Jarenlang mediteerde Hein Thijssen twee uur per dag als RK-pastor in zijn kloostercel. Hij noemt ze nu de meest frustrerende uren van de dag. Later beoefende hij oosterse meditatietechnieken. Deed verwoede pogingen om zijn geest leeg te maken en nam een perfecte lotushouding aan. Uiterlijk zag het er prima uit, maar geestelijk bleef hij echter wegzakken in drijfzand.
,,Vijftig jaar ervaring hebben mij geleerd dat een kloosterlijke ascese, zowel in het Westen als in het oosten, niet leidt tot bevrijding, verrijzenis of ontwaking. Het houdt de beoefenaars van de straat, ze lopen daardoor minder risico een ander pijn te doen. Maar het blijft iets gekunstelds en onnatuurlijk. Ik heb het zelf ervaren. Anderen zien je als een soort heilige, zoals een yogi in India, maar ik stond met lege handen en een verwaande kop. Zelfs mijn naastenliefde was niet spontaan. Het beoefenen van deugden en meditatie leidt niet tot verlichting. Meditatie leidt alleen tot concentratie, mogelijk tot inzicht. Maar zelfs inzicht leidt niet tot ontwaken, het vrij zijn van de terreur in en van je geest.”
Geen pad naar ontwaken
Duizenden boeddhistische monniken en nonnen sluiten zich op in kloosters en brengen vrijwel elke dag hun tijd door met oefeningen, meditatie, training en studie. Thijssen: ,,Ze beoefenen het achtvoudige pad, werken zich bijkans te pletter in een poging het nirvana te bereiken. Het lijkt wel wat op zegeltjes plakken, als je een kaart vol hebt, wissel je die in en heb je prijs. Maar het achtvoudige pad gaat nergens naar toe, leidt in ieder geval niet tot ontwaken. Als het al een pad is, het woord vind ik misleidend omdat het geen bestemming heeft, bewandel je het pas na je bevrijding, ontwaken of het bereiken van nirvana. Die natuur komt pas vrij als het systeem, dat dwangmatig en onnatuurlijk handelen veroorzaakt, de nek om is gedraaid. Is uitgeblust. Maar naar die staat leidt geen weg. Het is er allemaal al, hoeft alleen maar bevrijd te worden. Het is mijn overtuiging dat niemand tot bevrijding kan komen door uitsluitend deugden te beoefenen.”
Observaties
Thijssen: ,,De historische Boeddha zegt dat een mens die teruggekeerd is naar zijn natuurlijke staat, leeg en vrij is. Een juist inzicht heeft in de natuur der dingen en in zijn natuurlijk handelen. Maar zolang je die staat niet hebt bereikt is het volgens mij onmogelijk om een juiste levenswijze te hebben, geen kwaad te doen. Alleen voor een ontwaakte zijn dat natuurlijke zaken. Die leeft volgens de waarheden, ik noem ze liever observaties van de Boeddha, van het achtvoudige pad. Je kunt dan eenvoudigweg niet anders meer. In publicaties over oosterse spiritualiteit, meditatie en disciplines wordt veel te hoogdravend, gewichtig en onwaarachtig gedaan over zaken die eigenlijk de eenvoudigste zaak van de wereld zijn. Er zijn dan ook veel onderwijzers, weinig leraren.”
Thijssen wil niet kwetsen, geeft enkel zíjn werkelijkheid weer. ‘Maar ook mijn woorden zijn de waarheid niet, die moet iedereen zelf ontdekken. Zoals de Boeddha zelf al aangaf: ga niet af op tweedehands kennis, vertrouw het woord van anderen niet”. De oud-priester noemt de vier edele waarheden van de Boeddha zijn leidraad. Maar desondanks bleef hij worstelen met de vraag hoe hij zijn terreursysteem kon afbreken, het nirvana kon bereiken. ,,Ik was gefascineerd door zen, verdiepte mij jarenlang in de verschillende stromingen binnen het boeddhisme. De leer was uiterst logisch, de kennismaking met de vier edele waarheden beschouw ik als een van de grootste zegeningen in mijn leven. Maar het systeem in mij dreef mij voort om verder te gaan. Boeddhisme en Tao Teh Ching waren grote wijsheden op de weg naar bevrijding. Maar niet de weg zelf omdat die nergens anders dan in mijzelf ligt”.
Wurggreep
Het systeem hield Thijssen in een wurggreep. Het was zijn zelf, zijn manier van denken, zijn gevoelsleven en zelfs zijn lichamelijkheid, van een gekleurdheid, een kwaliteit, die door hem niet te controleren of te beïnvloeden was. Het systeem veroorzaakte onnatuurlijkheid en degradeerde de geest van Thijssen tot een ‘verzameling flarden’. ,,Ergens was er een antwoord, dat besefte ik heel sterk. Om van die flarden weer een eenheid te maken. Op een dag kwam een gedachte uit de Tao Teh Ching bij mij op. Eeuwenoude teksten, toegeschreven aan Lao Tze, de eerbiedwaardige ouwe. Die nauwelijks in woorden zijn weer te geven, de effectieve werkelijkheid. Tao, om datgene te zijn wat ze is, haar eigen werkelijkheid te verwezenlijken en tot haar eigen, natuurlijke voltooiing te komen. Het onbevooroordeeld kijken en observeren van de werkelijkheid. Zou de enige manier om het systeem uit te schakelen, niet zijn: gewoon niets te doen? Zou het terreursysteem verdwijnen als het doodbloedde? Ik besloot op te houden met er tegen te vechten. Zou het zich daardoor laten ontmaskeren als de grote, levende leugen? Maar dan zou ik ook mijn streven naar het bereiken van een natuurlijke staat los moeten laten. Geen controle, sturing, niets doen, alleen kijken. Wu-wei, niet handelen. Spontaan en onbewust als de ademhaling. Ik besloot uit het rad te springen, onbekend met van wat zich daar buiten afspeelde.”
Thijssen ging, naarmate het reinigingsproces op gang kwam, door een hel. Soms werd hij geestelijk en emotioneel volledig uitgeschakeld. Hij voelde een verschrikkelijke oerpijn. Alle onopgeloste gevoelens en pijnen werden onder de microscoop gelegd. Thijssen ervoer dat hij ze nooit werkelijk gevoeld en geïntegreerd had. Hij had ze weggeduwd en was ervoor op de loop gegaan. Dat wilde het systeem, om spanningen op te lossen. Het was een vriend en een vijand. Zoals gijzelaars soms een diepe emotionele band opbouwen met een gijzelnemer. De oud-priester zonk naar donkerste diepten en vond de wortels van zijn spanningen, roerselen en reacties. Hij beleefde een ware doodsangst. Was hij de grote verliezer? ,,Het ging er niet meer om wat er buiten mij gebeurde, maar om wat het voor mij betekende”.
Reinigingsproces
Het voelen van de echte pijn leidde uiteindelijk tot een totaal ontspannen leven. Er smeulde niets meer, er viel niets meer te verdedigen. Thijssen: ,,Het systeem, het ik, de waanbeelden over mij zelf, de leugen en spanningen, het vluchten, ze verdwenen. Ik voelde alleen maar. Er ontstonden heldere inzichten en begrijpen. Het was een begrijpen waar geen woorden voor zijn. Het werd een reinigingsproces met talloze inzichten in mezelf en anderen. Eén ding is me zeer duidelijk geworden en dat is dat verstandelijke inzichten nooit de oorzaak zullen zijn van die genezing, van een bevrijding. Als getuige was ik een buitenstaander, maar ik voelde als een insider. Die overgave aan het gevoel, het niets doen, daaraan komt nooit een eind. Het gaat altijd maar door. Er is geen zelfbeeld meer. Ik reageer op de werkelijkheid en ervaar die als iets natuurlijks. Alles verloopt langs de normale therapeutische weg van de natuur, mits die maar niet geblokkeerd wordt. Nu ik vrij ben en helemaal leeg, is ook alle hoop verdwenen. Hoop waarop? Er is een stilte ontstaan die niet meer verstoord kan worden. Mediteren in de traditionele zin van het woord kan ik niet meer. Het simpele, gedachteloze getuige-zijn en voelen gedurende de dag, het eenvoudige doen, heeft die plaats ingenomen. Moeiteloos en zonder krachtsinspanning. Het leven is een schijtende merel. Die vliegt en poept moeiteloos en zonder na te denken.”
Hein Thijssen is nu 82. De koek is bijna op. Hoe kijkt hij terug op zijn leven? Vindt hij zich een oplichter, immers, hield hij de beminde gelovigen niet jarenlang voor de gek? De oud-priester vindt van niet. ,,In mijn hart atheïst, bleef ik toch pastor omdat er brood op de plank moest komen. Hoewel ik voor mezelf een leugen leefde, heb ik gelovigen op godsdienstig gebied altijd gegeven wat van mij verwacht werd. Ik had een drukke spreekkamer, trok volle kerken, maar vermeed dogma´s en moraalsystemen. In het diepst van hun hart zijn veel priesters op die wijze atheïst. Het kan niet anders, want theologie is het denken en redeneren over een god die de mensen zelf gecreëerd hebben. Nu denk ik: hoe heb ik het allemaal kunnen doen? Maar mijn leven is niet mislukt. Je moet de bewaarschool hebben gehad voordat je doorstroomt naar hoger onderwijs.”
Hein Thijssen overleed in 2008.
Eva Van Tulden zegt
Wat een prachtige foto!
Dank voor deze diepgaande ervaringen op het pad.
robq zegt
Toen mijn bodymind enkele jaren geleden “Leeg en bevrijd” in handen kreeg was dit een revelatie. Na jaren ploegen door bijna 2500 jaar Boeddhistische, Daoïstische en Filosofische geschriften met nog nog enkele kleine injecties van andere denkwijzes was hier opeens een dun boekje dat, na de introductie, beter als andere schrijfsels aanvoelde bij mijn vloeiend zijn. De aanloop was bij Hein Thyssen wel helemaal anders dan de mijne. Maar al de rest, soms in andere woorden, waren zo diep herkenbaar. Geen lyrische beschrijvingen hierover want die moeten niet. En dan ook zo fysiek dichtbij maar net niet aansluitend qua leeftijd. Was mijn wezentje nu op visite kunnen gaan bij hem was er veel gelachen zonder nood aan discussie. Gewoon begrijpen en vloeiend zijn.
Onderschat de waarde en diepgang niet van ‘Leeg en bevrijd’. Velen zullen verwijzen naar grote meesters uit het verleden maar mijn diepste affiniteit licht bij Hein Thyssen die voor mezelf mijn beste spirituele vriend is. En af en toe mag meester Linji ons nog wat klappen geven om met de juist aangepaste concentratie te behouden. En de Boeddha-Dhamma als handleiding voor een vernuftige en bruikbare levenss- praktijk/psychologie natuurlijk.
Nirvair Kaur de Ruiter zegt
Prachtige levensbeschouwing…en ja zo herkenbaar!
Dat is wellicht een van de grote obstakels die we tegenkomen
als we denken een specifiek pad of religie te moeten volgen.
Waarin we zoveel kennis en instructies krijgen aangereikt zonder dat
we eigenlijk de ruimte krijgen de diepere vragen zelf te stellen!
Het Achtvoudige Pad zou eigenlijk de Achtvoudige ontvouwing moeten heten
waarin we het direct door middel van ons lichaam leren kennen,
in plaats van de intellectuele dialoog die de meeste boeddhisten aan lijken te gaan.
robq zegt
Mooi van je. Mooi geschreven ook.
Mijn bodymind gaat geen discussies meer aan en houdt er niet van in een hoekje geduwd te worden. Geen hoeken en paden maar eerder een ruime weg die uiteindelijk in een oneindig veld veranderde.
Maar inderdaad het zogenaamde achtvoudige pad heeft me onder die benoeming nooit aangesproken. Als oa ex-systeem analist was dat eerder een achtvoudig systeem met zijn acht onderling verwoven processen. Sommige mensen zullen me verstaan maar niet iedereen is mee met proces- en systeemdenken en dat is begrijpelijk.
Achtvoudige Ontvouwing is een mooi en veel betere benaming voor me. Dank u.
Voor de elementen ervan gebruikt mijn wezentje ook niet het sterk dualistische ‘juist’ dat een waarheidstabel zou behoeven om de splitsing juist en onjuist te duiden. Dit is gemakkelijk en beter te omzeilen met ‘juist aangepast’ ipv ‘juist’. Dus bijvoorbeeld ‘juist aangepast’ spreken.
Dank u voor uw bijdrage.
kees moerbeek zegt
‘Mijn bodymind gaat geen discussies meer aan en houdt er niet van in een hoekje geduwd te worden.’ Heb je een homunculus onder leden, met gevoelens die lijken op die van een mens?
Ook is het nog steeds vreemd dat je ‘bodymind’ mijn noemt. Hebben je ego en je ‘bodymind’ ruzie en profileert de laatste zich, omdat het er niet van houdt in een hoekje gedrukt te worden?
We zijn niet allemaal mystici, maar neem ons graag serieus a.u.b.
‘De metafoor van de brede en de smalle weg is onderdeel van de Bergrede, volgens de christelijke overlevering de rede die Jezus hield op een berg in Galilea, lees ik op Wikipedia.’ Bedoel je dat?
Je introduceert het begrip ‘je wezentje’, wat is dat nu weer? En ook weer dat ‘je’.
Het zal wel weer liggen aan de dualistische taal. Dit is geen grap.
Siebe zegt
Ik vind het wel mooi dat Thijssen het “het systeem” noemt en zelfs terreursysteem. Ik voel het net zo.
Het is niet door ego ofzo, want dat is maar een flard in het hele terreursysteem. Het systeem, mooi gezegd. In wezen leert de Pali Boeddha dit ook. Het systeem van anusaya, asava, kilesa, tanha dat terroriseert je. Ik hoor Hans van Dam nu denken…”huh…dat is toch maar een idee?” …nou nee, als je die terreur voelt die Thijssen beschrijft, voel je het, klaar, en dan stoppen.
Het is precies zoals Thijssen zegt. Je voelt ook als mens dat je je onnatuurlijk en dwangmatig kunt handelen. Naar mijn eigen ervaring zit hier meestal achter dat je gewoon teveel van plan bent je best te doen.