• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Dick – Wat wij werkelijk zijn

Dick – Wat wij werkelijk zijn

10 juni 2023 door Dick Verstegen

Wat wij werkelijk zijn is lastig onder woorden te brengen. Of juist heel makkelijk. Wezenlijk zijn wij de bodhi-mind, zoals hele generaties White plum-leraren het formuleerden, steeds een beetje anders. Door research voor mijn nieuwe boek heb ik dat kunnen constateren. Dus heel makkelijk: Boeddhageest. Wakkere geest zeg ik altijd. Maar het lastige komt daarna natuurlijk, want ja wat is dat, Boeddhageest, bodhi-mind, wakkere geest. Bodhicitta in het boeddhistisch jargon. Hoe moeten we dat zien?

Met alle voorbehoud dat het gebruik van woorden geeft, ga ik een poging doen om tot een antwoord te komen. Voor een deel via de weg van negatie en daar begin ik maar mee. Wat we niet wezenlijk zijn is ons lichaam, onze naam en het beeld dat anderen van ons hebben, ook niet ons zelfbeeld, ons denken, ons gevoel (inclusief ons willen en onze drijfveren). Dat zijn allemaal aspecten die ons tijdelijk aankleven. In ons relatieve bestaan maken ze ons herkenbaar voor anderen en onszelf. Maar verkijk je er niet op en staar je er vooral niet blind op.

Voor wie herkent en erkent dat jouw bestaan een mysterie is, treden andere verten aan de dag. Herkenbaar is het volgende beeld: Als je met zen begint, zijn bergen bergen en rivieren rivieren. Op je weg om dieper vertrouwd raken met de ‘tienduizend dingen’ (alles in en om je heen), ga je door de dingen heen de eenheid van alle verschijnselen zien. Als je door begint te krijgen hoe dat ongeveer zit, zijn bergen geen bergen meer en rivieren geen rivieren. Maar als je dan weer doorgaat met leven en zitten dan worden bergen weer bergen en rivieren weer rivieren.

Maar er is toch iets veranderd. Want je hebt een derde oog ontwikkeld. Het eerste oog is het oog van dualiteit, van links en rechts, van hoog en laag, van recht en onrecht en goed en slecht. Het tweede oog is het oog van eenheid. Je ziet dat alle verschijnselen één zijn, bestaan uit hetzelfde weefsel en je ziet dat het een niet kan bestaan zonder het andere. Je derde oog ziet de dingen zoals ze zich afzonderlijk aan je voordoen, maar mèt het licht en de glans van de eenheid.

Dat is allemaal mogelijk doordat we in wezen bodhi-mind zijn. We kunnen als gevolg van die mind door alles heen zien, ook dwars door onze eigen gemoedsgesteldheden. We kunnen aandacht aan iets schenken en dat is het begin van door de dingen heen zien. De bodhi-mind maakt het ons mogelijk om helemaal in iets op te gaan, om ontroerd te raken en geïnspireerd, om liefde te voelen en mededogen, om iets te scheppen, om te improviseren en onze intuïtie te gebruiken.

Wij bevinden ons in die geest en hij zit in ons. Wij zijn gemaakt van die geest en we kunnen die steeds beter ontdekken in de ervaring van ons leven zelf. Dus geen wonder dat het zo belangrijk is steeds weer terug te gaan naar de ervaring zelf in dit moment. Wat we dan doen is telkens opnieuw het conceptueel scheidende van onze denkgeest doorzien.

Èn de zuivere ervaring toelaten, waarin alles op deze wereld zich voordoet. ZIE! Of Luister! ‘Oh luister Groots Wezen!’, zegt de grote Dochzen-leraar Longchenpa. Hij spreekt ons zo aan, omdat we bodhi-mind zijn. Stel je steeds weer bloot aan de ervaring die je leven is. Ga er niet aan voorbij! Ook Alan Watts benadrukt dat deze verheldering van je bestaan niets te maken heeft met zelfverbetering. “Het is eenvoudig bewustzijn van deze tegenwoordige ervaring en realiseren dat je die niet kunt definiëren en je er ook niet van kunt afzonderen. De enige regel is: ‘Zie!’”

Categorie: Boeddhisme, Columns, Dick Verstegen, Geluk, Zen Tags: boeddhageest, derde oog, Longchenpa, wat wij werkelijk zijn

Lees ook:

  1. Dick – wat wij werkelijk zijn
  2. Dick – Altijd weer terug naar de ervaring
  3. Dick – Juwelenschip
  4. Dick – Vertrouwen 4

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Piet Nusteleijn zegt

    11 juni 2023 om 12:31

    Voor dit artikel ben ik er ‘s goed voor gaan zitten en na lezing deze reactie:

    We denken/bedenken.
    Bijvoorbeeld: “ zou er iets/wat zijn dat anders/beter is dan wat we nu ervaren/denken/voelen?”

    Ons denken is beperkt. Wat we kunnen bedenken is voorgevormd, aangeleerd.

    Het antwoord op de vraag is dan het antwoord dat Dick Verstegen bijvoorbeeld geeft:
    “Bodhi-mind/Boeddha-geest”

    Mijn antwoord: nee..dat is er niet.

    • Asanga zegt

      11 juni 2023 om 13:28

      Boeddhageest is maar een naam. Niemand weet wat geest is. Het gaat om de ontdekken van de ervaring. Ontdekken doe je niet door erover te lezen, maar door zenmeditatie onder leiding van een leraar.

    • kees moerbeek zegt

      11 juni 2023 om 15:34

      ‘Ons denken is beperkt. Wat we kunnen bedenken is voorgevormd, aangeleerd.’ Dat is een aanname, want meer weten we niet en kunnen we mogelijk ook niet weten.

      Zelf denk ik, en dat is ook een aanname dat we met de mogelijkheden die we hebben het aardig redden, maar er dreigen gevaren en velen van ons komen er bekaaid af. Het Achtvoudige Pad is een handreiking om het niet al te bont te maken, maar dan moet boeddhisme geen egotrip zijn.

      Beslommeringen over wie we werkelijk zijn,is misschien iets voor ‘vrijgestelden’, die een dak boven hun hoofd hebben, medische verzorging en te eten. Tel je zegeningen, maar je voorrecht schept verplichtingen t.o.v. je medemensen.

      • Asanga zegt

        11 juni 2023 om 18:21

        Goed gezegd, Kees!

Primaire Sidebar

Door:

Dick Verstegen

Columnist Dick Verstegen is zenleraar en oud-hoofdredacteur van de VNU dagbladen. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet
    • Vrijdag Zindag – Wat Schoof had willen zeggen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.