• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Geen dood geen vrees (69)  – Houden van …

Geen dood geen vrees (69)  – Houden van …

3 juni 2023 door Jan Veenendaal

‘In een serie columns schrijft Jan Veenendaal aan de hand van  boeken, gedichten en lezingen van Thich Nhat Hanh over zijn ongeneeslijke ziekte en de bijzondere, spirituele reis die hij hierdoor maakt. Jan is lid van de ‘Orde van Interzijn’ en lid van de Sangha Den Bosch.’

Ook op het gebied van de liefde, van houden van, gaf de Boeddha vele wijze lessen.

Toen ik in 2012, geïnspireerd door een winterretraite in Plum Village, de Sangha Baarn (https://www.meditereninbaarn.nl/ ) oprichtte heb ik onderstaande tekst vaak gebruikt bij de wekelijkse sangha-avonden. Hij gaf voor mij zo duidelijk de richting aan die ik ook wilde gaan – voorbij de ook mij beperkende (lichamelijke) liefde die ik zo goed kende – ik was graag monnik geworden, maar was daarvoor te oud. Door het keer op keer lezen van de tekst en het erover delen met de sangha, trachtte ik te leven in de ruimte van onmetelijke liefde waar alles met alles en iedereen verbonden is, waar geen beperkingen zijn. Moeilijk hoor!

In de tekst vertelt de Boeddha aan Prakriti, een mooie, jonge vrouw, over hoe ze het beste om kon gaan met haar gevoelens voor Ananda die net besloten had de wereldse liefde vaarwel te zeggen en zich als monnik bij de Boeddha aan te sluiten.

Het prachtige verhaal van Thich Nhat Hanh heeft veel diepgang. Het geeft inzicht in hoe we om kunnen gaan met onze gevoelens voor iemand die we kwijt raken, zonder verstrikt te blijven, dan wel verstrikt te raken in onze liefde voor haar of hem. Dit kan door Liefde in een groter perspectief te plaatsen zodat we het pad van bevrijding, compassie, vrede en vreugde kunnen gaan. Lees de dialoog tussen de Boeddha en Prakriti.

“Houden van …

De Boeddha vroeg Prakriti vriendelijk: ‘Je houdt heel veel van Ananda, is het niet?’

Prakriti antwoordde: ‘Ik houd van hem met heel mijn hart.’

‘Wat is het aan hem waar je van houdt? Zijn het zijn ogen, is het zijn neus, of misschien zijn mond?’

‘Ik houd van alles aan hem – zijn ogen, zijn neus, zijn stem, zijn manier van lopen. Meester, ik houd van alles aan hem.’

‘Behalve zijn ogen, zijn neus, zijn mond, zijn stem en zijn manier van lopen heeft Ananda nog heel wat mooie eigenschappen die je nog niet kent.’

‘Welke eigenschappen zijn dat dan?’ vroeg Prakriti.

De Boeddha antwoordde: ‘ Zijn liefdevolle hart is er een. ‘Weet je waarvan Ananda houdt?’

‘Meneer, ik weet niet waar hij van houdt. Ik weet alleen dat hij niet van mij houdt.’

‘Dat zie je niet goed. Ananda houdt wel van je, maar niet op de manier die jij zo graag wilt. Ananda houdt van het pad van bevrijding, vrijheid, vrede en vreugde. Dankzij de bevrijding en de vrijheid die hij smaakt, glimlacht Ananda vaak. Hij houdt van alle wezens. Hij wil het pad van bevrijding aan anderen brengen zodat ook zij vrijheid, vrede en vreugde mogen genieten. Prakriti, Ananda’s liefde komt voort uit begrip en bevrijding. Hij lijdt niet aan de liefde en voelt zich er niet wanhopig door, zoals jij je voelt door jouw liefde.

Als je werkelijk van Ananda houdt, zul je zijn liefde begrijpen en hem verder het leven van bevrijding laten leiden dat hij gekozen heeft. Als je wist hoe je moest liefhebben op de manier waarop Ananda liefheeft, zou je niet langer lijden en je niet langer wanhopig voelen.

Je leed en je wanhoop komen voort uit het feit dat je Ananda voor jezelf alleen wilt hebben. Dat is een zelfzuchtig soort liefde.’

Prakriti keek de Boeddha aan en zei: ‘Maar hoe kan ik liefhebben op de manier van Ananda?’

‘Heb zo lief, dat het geluk van Ananda bewaard blijft, net als je eigen geluk. Ananda is als een frisse bries. Als je een bries vangt en opsluit in een gevangenis van liefde, zal het briesje gauw sterven en niemand kan dan nog van zijn koelte profiteren, ook jij niet. Houd van Ananda zoals je van een verfrissende bries zou houden.

Prakriti, als je zo zou kunnen liefhebben, zou je zelf een koele verfrissende bries kunnen worden. Je zou je eigen pijnen en lasten kunnen verlichten en ook die van vele anderen.’*

Ook in deze tijd, waarin loslaten van alles waar ik van hou centraal staat, ontroert de tekst me weer en geeft me veel ruimte. Soms voel ik me net de koele, verfrissende bries.

*Thich Nhat Hanh, In de voetsporen van de Boeddha, pagina 326 – 327.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, Jan Veenendaal Tags: 69, geen dood geen vrees, liefde, Prakriti

Lees ook:

  1. Geen dood, geen vrees (32) – geen  vervolgonderzoek  nodig
  2. Geen dood, geen vrees (34) – Diep kijken
  3. Geen dood, geen vrees (35) – Het is goed, wat de uitslag ook is
  4. Geen dood geen vrees (54) – Knopen doorhakken

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Jan Veenendaal

Jan Veenendaal (1951) is lid van de Leven in Aandacht sangha in de traditie van Thich Nhat Hanh waarbinnen hij lid is van de internationale Orde van Interzijn’. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door
  • Locaties
  • Overzicht op kaart

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

14 sep
Tao en geluk; vijf bijeenkomsten
14 sep 23
22 sep
Retraite: natuur en meditatie
22 sep 23
23 sep
Teaching over Bodhicitta, het actieve mededogen
23 sep 23
23 sep
De Vijf krachten en de Dood
23 sep 23
24 sep
Meditatiedag: handleiding voor creatieve meditatie
24 sep 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    De taal van het lijden  (deel 1 van 3)

    gastauteur - 20 september 2023

    De taal welke zich op verschillende momenten in ons leven aan ons openbaart, meestal in de vorm van verlies, pijn en verdriet, het diep begrijpen ervan, te leren het lijden te omarmen, er ruimte voor te creëren, zodat het uiteindelijk los kan komen.  Leren één te worden met de ontvouwing van het leven en het ontdekken, blootleggen en hervinden van deze nobele waarheid. Hoewel dit vaak een erg zware taak lijkt, en voor velen van ons te moeilijk om zelfs maar over na te denken, ligt er binnen dit proces van herkennen en het omarmen van lijden, een ontvouwen van kalmte, vreugde, vrede en harmonie met onszelf en de wereld om ons heen. Elke keer dat we dichter bij deze ontvouwing komen, tillen we een klein stukje van de sluier op die ons ware wezen omhult.

    Taigu – Tibetaans bijgeloof op gespannen voet met anatman

    Taigu - 19 september 2023

    Het geloof dat Tibetaanse boeddhisten vertegenwoordigen in de zielsverhuizing van de dertiende naar de veertiende Dalai Lama, en bij diens overlijden naar de vijftiende, onderstreept nog eens de ondoorzichtige magie waarvan het Tibetaanse boeddhisme is doortrokken. Je zou het een scepticus niet kwalijk kunnen nemen, wanneer deze de conclusie trekt dat bij de overgang van de ene op de andere Dalai Lama een loopje wordt genomen met het leerstuk van anatman, een van de klassieke hoekstenen van het boeddhisme.

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 11 september 2023

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    Pseudo-Cicero, pseudo-troost?

    Erik Hoogcarspel - 11 september 2023

    Cicero voert in zijn epistel aan dat we niet overmatig moeten rouwen om de dood van een geliefde, omdat er bij de dood voor de geliefde zelf weinig verloren gaat. Het leven is nu eenmaal niets dan ellende. Als je de pech hebt geboren te zijn geworden, kun je maar beter gauw dood zijn. Je hoeft ook niet oud te worden om te slagen in het leven.

    Wat loert daar in de duisternis?

    Kees Moerbeek - 10 september 2023

    Eeuwenlang zwierven ze in de bergen, de bossen, de velden, in de rivieren en langs de kust en joegen de Japanners de stuipen op het lijf of belaagden ze. Ze zijn ook nu niet weg te denken, de yokai.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Kleefkracht
    • Het ene bewustzijn is het andere (niet)
    • Het jaar 2023 – dag 245 – benenwagen
    • Het BD en het grote driedaagse onderhoud
    • Ik keur alles af…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.