• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Over de Lotus-soetra (20): De parabel van de Toverstad

Over de Lotus-soetra (20): De parabel van de Toverstad

8 mei 2023 door Dharmapelgrim

Ik ben geen deskundige op het gebied van de Lotus-Soetra, maar dat hoeft toch ook niet? De soetra brengt mij op allerlei gedachten en die wil ik met lezers van het BD delen. Hoeveel afleveringen deze serie gaat tellen, is pas na de laatste aflevering bekend. Deze keer:

De parabel van de Toverstad

Boeddha heeft voor zichzelf lak aan twee dit, drie dat, tien zus en honderd zo. Alles komt samen in één WET. Daar wijst hij steeds weer op. Hij zegt duidelijk (ik kort het wat in): ‘Ik blijf niet voor altijd op deze wereld. Maar voor ik ga, zal ik iedereen de Lotus-soetra verkondigen. Er is slechts één weg naar volledige verlichting! Ik zou zeggen dat dit helder is, maar daar denkt lang niet iedereen zo over. In het christendom, vooral aan protestantse zijde, zegt men eveneens dat er slechts één weg is naar eeuwige verlossing: een lange, smalle, kronkelige niet bijzonder aantrekkelijke weg. Boeddha heeft daar een parabel over die ik in eigen woorden navertel: Een oude wijze gids gaat een groep mensen voor op weg naar het meest fascinerende land dat er is. Maar de weg is nogal lang, kronkelig en weinig aantrekkelijk. De mensen die hij leidt, beginnen te mopperen. ‘Zijn we er al bijna?’ roepen eerst enkelen, daarna meerdere en tenslotte vrijwel allen. ‘Zijn we er nu bijna? Duurt het nog lang? Moeten we nog ver? We zijn al zo moe!’ De gids weet dat ze nog 80.000 kilometer moeten voortploeteren en krijgt medelijden met hen. Hij brengt ze onder hypnose en laat hen dromen van een prachtige stad waarin ze kunnen bijkomen en uitrusten. De mensen genieten van deze hen voorgetoverde stad. Na een poosje zijn ze uitgerust en geheel verkwikt volgen ze – na te zijn ontwaakt uit de hypnose – hun gids verder op de ene weg.’

Wat gebeurt hier? De gids had natuurlijk gewoon kunnen zeggen: ‘Geduld mensen, nog maar 80.000 km… even doorzetten!’ maar dan zouden de meeste mensen er waarschijnlijk de brui aan hebben gegeven. ‘Wat? Nog 80.000 kilometer? Ja, doei… daar begin ik niet aan. Loop maar lekker door, ik haak af en ga wat leukers doen dan voortploeteren op deze saaie kronkelweg naar weet-ik-veel-waarheen.’ Door hen een stad voor te toveren waar ze lekker konden uitrusten en bijkomen, voorkwam de gids dat. De gids is natuurlijk niemand anders dan Boeddha. En de mensen die hij leidt, zijn gewone lieden zoals jij en ik. Gewone volwassen mensen zijn  doorgegroeide versies van kinderen op de achterbank van een auto op weg naar een ver vakantieland. Herkenbaar. De gezinsauto is de eigen straat nog niet uit of vanaf de achterbank klinkt het al: ‘Zijn we er al bijna?’ Volgelingen van Boeddha kunnen ook niet wachten tot ze zijn waar ze naartoe reizen: het Beloofde Land, het Zuivere Land, Nirwana … of hoe het ook allemaal heten mag.

Stel je zegt tegen een volgeling van Boeddha: ‘Luister eens, je denkt misschien dat de weg naar weet-ik-veel-waar-je-heen-gaat een plezierige en vooral zorgeloze reis is die je op een achternamiddag op de achterbank van een luxe limousine kunt afleggen met twee vingers in je neus, alleen omdat jij denkt dat Boeddha jouw chauffeur is… maar zo zit het niet echt in elkaar. De Boeddha die jij wilt volgen is geen chauffeur maar een gids zonder limousine, zonder ossenwagen … noppes. Dat betekent dat jij ook moet lopen. En de weg die je gaat is niet netjes geasfalteerd, maar zit vol gaten, is bezaaid met losse steentjes en regelmatig overwoekerd door struiken met gemene doornen. Bovendien kom je onderweg géén uitspanningen tegen, kun je nergens even lekker uitrusten en loeren er overal gevaren. Je bent blootgesteld aan weer en wind, zeg maar koude, hitte, regen, sneeuw en andere narigheid. Enne … ik zeg het vast even… het is nog maar 80.000 kilometer. Maar… jouw gids weet de weg. Dat dan weer wel.’ Wat denk je? Zou die volgeling zeggen: ‘No problem!’ en dapper doorstappen? Of zou die volgeling toch eerst even over zijn bol krabben en nadenken of doorgaan wel slim is?

Natuurlijk, een parabel is maar een parabel. Het is niet echt. Wat is dan de zin om parabels te vertellen? Misschien voor deze parabel: duidelijk maken dat veel mensen behoefte hebben aan adempauzes en tussentijdse beloningen. Sommige ouders geven hun kinderen op de achterbank een lolly, zodat ze tenminste even ophouden met zeuren.

Maar weet je wat ik denk? Ik denk dat die 80.000 kilometer ook maar een manier is om iets duidelijk te maken. Hoe ver is de eindbestemming werkelijk? 80.000 kilometer is ongeveer twee maal de wereld rond… dus ietwat overdreven. Ik denk dat zelfs 40.000 kilometer overdreven is. Of 20.000… 10.000… 5.000 … of zelfs 10, 5, 1 km. Allemaal overdreven. Ik denk dat jouw weg precies zo lang is als nodig, om jou te laten ervaren dat je nooit zult aankomen, zolang jij zelf denkt onderweg te zijn naar een of ander doel getiteld: verlichting.

(wordt vervolgd)

Categorie: Boeddhisme, Columns, Dharmapelgrim, Geluk

Lees ook:

  1. Over Theologie deel 14 – Het begin van de kerk
  2. Over Theologie 20 – Het Nationaal Socialisme
  3. Over Theologie 46: Mystiek
  4. Over de Lotus-soetra (5):  Verdiensten

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. siebe zegt

    8 mei 2023 om 20:09

    Ik heb de lotus soetra en andere mahayana sutta’s ook gelezen. Ik vind het vreemd betoverend spul. Je leest ze, het voelt alsof je het allemaal begrijpt, aanvoelt, herkent. Alsof je alleen maar leest wat je allang wist. Dat voelde ik zo. Het ging er in als koek, zeg maar. Alsof je Krishnamurti leest of Jung. Bij hen had ik dit ook. Je leest en leest en kunt je vinden in ieder woord, voelt het aan, en waarschijnlijk nog juist ook. Ondertussen, je onderneemt niks, beoefent niks, en op een rare manier betovert dit kritiek- en oordeelloze ‘verstaan’ je. Het is een verstaan dat helemaal niet inspireert tot ijver, tot afstand doen, wijsheid ontwikkelen, realisme, persoonlijke verwerking etc. Heel raar. Het is een soort vals verstaan ook.

    In deze illusie ben ik heel lang gevangen geweest. De illusie dat verstaan hetzelfde is als realisatie en werkelijk begrip.
    Dat kritiekloze, oordeelloze, waarbij je als het ware zaken helemaal niet verwerkt maar gewoon alles oordeelloos, kritiekloos, binnenkomt, en aanvoelt, dat betovert echt.

    Het is juist wanneer je over dingen gaat nadenken, met dingen aan de slag gaat, er op gaat broeden, als het je lichaam en geest echt binnenkomt zeg maar als voedsel en je dat echt gaat verwerken, dat je kunt gaan zeggen dat je echt gaat begrijpen.

    Met de reis naar verlichting is het denk ik net zo. Je moet echt wel zaken persoonlijk gaan doormaken en verwerken en dat is toch een soort reis, een verwerkingsproces. Er gebeurt van alles en de manier waarop je zaken ziet en begrijpt verandert ook echt wel .
    Als je denkt dat je verlichting al begrijpt, er al bent, dan gebeurt dat niet. Dan kun je alles nog zo goed en mooi aanvoelen, maar je blijft gevangen in je patronen, in je onheilzame neigingen, in lijden.

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 24 mei 2025
    Meditatiedag: de subtiele hindernissen in meditatie
  • 26 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 27 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 27 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 27 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 27 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 28 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 28 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De wolk van niet-weten
    • Het jaar 2025 – dag 141 – verdriet
    • Demonstratie Tegengas – Schip met Israëlische wapenonderdelen meert aan in Rotterdamse haven
    • Boeddhistische ervaringsdeskundigen gezocht
    • De etnische zuivering achter het blije gezicht van Bhutan

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.