• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Over de Lotus-soetra (34): de zevende parabel

Over de Lotus-soetra (34): de zevende parabel

14 augustus 2023 door Dharmapelgrim

Ik ben geen deskundige op het gebied van de Lotus-Soetra, maar dat hoeft toch ook niet? De soetra brengt mij op allerlei gedachten en die wil ik met lezers van het BD delen. Hoeveel afleveringen deze serie gaat tellen, is pas na de laatste aflevering bekend. Deze keer:

De zevende parabel

Er staat nog een parabel in de Lotus-soetra: die van de vaderliefde en de geneesheer. In het kort en in mijn woorden naverteld: Er was eens een kundig geneesheer. Hij was voorzichtig en ervaren en wist zeer veel van geneeskrachtige kruiden. Er waren maar weinig kwalen die hij niet kon genezen. En hij had veel kinderen én leerlingen. Toen de geneesheer een keer voor lange tijd weg moest, begonnen zijn kinderen met kruiden te experimenteren, maar dat liep niet goed af. Ze dronken mengsels die hen heftige krampen en koorts bezorgden. Toen de geneesheer weer thuiskwam, hadden sommigen zelfs al het bewustzijn verloren. De geneesheer greep onmiddellijk in en gaf zijn kinderen een door hem bereide drank die er lekker uitzag, lekker rook, en ook nog lekker smaakte. Maar de ongelukkigen die ver heen waren geweest, begrepen niet half wat er gebeurde. Zij wilden de door hun vader bereide drank niet nemen. Ze waren door de door henzelf gebrouwde drank vergiftigd en zij vertrouwden de drank van hun vader niet. Door hun overprikkelde zenuwstelsel vonden ze de fraaie drank er juist veel te fel gekleurd uitzien, en de lekker geuren vonden ze maar stinken en de smaak vonden ze veel te scherp. Als er niets gebeurde, zouden ze de door hun vader bereide medicijnen niet nemen en waarschijnlijk ellendig sterven. Daarom bedacht de geneesheer een plan. Hij vertrok! Maar voor hij dat deed zei hij tegen zijn kinderen: ‘ Luister, ik ben oud en versleten en heb niet lang meer te leven. Maar ik moet nu op reis. Ik laat mijn beste medicijn voor jullie achter. Neem het wanneer het jullie past en jullie pijnen zullen verdwijnen. Dat is zeker.’ Eenmaal weer in het buitenland stuurde hij een bode naar huis om zijn kinderen te vertellen dat hij dood was. Dat bericht kwam natuurlijk hard aan. Verslagen en depressief somberden de kinderen eerst een tijdje, maar uiteindelijk kwamen ze toch langzaam weer bij zinnen. Toen herinnerden zij zich het achtergelaten medicijn en namen het in. Als bij toverslag verdwenen al hun pijnen en voelden ze zich weer gezond. Zodra de geneesheer vernam dat zijn kinderen weer gezond waren, keerde hij terug. Natuurlijk waren de kinderen blij hem tegen al hun verwachtgingen in weer te zien. En zij namen zich voor nooit meer zelf te experimenteren, maar altijd de raad van hun vader op te volgen. 

Het is maar een parabel, en parabels moet je nooit letterlijk nemen. Maar je moet zo’n verhaaltje ook niet glimlachend opzijschuiven en denken dat het je niets te zeggen heeft, want dat heeft het juist wel. Parabels vertellen vaak meer dan er op het eerste gezicht, bij eerste lezing, staat. Boeddha zegt aan het einde van zijn parabel: ‘Als ik u zeg dat ik ga sterven en de wereld ga verlaten, heb ik daarmee dezelfde bedoelingen als de geneesheer vader uit dit verhaal’.  

De eeuwige Boeddha is de geneesheer vader. Wanneer hij de ellendige toestand ziet waarin zijn kinderen – inmiddels bijna tien miljard mensen – verkeren, bereid hij een medicijn voor ze. Maar die willen de mensen niet innemen. O, er zijn genoeg mensen die hem herkennen als ‘vader’, maar dat wil nog niet zeggen dat ze zomaar alles slikken wat die vader hen voorzet. Ze vinden zijn medicijn veel te fel, stinken en vies. Bah! Het is – vind ik – als met de appel uit het paradijs: wie eenmaal van de boom der kennis heeft gesnoept, vindt de werkelijkheid waarin hij leeft al gauw onaantrekkelijk. En het medicijn daartegen ‘heb uw naaste lief als jezelf’ riekt naar spruitjes. Waarom zou je die vreselijke vent / dat afgrijselijke wijf van verderop liefhebben als jezelf? Doei. Dáar beginnen we niet aan.

Hoe dan ook, Boeddha zal niemand het noodzakelijk medicijn tegen lijden in de mond gieten, laat staan door de strot duwen. Het is: graag (zelf innemen) of heel niet (en pijn houden). Dan is het: “Je staat er nu helemaal alleen zelf voor, want ik ben er niet meer. Dit is het medicijn, en als het je uitkomt kun je het innemen. Het werkt, dat beloof ik.” 

In de Lotus-soetra staat dat Boeddha zegt: “Om de verblinde mensen te winnen, ga ik het nirvana binnen. Ik word voor hun ogen ontbonden, maar in werkelijkheid sterf ik nooit en gaat mijn prediking altijd voort want ik blijf in uw midden wonen. Ja, ik blijf altijd hier …”  en iets verder: ‘…Dan denken ze allen dat ik dood ben, en vereren zij mijn relikwieën. Zij missen mij zeer en smachten naar mijn leer …’ 

Waarom vieren wij eigenlijk nooit Boeddha’s nirvanavaart maar wel Pasen, Pinksteren en Maria Hemelvaart? Ik denk dat dat vooral door culturele verschillen komt. Wie de moeite neemt vooral de overeenkomsten te zoeken tussen verschillende religies, zal ontdekken dat overeenkomsten vooral de kern van de verschillende verhalen betreffen terwijl de verschillen vooral cultureel bepaald zijn. Voor hen die liever apocalyptische voorspellingen voor ogen houden, heb ik nog deze afsluiter, waarin Boeddha zegt: ‘In de ogen van aardse stervelingen komt het einde der tijden als de wereld in vuur zal vergaan. Maar waar ik heers, is ook dan rust en vrede. Hemelse wezens en mensen der aarde leven er in blijvend geluk, in frissen tuinen en in mooie paleizen.’  Enzovoorts.

Eind goed al goed.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Dharmapelgrim, Geluk, Pali-Canon Tags: culturele verschillen, de zevende parabel, geneesheer vader, lijden, medicijn

Lees ook:

  1. Over de Lotus-soetra (36): Manifestaties
  2. Guy – Anicca
  3. Guy – De aandacht van satipatthana (2)
  4. De kaars en de vlam

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Gerry Verbeek zegt

    14 augustus 2023 om 17:08

    Lotus … 🌷de Tulp hoofd je klasse bloemen.

    Prenten in één oogopslag op ware grootte.👤

    “Boeddha … ” over dit boek nu is je eigen naar de werken.

    🕊️ duifjes

    Je reactie juist spreken bestaat uit … gERRY … 🌷

    • Menno zegt

      16 augustus 2023 om 17:52

      Zal aan mij liggen … .maar ik snap dus niks van deze reactie.

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 13 juni 2025
    Kesa en Rakusu naaiworkshop
  • 13 juni 2025
    Meeting of the Minds: Westerse Wetenschap Ontmoet Oosterse Wijsheid
  • 14 juni 2025
    Meditatiedag met Ayya Ānandabodhī
  • 16 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 17 juni 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 17 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 17 juni 2025
    Zenmeditatie Maastricht
  • 18 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 164 – kijkangst
    • Een boeddhistische monnik in Palestina
    • Dolma Gyari wint 2025 ‘Spirit of Freedom Award’ voor het bevorderen van Tibetaanse democratie
    • Vrijdag Zindag – Recept voor Den Haag
    • Mijn leven, klein en fragiel

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.