Een Chinees toonaangevend theebedrijf en een museum werkten samen om een theelatte op de markt te brengen met een verpakking die eeuwenoud boeddhistisch aardewerk reproduceerde. Consumenten waren dolenthousiast, maar de CCP was not amused.
Het leek een perfecte samenwerking. Hey Tea, een toonaangevend theebedrijf, en het Jingdezhen China Ceramics Museum werkten samen om een thee latte te lanceren waarvan de verpakking afbeeldingen bevatte van oud aardewerk dat in het populaire museum tentoongesteld stond. De drie afbeeldingen zijn die van de Sprakeloze Bodhisattva, de Gelukkige Arhat en de Kruipende Tijger Arhat, allemaal vereerde Luohan (heilige) figuren in het boeddhisme.
De “Hey Tea Buddha Latte” werd op 28 november gelanceerd, samen met bijhorende merchandise, en het succes was fenomenaal. Verschillende netizens in verschillende steden meldden dat het product binnen een paar uur was uitverkocht. In de dagen daarna moesten mensen buiten de winkels in de rij staan als ze de theelatte wilden kopen.
Een gelukkig bedrijf en gelukkige consumenten? En dan hebben we het nog niet eens over de verdenking van de CCP tegen alles wat ook maar enigszins lijkt op verkapte promotie van religie. Hey Tea werd beschuldigd van “het overtreden van de verordening over het beheer van religieuze zaken” en moest het product uit de schappen halen. Dit zorgde er natuurlijk alleen maar voor dat de verpakkingen en merchandises verzamelobjecten werden die via sociale media tegen hoge prijzen werden uitgewisseld.
De CCP beweerde dat het harde optreden tegen Hey Tea Buddha Latte was ingegeven door de strijd tegen de “commercialisering van religie”. Het werd gesteund door sommige conservatieve boeddhisten die zeiden dat ze bang waren dat er godslastering zou kunnen worden gepleegd als consumenten de verpakkingen zouden weggooien of vernietigen na het drinken van de theelatte.
De meeste netizens geloofden echter niet dat de autoriteiten het boeddhisme wilden beschermen tegen godslastering. Ze hebben immers tientallen boeddhistische megastatues opgeblazen, wat ook godslasterlijk is, en maken zich zeker geen zorgen als iemand een verpakking met boeddhistische afbeeldingen vernietigt.
De echte reden voor de ondergang van de Hey Tea Buddha Latte was dat het boeddhistische thema’s herintroduceerde in de popcultuur van jonge Chinezen en als zodanig werd beschouwd als een vorm van promotie van religie die verboden is in China. Zelfs thee latte kan reactionaire religieuze ideeën promoten, zo vindt de CCP.