvoldoende kennen. Soms denk ik aan ze, maar meestal heb ik daar geen tijd voor.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, godsdienst, Natuur, Peter Pijls, Zorg Tags: bange zoeker, bidden, God, katholieke jihadist, soort atheïst en humanist, verval, willekeur, woestijnmentaliteit, wreedheid

Lees ook:

  1. Tegenstrijdig
  2. Over Theologie deel 4 – Het Geloof  
  3. Over Theologie 24 – Het Oude Testament
  4. Edel – Waar ik van droom

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Piet Nusteleijn zegt

    18 januari 2024 om 13:08

    Ook jij Peter probeert iets duidelijk te maken..wat je niet is gelukt.
    Dat is niet zo vreemd. Wat je zeggen wilt is niet te zeggen.
    Volgens mij.
    Wat me rest is een vraag; Wat wilde je duidelijk maken?
    Wil je reageren wanneer je dat weet?

Primaire Sidebar

Door:

Peter Pijls

Peter Pijls werkte 23 jaar als journalist. Een optelsom van verslavingen en andere psychische kwetsbaarheden maakten hem juridisch arbeidsongeschikt. Op zijn tiende viel hij van zijn katholieke geloof af. Sindsdien is hij dolende. Peter vindt de meeste boeddhisten best aardig. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 19 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 20 augustus 2025
    The wild orchid of the heart
  • 22 augustus 2025
    Boeddhistische retraite - Hoe het hart ontwaakt
  • 23 augustus 2025
    Mindfulness: de zachte leraar, die elk gevoel transformeert
  • 26 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 28 augustus 2025
    Introductie workshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • 30 augustus 2025
    Open Dag Nyingma Centrum Nederland
  • 31 augustus 2025
    Open Dag - Maitreya Amsterdam
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 9 augustus 2025

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De cel in voor het zwaaien met een Palestijnse vlag? Deze wet maakt het mogelijk
    • De spiegel in de chip 5 – Hoe AI ons terugbrengt naar binnen
    • Menno – pre-closure
    • Carnisse grienden – Alles van waarde is niet altijd weerloos
    • Foodwatch – Bevolking eet structureel te veel zout

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.