• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Carla – zicht op boeddhisme (2)

Carla – zicht op boeddhisme (2)

11 juli 2023 door gastauteur

Ik weet nog goed wanneer ik begon te twijfelen aan het geloof waarin ik werd grootgebracht. Ik ga ervan uit dat de meeste onder ons opgegroeid zijn in andere geloofsovertuigingen. Het was een maand na mijn 13de verjaardag. Mijn ouders waren streng rooms-katholiek opgevoed. Hadden beiden hun studies gedaan op de Vlaamse internaten van paters en nonnen. Maar ze  gingen niet naar de kerk.

Mijn moeder had het excuus dat ze voor de kleine kinderen thuis moest zorgen en mijn vader was voor zijn werk veel in het buitenland. Echter, de zware geheimen van die katholieke kerk die de afgelopen jaren uit het diepste dal opstijgen, doen mij vermoeden dat de kern van mijn vaders  aversie tegen de kerk, daar moest liggen. Hij heeft nooit iets over zijn leven op het internaat bij de paters verteld. Hoe geïnteresseerd ik daarin ook was. Elke vraag werd met een venijnig antwoord geweerd. Tot ik niet meer ernaar durfde te vragen.

Onder invloed van de familie langs moeders kant, die naast de deur woonde, moesten wij, de kinderen wel gaan. Want de twee hoogfeesten van die religie waren natuurlijk de communiefeesten. En als je als kind  na de eerste communie niet naar de kerk ging, ging de plechtige communie niet door. Dus fietste ik vanaf mijn zevende jaar elke zondag naar de mis.

Ook ik ging tijdens mijn opstand naar een katholieke school. Het was net na mijn plechtige communie. In de voorbije zes jaar, had de paus zijn manschappen bijeen geroepen voor een concilie en verschillende dogma’s veranderd. Dat merkte ik goed in de eucharistieviering en wat er ineens wel en wat niet mocht. Dit was het moment om mijn ouders te melden dat ik niet meer naar de kerk ging. Ik was en ben er nog altijd van overtuigd dat je de grondregels van een ‘geloof’ niet zomaar kan veranderen om meer zieltjes te winnen.

Verrassend genoeg maakten mijn ouders daar geen bezwaar tegen. En werden  mijn jongere zus en broers van die gruwel gespaard. Wel moest ik nog twee schooljaren op die katholieke school afmaken. En dat maakte het niet gemakkelijk voor mij. Mijn schoolresultaten waren beneden alle peil en de school gaf het advies om me maar op een naaiatelier te laten werken. Toen was de schoolplicht nog  tot 14 jaar. Maar ik stond erop om verder te studeren. Ik wilde vooral talen leren en dat kon op die school niet.  Met veel overredingskracht langs mijn kant, stemden mijn ouders erin toe dat ik op 16-jarige leeftijd naar het Lyceum in de nabijgelegen stad mocht gaan studeren.

Daar ging helemaal een andere wereld open. Een hemels verschil in mentaliteit tussen de plattelandsgemeente in de Kempen waar ik woonde en het stadsleven. En dit was zelfs nog geen grootstad, zoals Antwerpen.

Rond die tijd ging ik ook nog elke vakantie naar mijn oma in Nederland. Om mijn tante wat te ontlasten voor de zorg van mijn oma. Het was ook de tijd dat de flower power en de vrouwenemancipatie, vooral in Nederland, in volle kracht toenam. Dolle Mina’s, het begin van de ‘blijf van mijn lijf ‘-beweging stak zachtjes zijn kop op. Verboden muziek van Radio Veronica galmde bij mijn oma door het huis. In de ochtend zaten we met zijn twee met een bakkie koffie te luisteren naar ‘koffie met Tineke’, Lex Harding, Ad Vissers, The Cats. ‘s Avonds stond eerst ‘Meneer de Uil’ met de fabeltjeskrant op het programma.  Ik ben het  na al die jaren niet vergeten. In die sfeer leefde ik mijn puberteit bij oma en mijn twee Nederlandse vriendinnen, die naast de deur woonden.

Het was steeds weer een aanpassing de eerste dagen terug bij mijn ouders. Oh, wat miste ik Radio Veronica.  Ik leefde echt in twee verschillende werelden.  Maar ik ging   graag naar het Lyceum, want  het voornaamste was dat ik geen godsdienstles meer kreeg, maar wat men toen ‘zedenleer’ noemde. De eerste lessen ging het al over het verschil tussen monotheïstische godsdiensten  en de boeddhistische filosofie, zoals ze het daar noemden

Het woord filosofie klonk als muziek in mijn oren. En zou mijn hele leven vanaf dan beïnvloeden. Toen zijn de zaadjes voor het boeddhisme geplant.  Al heeft het nog enkele jaren geduurd voordat ik zaadje per zaadje water heb gegeven.

Tekst Carla Iemants.

 

Categorie: Boeddhisme, Carla Iemants, Columns, Geluk Tags: Dolle Mina's, filosofie, internaat, Lex Harding, nonnen, opvoeding, paters, Radio Veronica, Tineke

Lees ook:

  1. Over Theologie deel 3 – Opleiding
  2. Eenheid, Niet-tweeheid en Niets
  3. Verdachte abt Shi Xuecheng eiste van nonnen volledige gehoorzaamheid, inclusief seksuele gunsten
  4. Om verlichting te bereiken moet je een penis hebben

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Suzanne zegt

    12 juli 2023 om 22:36

    Ik heb dit met veel plezier gelezen en ik hoop van harte dat er nog een vervolg komt. Fijne avond!

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • 17 mei 2025
    Meditatie zaterdag met Jotika Hermsen
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 20 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 537 – contact
    • Amsterdam krijgt een voedselpark – een historische stap voor lokaal voedsel, agro-ecologie en gemeenschapsgrond
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • India hekelt China’s hernoeming van plaatsen op zijn grondgebied als ‘ijdel en belachelijk’
    • ‘Weg uit Tibet, de monniken zijn op vakantie’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.