• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Nathan – Het leven is pijnlijk, nou en?

Nathan – Het leven is pijnlijk, nou en?

8 december 2023 door gastauteur

Wie is er niet gevallen als klein kind op straat? Of niet uitgescholden? En dergelijke.
Maar hoe reageerde jij en de omgeving (opvoeders) daarop?

Is lichamelijk en geestelijk lijden een absoluut taboe?

Als je kiespijn hebt, bel je een tandarts. Maar helaas kan dat niet iedereen! Ook heeft niet iedereen een opvoeder in zijn/haar omgeving die komt met een goed advies, wanneer je bijvoorbeeld gepest wordt.
Veel leed in deze wereld is fysiek, door: ziekte, gebrek, geweld, mishandeling,…
Ook voelen we ons mentaal lijden, door: dat mensen kwaadspreken over ons, dat we bepaalde gebeurtenissen niet kunnen vergeten, door dat we de ervaring hebben dat er niet echt naar ons geluisterd wordt…

Wijze mannen en vrouwen (waar ook ter wereld) hebben door de eeuwen heen, altijd gewezen op het feit dat we het lijden in ons leven kunnen doorbreken.
Door samendelen, heeft iedereen meer en niet minder.
Door het beoefenen van liefde en vergeven.
Door niet te kiezen voor militaire dienst en oorlogsvoering.
Door geen dieren te doden voor de consumptie.
Door meer groenten en fruit te eten.
Door je te laten inspireren door de natuur in de plaats deze uit te buiten.
Door gezond, voldoende lichamelijk te bewegen.

Enzomeer.

Het zoeken naar lichamelijke en geestelijke balans in ons dagelijks leven is van groot belang. Anders gaan we steeds meer zoeken naar medicatie.
Wandelen in de natuur moet niet gezien worden als medicatie, want dan ben je al ver heen.
Ook de nodige gezonde beweging van het lichaam, behoort niet gezien te worden als een medicijn maar gewoon als normaal, als onderdeel van.
Ook de waarheid spreken en niet liegen is mentaal gezond (en niet iets alleen voor onder ede).

Met andere woorden: leven we in balans of leven we er enkel op los, zodat we uiteindelijk gaan smeken, roepen, om verlossing?

De Boeddha wees op de middenweg: het vermijden van uitersten in je leven: kijk uit met zelfvervulling maar kijk ook uit met zelfonderdrukking. En dat vraagt om wijsheid, inzicht. Een geest die gericht is op feiten inplaats op fantasieën en goedkope oplossingen, nietwaar?

Balans staat voor zelfkennis en zelfkennis voor balans.

Tekst Nathan Rozenhart.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, Nathan Tags: balans, liefde en vergeven, lijden, middenweg, natuur, taboe

Lees ook:

  1. De lessen van corona
  2. De Boeddha en de klimaatramp (deel 1)
  3. Boeken – Een kalme geest
  4. Raciale gelijkheids-training in de Vipassana organisatie van S.N. Goenka

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Erik Hoogcarspel zegt

    9 december 2023 om 08:31

    Je mist het belangrijkste, Nathan, er is een leven in vrijheid mogelijk zonder enig leed. Het gaat voorbij aan alle relatieve voorbijgaande ervaringen. Het kan niet worden beschreven. De Boeddha noemde het nirvana. Het is het enige dat ertoe doet.

    • Nathan Rozenhart zegt

      9 december 2023 om 16:03

      Beste Erik,

      Wanneer wordt het ego uitgeblust, als een vlam?
      Nirvana, niet als een bepaalde staat maar iets wanneer het ego uitblust.
      Daarom, wees de Boeddha op het achtvoudige pad, beste.
      Het heeft in het geheel geen betekenis iets of iemand te mythologiseren.
      Nirvana bestaat pas bij de afwezigheid, het volledig doorzien van het zogenaamde zelf (ego).

  2. Roelof zegt

    10 december 2023 om 10:33

    Goedemorgen meneer Hoogcarspel.
    Als het ‘belangrijkste’ niet kan worden beschreven, dan heeft Nathan niets gemist, lijkt mij.
    Overigens, zoals u nirvana beschrijft wordt het ‘belangrijkste’ ook niet veel tastbaarder,

  3. Nathan Rozenhart zegt

    10 december 2023 om 11:23

    Beste Erik,

    Nirvana, is geen idealisme: je kunt het niet als een ideaal benaderen.
    Het is daarom geen Antwoord.
    Nirvana krijgt of heeft pas zijn bestaan bij de afwezigheid van het ego.
    Met andere woorden: ‘ik en mijn nirvana’, bestaat niet.

    Vanzelfsprekend ken ik het begrip nirvana binnen de boodschap van de Boeddha. Maar hij omschreef tevens heel duidelijk anatman en de midddenweg! 😊
    Sommige mensen willen enkel zichzelf zijn, of dat het hier nu verder gaat om Brahman, nirvana, God, Bewustzijn,… geeft het een naam.
    Ook binnen de advaita-stroming wordt het Eeuwige, onveranderlijke,… opgepoetst en als een zogenaamd niet-object aanbeden.
    Wat voor naam we het ook geven of zeggen: ‘Het kan niet worden beschreven’, het vormt feitelijk binnen onze denkgeest en verlangen het middelpunt. ‘Ik- en-…’ En daar zit juist het struikelblok of de valkuil.
    ‘Het is het enige dat ertoe doet,’ schrijf je. Dat zeggen, bijvoorbeeld, christenen ook over Jezus. Nogmaals: Het doet er juist niet aan toe maar wel onze houding (wees een licht voor jezelf)!

    Met vriendelijke groet,
    Nathan

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet
    • B’eter Groene goddelijke salade
    • Jules – Misplaatste geestdrift
    • De via negativa voor nitwits
    • Het jaar 2025 – dag 129 – vrede en alle goeds

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.