• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Over de Lotus-soetra (28): Blij en ongedwongen (1)

Over de Lotus-soetra (28): Blij en ongedwongen (1)

3 juli 2023 door Dharmapelgrim

Ik ben geen deskundige op het gebied van de Lotus-Soetra, maar dat hoeft toch ook niet? De soetra brengt mij op allerlei gedachten en die wil ik met lezers van het BD delen. Hoeveel afleveringen deze serie gaat tellen, is pas na de laatste aflevering bekend. Deze keer:

Blij en ongedwongen (1)

In de Lotus-soetra kun je lezen dat Manjusri zich als woordvoerder van alle aanwezigen tot de Boeddha richt met de vraag: “…leer ons hoe wij uw leer kunnen bewaren en verkondigen in de slechte tijden die ons wachten”. En aan die vraag komt Boeddha tegemoet.  Hij antwoordt dat iedere bodhisattva zijn of haar :

  1. lichaam blij en ongedwongen moet gebruiken.
  2. mond blij en ongedwongen moet gebruiken.
  3. geest blij en ongedwongen moet houden.
  4. houding blij en ongedwongen moet houden.

In de eerste plaats is hier geen sprake van dwang. Moeten is dus niet een met de knoet af te dwingen ‘zo en niet anders!’ maar meer een vaderlijk advies. Dat komt neer op: Als je een de leer wilt bewaren en verkondigen aan wie daar maar gevoelig voor is en naar wil luisteren, doe dat dan vooral op een ongedwongen manier en met een opgeruimd gemoed. Ik denk daarbij: er is al chagrijn genoeg in de wereld, en met gemopper en een verkrampte houding maak je niemand gelukkig, zeker jezelf niet.

Wanneer gebruik je je lichaam blij en ongedwongen? Daar noemt Boeddha 10 punten voor op. Hij heeft het daarbij niet zozeer over het fysieke lijf als ding als wel over het fysiek aanwezig zijn in de wereld, als menselijke verschijning. Hij zegt zoiets als: wees niet te familiair of te amicaal met hoger geplaatsten met als doel daar voordeel uit te halen. In plat Nederlands komt dat neer op: gebruik nooit jouw ellebogen om jezelf in de wereld vooruit te werken; lik geen hielen; kruip nooit in een kont; smeer niemand honing om de mond; probeer geen witte voetjes te halen …Dat soort zaken.

Verder met punt twee. Laat je niet in met lieden die jou of anderen proberen op andere gedachten te brengen, namelijk hun gedachten. Ik lees dit als: ga niet in discussie. Een discussie is een twistgesprek, een woordenstrijd, waar altijd slechts één winnaar uit kan komen. Wanneer die ander beter gebekt is dan jij, leg je het dus af. Ben jij vlotter van de tongriem gesneden, dan legt die ander het af.  Dat heeft niets te maken met ‘de waarheid’ maar meer met gelijk (willen) hebben en (willen) houden. Ik verbaas me dan ook over allerlei discussies in onze volksvertegenwoordiging, maar dat verder terzijde.

Ten derde zegt Boeddha dat je je niet moet laten verleiden tot krachtmetingen. Dat geldt dan niet alleen voor potjes boksen, worstelen of armpje drukken, maar ook voor scheldpartijen of zelfs steeds luider spreken tot degene met de luidste stem het wint. Dus geen: MAG IK EVEN UW AANDACHT!

Als vierde punt noemt Boeddha het vermijden van werken in dienst van mensen die van doden hun beroep maken. Daarmee doelt hij op vissers, slagers en jagers. Betekent dit dat je niet met vissers, slagers of jagers mag omgaan? Nee, dat betekent het niet. Het houdt in dat je jezelf niet in hun dienst stelt. Gebruik jouw lijf niet om te doden of te verwonden. In de tijd van Boeddha had je volgens mij nog geen sportvissers, maar ik vermoed dat hij ook sportvissers, sportjagers en hobbyslagers bedoelt. Niet doen. Je veroorzaakt lijden.

Het vijfde punt dat Boeddha noemt is interessant: pas op met nonnen en monniken die zich tevredenstellen met het bereiken van verlichting voor zichzelf. Vertaalt naar deze tijd houdt dat (volgens mij) in dat je voorzichtig moet zijn met iedereen die alleen aan zichzelf denkt, hoe nobel hun motief ook is. Mannen en vrouwen die zich vooral bezighouden met hun eigen welzijn, het eigen geluk, de eigen welstand en het eigen wat dan maar ook … zijn niet of te weinig betrokken bij anderen. En dat vloekt met de bodhisattva gelofte om alle levende wezens te redden.

Punt zes dan. Probeer op geen enkele manier indruk te maken op vrouwelijke toehoorders. Dat zei Boeddha 2500 jaar geleden misschien, maar in de 21ste eeuw zou hij wellicht iets anders zeggen. Bijvoorbeeld: wees er op geen enkele manier op uit bij wie ook zinnelijke gedachten of gevoelens op te wekken. Vermijd uitdagende, sexy, prikkelende kleding, make-up, houding en gedrag. Een bodhisattva flirt niet. Je mag uiteraard wel vriendelijk, bemoedigend of op een andere manier positief overkomen. Daar is niets mis mee.

En dan punt zeven… pas op met vriendschappen sluiten met hermafrodieten. Huh? Kennelijk waren die er in Boeddha’s tijd voldoende om er speciaal een punt van aandacht voor te maken. Een hermafrodiet is iemand die tweeslachtig is. In de wereld van Shakyamuni was de letterreeks LHBTIQA+ volstrekt onbekend. Je had kennelijk alleen maar mannetjes, vrouwtjes en hermafrodieten. Ach ja. Wat bedoelt Boeddha dan met zijn ‘pas op met aangaan van vriendschappen met hermafrodieten’? Om eerlijk te zijn heb ik geen idee. Veel verder dan: pas op met experimenteren op gebied van seksuele relaties, kom ik niet. Kom zonder schroom uit voor wat je bent. Wees jezelf. En laat je door niets of niemand overhalen tot ‘eens proberen’ of je misschien wat anders bent.

Punt acht: neem bij huisbezoeken altijd iemand mee, ga nooit alleen. Deze regel hanteren Jehova’s getuigen en Mormonen ook. Het werkt twee kanten op. Het voorkomt dat je verleid wordt, of (onbewust) grensoverschrijdend gedrag vertoont én het beschermt jou tegen een praatje achter je rug om wanneer je weer weg bent. Het beschermt waarschijnlijk ook de persoon die je bezoekt. (Tenzij jouw kompaan ook de fout in gaat… dan zijn de rapen natuurlijk gaar). Kun je niemand vinden om met je mee te gaan? Wel, neem dan in gedachten Boeddha met je mee. Hij zei zelf: “Waar je ook gaat, ga met Boeddha samen.”

Als negende punt geeft Boeddha aan dat bodhisattva’s zich sowieso niet opvallend dienen te gedragen of te kleden. Met andere woorden: pas je aan aan je omgeving. Begeef je niet deftig gekleed onder mensen die er zelf casual bijlopen of omgekeerd. Dat doet me denken aan het volgende: wanneer je te midden van casual geklede mensen iemand deftig gekleed ziet rondlopen, is dat waarschijnlijk de baas. Zie je te midden van deftig geklede mensen iemand in casual outfit rondlopen, dan is dát waarschijnlijk de baas. Wel, bodhisattva’s zijn niemands baas! Met ontbloot bovenlijf rondlopen waar iedereen een hemd aanheeft, is ook opvallend. Niet doen dus. Laat maar aan Poetin over, op zijn paard.

En als laatste punt: Laat geen lieftallige jongetjes naast je zitten. Tja, ook weer zo’n punt waar ik even over na moet denken. Het draait weer om het ‘ leid ons niet in bekoring’. Maar dat mag volgens mij best wat breder getrokken. Omring je niet met verleidingen, van welke aard ook! Het lijf is zwak en geeft meer dan eens blijk er een eigen willetje op na te houden. Ik zou zeggen: voorkomen is beter dan genezen, ook hier.

(wordt vervolgd)

Categorie: Boeddhisme, Columns, Dharmapelgrim, Geluk, Pali-Canon Tags: blij en ongedwongen, dodelijke beroepen, hermafrodieten, huisbezoek, kleding, krachtmetingen, Lotus Soetra, nonnen en monniken

Lees ook:

  1. Over de Lotus-soetra (18): Overdrijven is ook een kunst
  2. Over de Lotus-soetra (21): De parabel van de Parel
  3. Over de Lotus-soetra (23): De parabel van de man die naar water graaft
  4. Over de Lotus-soetra (1): Inleiding

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • 17 mei 2025
    Meditatie zaterdag met Jotika Hermsen
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ontkennen en ont-kennen in het hindoeïsme, 1: neti neti meditatie
    • Het jaar 2025 – dag 133 – vroegerboekje
    • Devotie en verzet: Hoogtepunten uit RFA Tibetaans
    • Emmaho – Jukai…
    • De beenderen van de Boeddha

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.