• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Over de Lotus-soetra (24): Pracht en praal

Over de Lotus-soetra (24): Pracht en praal

5 juni 2023 door Dharmapelgrim

Ik ben geen deskundige op het gebied van de Lotus-Soetra, maar dat hoeft toch ook niet? De soetra brengt mij op allerlei gedachten en die wil ik met lezers van het BD delen. Hoeveel afleveringen deze serie gaat tellen, is pas na de laatste aflevering bekend. Deze keer: 

Pracht en Praal

Als alle Nederlandse woorden samen de Waarheid zouden bevatten, zou  het voor iedereen wijs zijn om alle tijd te besteden aan het bestuderen van de Dikke van Dale. Ik geef dan ook onmiddellijk toe dat mijn bijdragen aan het BD de volledige Waarheid missen, net als de Lotus-soetra. Het is een prachtige soetra, maar de Waarheid? Die vind je zelfs niet in de rook van een vuurtje waarin je de soetra (als je dat zou willen) kunt verbranden.

Stel dat de Waarheid kon spreken en niets dan de Waarheid zou vertellen, dan is dat eigenlijk niks bijzonders. Het zou pas echt bijzonder worden wanneer de Waarheid zou liegen. Want op het moment dat de Waarheid iets on-waars zou vertellen, houdt de Waarheid op Waarheid te zijn. Toch? Of niet? Zeg het maar. Misschien dat de Waarheid daarom geen persoon kan zijn en dus ook niet kan spreken of zelfs hele kleine leugentjes kan vertellen. De Waarheid is gewoon stom. En alles wat niet oorverdovend stil is, vertelt zelfs zwijgend nooit de volledige Waarheid. Ook geschreven teksten zijn namelijk bezijden de Waarheid.

In de Lotus-soetra getuigt Tathagata ‘Praal en Luister’ dat alles wat Tathagata Shakyamuni predikt de Waarheid is. De Waarheid getuigt dus dat alles wat de Waarheid predikt de Waarheid is. Anders en iets begrijpelijker: alles wat boeddha predikt komt met de werkelijkheid overeen. De enorme menigte mensen die getuige is van deze getuigenis, stijgt door bovennatuurlijk ingrijpen van de boeddha’s op tot gelijke hoogte als de broederlijk naast elkaar gezeten Tathagata’s, dat is: tot in de wereld van de boeddha’s!

Voor het zover is, beschrijft de Lotus-soetra hoe een prachtig heiligdom uit de grond oprijst om hoog in de lucht te blijven hangen. Geweldig. Maar meer dan een zinnebeeld is het niet. De grond stelt ons eigen lijf voor, of zo je wilt het hele tranendal waarin wij mensen leven. Het oprijzende heiligdom stelt dan onze redding voor, onze eigen verlichting of bevrijding uit alle lijden. Oprijzen betekent dat het niet zomaar vanzelf daar is! Het is geen luchtkasteel, maar stijgt op en opstijgen kost energie. En dan zegt Tathagata ‘Praal en Luister’ met luide stem (ergens vanuit het opgestegen heiligdom) het volgende: 

“Prachtig, prachtig! U moet over de hele wereld geprezen worden, Heer Shakyamuni, want u bent het die uitverkoren is om aan deze menigte de wonderbaarlijke Lotus-soetra te verkondigen. (enzovoorts). Het is allemaal waar wat u leert, alom geëerde Heer, het is volledig zoals u zegt.” 

Vroeger was de boeddha “Praal en Luister’ een bodhisattva die de plechtige eed zwoer om altijd en overal in een heiligdom uit de grond op te rijzen wanneer een boeddha de Lotus-soetra zou verkondigen. Overal en altijd, waar ook in het universum! En ongeacht welke andere boeddha de verkondiger zou zijn. Want in feite zijn alle boeddha’s één en dezelfde en daarom verkondigen zij allemaal precies hetzelfde. De Waarheid is immers de Waarheid, overal en altijd. Er bestaat niet zoiets als een ‘Aardse waarheid’ en een ‘waarheid op planeet X367Y#2′ op een paar miljoen lichtjaar afstand van hier. Laat even doordringen …

En vervolgens laat boeddha weer (net als eerder) een lichtstraal uit zijn voorhoofd uitgaan en onmiddellijk worden er opnieuw ontelbare boeddha’s zichtbaar, in alle richtingen. En elke boeddha zegt: ‘Ik ga naar Shakyamuni boeddha in het aardse tranendal om hulde te brengen aan het heiligdom van tathagata ‘Praal en Luister´ die in het aardse tranendal getuigenis af gaat leggen van de Waarheid’. In de Lotus-soetra staat daarna nog veel meer, maar uiteindelijk moet één ding duidelijk worden: het aardse tranendal en het Zuivere Land van Licht en Vrede zijn op exact dezelfde locatie te vinden. Het is dus niet hier alleen ellende en dáár nooit meer, nee. Het Zuivere land van Licht en Vrede en het aardse tranendal zijn één en hetzelfde, slechts afhankelijk van hoe je er zelf in staat. Interessant. Vergelijk het eens met: als je de weg zoekt, ben je er mijlenver van verwijderd en liggen er talloze bergen, rivieren en woestijnen tussen jou en jouw doel (in het Zuivere Land komen). Maar als je het je realiseert, heb je altijd al op de weg gestaan! (en dat is dus niet de hele Waarheid!)

 

Categorie: Boeddhisme, Columns, Dharmapelgrim, Geluk Tags: de waarheid, Dikke van Dale, Lotus Soetra, pracht en praal

Lees ook:

  1. Over de Lotus-soetra (1): Inleiding
  2. Over de Lotus-soetra (15): De verloren zoon
  3. Over de Lotus-soetra (19): Het Slotgebed
  4. Over de Lotus-soetra (23): De parabel van de man die naar water graaft

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet
    • B’eter Groene goddelijke salade
    • Jules – Misplaatste geestdrift

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.