• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Over de Lotus-soetra (31): De eeuwige Boeddha

Over de Lotus-soetra (31): De eeuwige Boeddha

24 juli 2023 door Dharmapelgrim

Ik ben geen deskundige op het gebied van de Lotus-Soetra, maar dat hoeft toch ook niet? De soetra brengt mij op allerlei gedachten en die wil ik met lezers van het BD delen. Hoeveel afleveringen deze serie gaat tellen, is pas na de laatste aflevering bekend. Deze keer:

De eeuwige Boeddha

De Lotus-soetra maakt uitdrukkelijk onderscheid tussen de Eeuwige Boeddha en de Historische Boeddha. Het komt simpel gezegd hier op neer: de eeuwige Boeddha is ongeboren, door alle tijden heen aanwezig en houdt nooit en te nimmer op te bestaan. De historische Boeddha (Shakyamuni) werd in een vrouw verwekt, kwam daar als baby uit tevoorschijn, ademde, poepte en pieste, groeide op en deed allemaal menselijke dingen, werd ziek en ging dood. Punt. En wat voor Shakyamuni Boeddha gold, gold voor alle historische Boeddha’s vóór hem; geldt voor alle Boeddha’s nu en zal voor alle Boeddha’s gelden die nog komen. Het is zoals het is.

Dat de Eeuwige Boeddha ongeboren is, betekent dat hij was, is en zijn zal. Er is nooit een tijd geweest dat de Eeuwige Boeddha er niet was. En er zal nooit een moment komen waarop de Eeuwige Boeddha er niet zal zijn. In de doxologie van iedere psalm die monniken in katholieke kloosters zingen, klinkt dat als volgt: “zoals het was in de beginne, zo zij het thans en voor immer, tot in de eeuwen der eeuwen.” En laat in “de Eeuwige Boeddha” het woord Boeddha weg, en je kunt “De Eeuwige” horen in iedere synagoge, waar de rabbi zegt: “De Eeuwige is onze God, er is geen ander. Onze God is de Waarheid, en niets is als de Eeuwige, onze Koning.” Alle godsdiensten kennen een ‘ Eeuwige”.

Wat ik interessant vind, is dat de historische Boeddha Shakyamuni aan het begin van de Lotus-soetra zegt dat er maar één WET is. Hij hamert er eigenlijk in de hele soetra op dat er maar één waarheid is en één voertuig. Dat impliceert dat er dus geen boeddhistische waarheid is naast een christelijke, joodse, islamitische of om het even welke andere waarheid dan ook. En er is ook geen christelijk, joods, islamitisch of om het even welk ander voertuig dan ook naast een boeddhistisch voertuig. Je kunt je in alle redelijkheid zelfs afvragen of er überhaupt een waarheid of voertuig bestaat dat boeddhistisch is. Ik denk zelf van niet! De WET, de waarheid en het voertuig dragen geen etiket, naambordje of nummerplaat. Etiketten, namen en nummerplaten zijn menselijke labels, die mensen maar al te graag ergens aanhangen, opplakken of anderszins opkliederen om het zich ‘eigen’ te maken. Met een naampje erop of eraan wordt iets ‘van mij, van ons en van niemand anders’. En daardoor is het niet meer ongeboren en door alle tijden aanwezig, want het houdt onherroepelijk op te bestaan wanneer er geen mens meer is die kan roepen: “ VAN MIJ”.

In de tijd dat de historische Boeddha Shakyamuni op aarde rondliep, konden sommige mensen nog zeggen “Kijk, dat is onze man!. Ooit was hij Prins Siddharta, maar nu is Hij de Verhevene, de Boeddha!”. Boeddhisten over de hele wereld kunnen dat vandaag de dag ook roepen. “Dat is onze Boeddha!”. Dat kunnen ze niet van de Eeuwige Boeddha roepen, want die is van niemand. De Eeuwige Boeddha was er al voordat er een homo (mens) op aarde rondliep. En lang nadat de laatste mens zijn laatste adem heeft uitgeblazen, is die Eeuwige Boeddha er nog steeds. Maar is de Eeuwige Boeddha eigenlijk een Hij of Zij? Waar zit de Eeuwige in de reeks LHBTIQA+ ? Ik denk: nergens. De Eeuwige Boeddha wordt alleen door de historische Boeddha, Boeddha genoemd, en na hem door alle zichzelf boeddhist noemende volgelingen, maar ook ‘Boeddha’ is niet veel meer dan een etiketje. Het is wellicht beter om te spreken over ‘Het Eeuwige dat ervaren kan worden’. Het etiketje ‘Boeddha’ maakt praten (en schrijven) over het fenomeen echter wel iets makkelijker. (Het woord fenomeen komt van het Griekse phainomenon, en betekent: iets wat ervaren kan worden).

Shakyamuni heeft duidelijk iets ervaren. De of Het Eeuwige was zijn gedaanteloze leermeester. Wat heeft hij ervaren? Drie dingen:

  1. Alles is veranderlijk. Dat houdt in dat alles – dus ook iets dat schijnbaar onverwoestbaar lijkt, zoals bergen, de zon, de complete kosmos – aan verandering onderhevig is. Het enige dat absoluut niet veranderlijk is, is dat alles veranderlijk is. Denk ik.
  2. Alles is afhankelijk. Dat houdt in dat niets alleen op zichzelf staat of kan bestaan, maar op een of andere manier verbonden is met iets anders. Zonder dat andere is (voort)bestaan onmogelijk.
  3. Nirwana is rust. Inzien dat punt één en punt twee waarheden als koeien zijn, en volledig accepteren dat je daar geen speld tussen kunt krijgen en daar dus ook volledig door bepaald bent, geeft rust.

Shakyamuni Boeddha is zodanig één geworden met deze ervaring, dat hij de belichaming werd van de Eeuwige Boeddha. Hij was daardoor in staat om zonder enige aarzeling, zonder enig voorbehoud, zonder enige schijnheiligheid ook over deze ervaringen te spreken én er handen en voeten aan te geven voor het dagelijks leven van iedereen. Want dat was uiteindelijk zijn grote verdienste.

De Eeuwige. Ik verbaas me er regelmatig over dat er mensen zijn die zich fel afzetten tegen het christendom en andere religies, om vurig het boeddhisme te verdedigen. Maar dan denk ik… ach, wat maakt het eigenlijk uit. Je kunt voor het ene en tegen het andere verhaal zijn. Uiteindelijk is er toch maar één WET, één waarheid. En daar bestaan net zoveel verhalen over als er mensen zijn.

(wordt vervolgd)

Categorie: Boeddhisme, Columns, Dharmapelgrim, Geluk, Onderwijs, Zorg Tags: De eeuwige Boeddha, historische Boeddha

Lees ook:

  1. Tien jaar Boeddhistisch Dagblad
  2. Nieuwe Boeddha?
  3. Waarom toch die wil om te weten wat ‘het’ boeddhisme is? Hou op.
  4. Over de Lotus-soetra (27): Hoogmoed

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 129 – vrede en alle goeds
    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.