• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Over de Lotus-soetra (36): Manifestaties

Over de Lotus-soetra (36): Manifestaties

28 augustus 2023 door Dharmapelgrim

Ik ben geen deskundige op het gebied van de Lotus-Soetra, maar dat hoeft toch ook niet? De soetra brengt mij op allerlei gedachten en die wil ik met lezers van het BD delen. Hoeveel afleveringen deze serie gaat tellen, is pas na de laatste aflevering bekend. Deze keer:

Manifestaties

 Vandaag las ik een verzuchting van de negentigjarige tekenaar Thé Tjong-Khing dat hij het maar een vreemde God vond die wezens schiep die elkaar op moeten eten om te kunnen overleven. Dat is een begrijpelijke verzuchting die ongetwijfeld door veel vegetariërs, veganisten en waarschijnlijk ook bepaalde boeddhisten gedeeld zal worden. Je mag – vinden zij – elkaar niet doden, laat staan opeten. Ik heb dat standpunt jarenlang gedeeld. Nu denk ik er iets genuanceerder over dan vroeger. Zo ben ik mordicus anti bio-industrie waarin levende wezens uitgebuit, gedood en tot hapklare brokjes verwerkt worden of uitgemolken ten bate van zo hoog mogelijke winsten. Maar ik ben niet principieel tegen het eten van vlees, het drinken van melk of het dragen van leren schoenen, om maar wat te noemen. Er zitten nogal wat grijstinten tussen het zwart van de bio-industrie en het wit van de veganisten. Evenzo zitten er veel meer dan vijftig tinten grijs tussen agressief militairisme en dociel pacifisme. Ik herinner mij dat ik instemmend knikte toen ik een keer in een stripboek van Suske en Wiske een reeks plaatjes zag waarin Jerommeke eerst een klap op zijn rechterwang kreeg, daarna een op zijn linkerwang en vervolgens een flinke dreun teruggaf onder het uiten van de kreet: “Ik heb maar twee wangen!”. Ik gaf en geef hem nog steeds groot gelijk. Er zijn niet alleen grenzen, er zijn ook nuances die nooit uit het oog verloren mogen worden. Misschien is de belangrijkste nuance wel dat alles intrinsiek De Eeuwige Boeddha is. Dat vastgesteld hebbende eet de Eeuwige Boeddha als carnivoor dus De Eeuwige Boeddha op in de gedaante van een bijvoorbeeld een herbivoor. Ook mensen – als verschijningsvormen van De Eeuwige Boeddha – eten en drinken De Eeuwige Boeddha op. Ze kunnen niet anders. Want zo is het toch? Alles is De Eeuwige Boeddha. Er bestaat niet zoiets als De Eeuwige Boeddha én een broodje kalfskroket. Waar het om draait is mijns inziens: géén onnodig lijden veroorzaken. Onnodig… dat betekent niet nooit! Lijden is inherent aan leven in onwetendheid. En ieder wezen dat niet tot in het diepst van zijn wezen beseft en (zich) ten volle realiseert dat alles De Eeuwige Boeddha is, leeft in onwetendheid. Er bestaan talloze van dergelijke wezens. Daar zijn ook mensen bij. En ieder die het kan weten, maar daar geen rekening mee houdt maar er uit luiheid of omwille van winst aan voorbij gaat, is een zondaar.

Volgens Boeddha is ieder wezen goed. Dat wil zeggen: perfect. Iedere leeuw is een perfecte leeuw. Iedere gazelle is een perfecte gazelle. Ieder mens is een perfect mens… ook als deze mens een been mis, een hoog of laag IQ heeft, ergens op de LHBTIQA+ schaal zit of tijdelijk als Dharmapelgrim op aarde rondloopt. Ieder wezen is goed zoals het is, omdat De Eeuwige Boeddha niks anders doet dan zichzelf manifesteren in de schepping. Beweren dat iets of iemand niet perfect is, is stellen dat er wat aan De Eeuwige Boeddha mankeert.

Wat staat er in de Lotus-soetra? Maitreya de bodhisattva stond op en zong een loflied voor Shakyamuni, de belichaming van de Eeuwige Boeddha. Maitreya’s lied eindigde met: “Wij hebben allemaal gehoord dat uw leven eeuwig duurt en daar zijn wij verheugd om. Door het ganse heelal weerklinkt uw lof omdat u overal verdiensten schenkt aan al wat leeft. Daardoor ontwikkelt ieder zijn aangeboren goedheid. Het is dan ook onze hartenwens te streven naar het boeddhaschap dat u voor ons mogelijk heeft gemaakt”. 

Met de aangeboren goedheid wordt – volgens mij (ik zeg dat er steeds bij) – die perfecte toestand bedoelt die wij ieder hebben te realiseren. Wij zijn perfect, maar realiseren ons dat onvoldoende of zelfs in het geheel (nog) niet. Ieder van ons is De Eeuwige Boeddha, maar we leven in de waan dat we ‘aparte’ wezens zijn, volstrekt losgezongen van de rest. Dharmapelgrim is als mens allesbehalve perfect, maar als manifestatie van De Eeuwige Boeddha is ie dat wel. Dat klinkt tegenstrijdig, maar dat is het niet. En ik ga dat hier niet uitleggen. Jij – lezer van het BD – bent als mens ook niet perfect, maar dat ben je wel als manifestatie van… realiseer het!

Categorie: Boeddhisme, Columns, Dharmapelgrim, Geluk, Pali-Canon Tags: anti bio-industrie, De eeuwige Boeddha, doden, Jerommeke, lijden, onwetendheid, perfectie, Suske en Wiske, Thé Tjong-Khing

Lees ook:

  1. De kaars en de vlam
  2. De lessen van corona
  3. De goede leer
  4. Over de Lotus-soetra (34): de zevende parabel

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Siebe zegt

    28 augustus 2023 om 17:03

    “Ieder van ons is De Eeuwige Boeddha, maar we leven in de waan dat we ‘aparte’ wezens zijn, volstrekt losgezongen van de rest” (Dharmapelgrim).

    In ieder geval is beleving toch iets persoonlijks. Iets individueels of particuliers, bedoel ik daar mee. Of die beleving nu verward is, helder, gelijkmoedig, emotioneel, hemels, hels, donker, licht, aangenaam of onaangenaam, bevrijd van haat en hebzucht of niet, het is en blijft toch iets persoonlijks, iets individueels.

    -“Bhikkhus, when ignorance is abandoned and true knowledge has arisen in a bhikkhu, then with the fading away of ignorance
    and the arising of true knowledge he no longer clings to sensual pleasures, no longer clings to views, no longer clings to rules and observances, no longer clings to a doctrine of self. When he does not cling, he is not agitated. When he is not agitated,
    he personally attains Nibbana”. (MN11)

    He personally attain Nibbana..

    Het is volgens mij een waan dat als er sprake is van onthechting dat er nu opeens geen particuliere belevingswijze meer is.
    Ook een Boeddha voelt toch gewoon op persoonlijke of individuele en aparte wijze gevoelens, gewaarwordingen, bijvoorbeeld die verband houden met een oud lichaam. De teksten geven dat duidelijk aan. Die persoonlijke (als in individuele en unieke) beleving verdwijnt niet na ontwaken. Althans, de teksten maken duidelijk dat dit niet zo is.

    Ook als in die beleving een ego-perceptie, ego verlangens en ego-neigingen verdwijnen en onwetendheid blijft er een persoonlijke unieke beleving. Het blijft particulier. Als een Boeddha zijn teen stoot heeft ie ook op particuliere wijze pijn.

    Ik geloof ook niet dat de Pali Boeddha leert dat ego de oorzaak is van een particuliere beleving, maar dit is nou eenmaal het resultaat van hoe lichaam en geest samen werken. Er is nu eenmaal een uniek en persoonlijke lichaam, unieke en persoonlijke zintuigen, een uniek en persoonlijk brein, een uniek en persoonlijk cognitief proces (geest).
    Via dat wordt nou eenmaal zintuiglijke informatie lokaal verwerkt en ontstaat een persoonlijke beleving. Niet ego doet dit, niet onwetendheid, lijkt me, maar dit is nou eenmaal het resultaat van hoe lichaam en geest werken.

    In deze zin, het is toch helemaal niet zo’n waan dat we onszelf zien en beleven als aparte wezens omdat onze ervaring is dat niemand voelt wat wij voelen, ziet wat wij zien, horen wat wij horen, etc.

  2. Roelof zegt

    29 augustus 2023 om 11:25

    Wij zijn als mens niet perfect, maar hoe zou het zijn om dat te zijn? Perfect dus… Kun je ‘perfect’ eigenlijk wel omschrijven, of laat dat woord zich, net zoals ‘waarheid’, niet uitleggen?
    Mijn ome Coentje zei vaak: “Als alles volmaakt is dan staat het stil. Dan hoeft er niets meer te gebeuren. Dan is het klaar”
    Zou ik een perfect/volmaakt mens willen zijn?
    Soms ben ik dat, want alles om mij heen staat dan even stil. Dan lijkt alles in harmonie te zijn en ben ik daar een onderdeel van, totdat ik mij dat realiseer en ‘alles’ weer begint te bewegen. Nou ja, dat ik dus eigenlijk weer begin te bewegen.
    Zou ik een perfect/volmaakt mens willen zijn?
    Eerlijk gezegd ben ik blij dat ik nog niet klaar ben. Dat ik dus geen perfect mens ben. Want dat komt later wel; als ik dood ben.

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • 17 mei 2025
    Meditatie zaterdag met Jotika Hermsen
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 20 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ontkennen en ont-kennen in het hindoeïsme, 2: neti neti zelfonderzoek
    • Het jaar 2025 – dag 134 – wrijving
    • Emmaho – Piraterij met het mes tussen de tanden
    • Verweesd, verdwaald, verloren
    • Guy – dhammazaadjes – De oorspronkelijke geest (P. sabhava citta)

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.