• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Over de Lotus-soetra (26): Volhouden

Over de Lotus-soetra (26): Volhouden

19 juni 2023 door Dharmapelgrim

Ik ben geen deskundige op het gebied van de Lotus-Soetra, maar dat hoeft toch ook niet? De soetra brengt mij op allerlei gedachten en die wil ik met lezers van het BD delen. Hoeveel afleveringen deze serie gaat tellen, is pas na de laatste aflevering bekend. Deze keer: 

Volhouden

In de Lotus-soetra staat eigenlijk zoiets als ‘volharding’. Misschien is dat beter dan volhouden. Dat ik het woord ‘ volharding’ niet gebruik, ligt wellicht aan het feit dat er vlak bij mijn woonhuis een pannenkoekenschip ligt dat ‘Volharding’ heet. De pannenkoek van de maand die zij momenteel aanprijzen is er een met feta, tsatsiki en gyros. Ik prefereer nog altijd stroop.

Deze bijdrage over de Lotus-soetra gaat uiteraard niet over stroop. Het thema is Kandji-hon (Japans), een aansporing tot het zorgvuldig bewaren van iets. Bedoeld is hier Boeddha’s leer. De bodhisattva’s die naar Shakyamuni’s preken hadden geluisterd, namen zich vast voor zijn leer waar zij maar konden te verkondigen, toe te lichten en voor te leven. Ga er maar aan staan. Want jezelf iets voornemen is één ding, het waarmaken is soms uiterst lastig. Iedereen die zich rond de jaarwisseling iets heeft voorgenomen, weet dat. Jezelf voornemen niet meer te roken, af te vallen, niet meer te vloeken, minder alcohol te drinken, geen vlees meer te eten, stoppen met masturberen, je moeder vaker te bezoeken… ach noem het allemaal maar op. Zo’n voornemen is gratuit. Kost niks, zelfs geen druppel zweet. En na de eerste trek aan een verse sigaret, extra hap eten, krachtterm enzovoorts is het voornemen dood tot een volgende keer. Toch? Ik heb mij voorgenomen mij nooit meer iets voor te nemen, en is tot op heden aardig gelukt. Waarom lukt het veel mensen niet zich aan een voornemen te houden? Ik denk omdat het voornemen niet wortelt in wie zij zijn. Pas wanneer een voornemen wortel heeft geschoten in, of beter gezegd ontspruit uit, wie iemand ten diepste is, kan het tot resultaten leiden. Want alleen uit dat diepste wezen kan het de voeding krijgen die het nodig heeft om vrucht te dragen. Dat bodhisattva’s zich voornemen om de leer te verkondigen, uit te leggen en voor te leven, is daardoor eigenlijk niets bijzonders. Als het goed is, is iedere bodhisattva in levende lijve de belichaming van de leer en kan hij of zij niet anders dan de leer verkondigen, uitleggen en voorleven. Je mag dit naar mijn mening dus ook omdraaien: iemand die de leer niet verkondigt, niet uitlegt en niet voorleeft, is geen bodhisattva. Punt.

Nu zijn er talloze lieden die denken dat je dus eerst veel moet studeren, jaren moet oefenen en allerlei initiaties dient te hebben ondergaan vóór je de leer mag verkondigen, kunt uitleggen en kunt voorleven. Daar ben ik het volstrekt niet mee eens! Sterker nog: ik ben ervan overtuigd dat er mensen zijn die nog nooit van boeddha, boeddhisme of wat dan ook uit die hoek hebben gehoord, die de WET beter, overtuigender en vooral zuiverder verkondigen, uitleggen en voorleven dan mensen met een erkend(e) boeddhistisch certificaat of diploma, bul of dharma-overdracht.

Om de kern van de leer van boeddha, vervat in onder meer de Lotus-soetra (die hij echt niet zelf heeft geschreven) te kunnen verkondigen, uit te leggen en voor te leven hoef je niets kunnen! Je moet het ZIJN. Jouw manier van leven is de verkondiging, de uitleg en de bevestiging van de WET of het is het niet. En zoals boeddha zelf zei: er is maar één WET.

Toen ik zestien jaar was, nam ik mij heilig voor om géén vlees meer te eten, nooit te roken, geen alcohol te drinken, en meer van dat soort plechtige voornemens. Ik ben inmiddels wat ouder en weet zeker dat ik na mijn zestiende vlees heb gegeten, pijp en sigaren heb gerookt, alcohol heb gedronken en alle andere voornemens die ik had stuk voor stuk niet waar heb gemaakt. Kortom: wat al die voornemens betreft, ben ik een mislukkeling. En ik heb er bijzonder veel van geleerd. Bijvoorbeeld: dat al die voornemens niets voorstellen.

Volhouden of volharden. Waar slaat dat dan op? Wel, het slaat op: niet opgeven! Het is het soort volhouden dat je ziet bij allerlei soorten onkruid dat op de meest onmogelijke plekken altijd weer opduikt. Het zaad ontspruit en groeit naar het licht. Sommige zaden kunnen jarenlang in de grond liggen wachten op een gunstig moment om vervolgens snel op te schieten en nieuwe zaden aan te maken.  Sommige onkruiden groeien dwars door asfalt of zelf beton heen tot ze het licht bereiken. Over dat soort volhouden gaat het hier. Dat soort volhouden komt nooit van buitenaf, maar altijd van binnenuit. Het is geen ‘ ik neem mij voor om …( vul maar in)’. Nee. Het is een volhouden in de trant van ‘ik kan niet anders, want dit is wat ik ten diepste ben’. En wij zijn allemaal boeddha’s, ook wanneer we nog nooit van boeddha gehoord hebben.

Waarom ben ik uiteindelijk vlees gaan eten, pijp gaan roken en ga zo maar door? Wel…. Ik kan zeggen dat het allemaal het gevolg was van een reeks sensitivitytrainingen die ik verplicht moest volgen… maar dan geef ik een onjuiste reden op. Zeker, door die sensitivitytrainingen werden al mijn overtuigingen, normen en waarden één voor één afgebroken, weggenomen (of weggehoond) en door niets vervangen, want er was nul komma nul nazorg. Dat zou ik de onvoldoende getrainde psychologiestudenten die de weken begeleidden en anderen die mij verplichten aan deze praktijken deel te nemen kwalijk kunnen nemen, maar het blijft niet de ware reden. Acht jaar na mijn oorspronkelijke voornemens was ik een rokende, zuipende, neukende carnivoor! Waardoor? Door het volstrekt losgezongen zijn van de boeddha in mij, die ik overigens niet kende, hoewel ik het zelf was. Het heeft jaren geduurd om de boeddha in mij weer te ontdekken. Daar was ie weer van nooit weg geweest. Hij groeide gewoon door het asfalt en het beton van inmiddels aangereikte, aangeleerde en aangenomen overtuigingen heen. Volhouden… dat slaat niet op de persoon die van mij was gemaakt, en die mijn ego maar al te graag zelf aan te roer zag (namelijk zichzelf!) maar op het wezen dat het leven zelf is, geeft en laat bloeien, de boeddha. Wanneer bodhisattva’s zich voornemen de WET te verkondigen, uit te leggen en voor te leven, doen ze dat omdat ze zichzelf anders verloochenen. Houd vol = blijf wie je bent. Altijd en overal. Blijf echt, blijf waarachtig, onder alle omstandigheden. Dan breek je uiteindelijk zelfs door asfalt en beton heen. Houd vol! Volhard!

Categorie: Boeddhisme, Columns, Dharmapelgrim, Geluk Tags: deskundigen, Lotus Soetra, manier van leven, volharden, volhouden

Lees ook:

  1. Over de Lotus-soetra (4):  Vier wetten
  2. Over de Lotus-soetra (5):  Verdiensten
  3. Over de Lotus-soetra (18): Overdrijven is ook een kunst
  4. Over de Lotus-soetra (21): De parabel van de Parel

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…
    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.