• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Zuigen aan de tong – ‘Dalai Lama (87) heeft het niet meer scherp’

Zuigen aan de tong – ‘Dalai Lama (87) heeft het niet meer scherp’

19 april 2023 door de redactie

Nog steeds is er discussie over de video waarin de Dalai Lama aan een Indiaas jongetje vraagt aan zijn tong te zuigen. Tegenstanders begrijpen niets van het argument dat het hier een eeuwenoude traditie betreft, ontstaan vanuit een Tibetaanse legende. Voorstanders doen er alles aan om dat vanuit Tibetaans boeddhistisch perspectief te verklaren. Deskundigen in het Tibetaans boeddhisme noemen het een culturele spraakverwarring.

In de film Seven Years  in Tibet is die tongbegroeting ook te zien. Tibetanen steken in die film massaal hun tong uit naar de hoofdrolspeler Heinrich Harrer, gespeeld door Brad Pitt, die hen vrolijk nadoet.  Tibetanen staken hun tong uit om te laten zien dat zij geen reïncarnatie zijn van de negende-eeuwse Tibetaanse koning Langdarma, een fel tegenstander van het boeddhisme. De man zou een zwarte tong hebben gehad. De Dalai Lama rept zelf  met geen woord over dit gebruik, hij noemt het niet als excuus voor het vragen om aan zijn tong te zuigen.

Paul van der Velde, hoogleraar Aziatische religies aan de Radboud Universiteit, zegt in het dagblad Trouw dat er hier sprake is van een andere Tibetaanse traditie. ‘De Tibetaanse boeddhisten geloven dat de wijsheid van de Dalai Lama op ongebruikelijke manieren kan worden doorgegeven. Dit zullen sommige boeddhisten beschouwen als deze zogenoemde crazy wisdom. Ik geloof dat we het handelen van de Dalai Lama sterk in dit verband moeten zien. In dit geval wordt de spreekvaardigheid van de Dalai Lama doorgegeven aan die jongen. In de Tibetaanse cultuur wordt hij nu sterk gerespecteerd door deze ‘taaloverdracht’. Tibetanen zullen dit zeker niet op een seksuele manier opvatten.’

Voor zover Van der Velde weet kent men deze traditie alleen in Tibet. ‘Boeddhisten buiten Tibet begrijpen dit al niet, laat staan mensen met westerse denkbeelden.’

Volgens Berthe Jansen, tolk Tibetaanse taal en universitair docent aan de Universiteit Leiden, is er iets heel anders aan de hand. Ik denk niet dat het hier om crazy wisdom gaat, dat is onzin. Hier is sprake van een groot misverstand. Het filmpje is op zo’n manier ingekort en geknipt dat het er heel fout uit ziet. Als je de langere versie bekijkt, zie je dat het jongetje helemaal niet aan de tong van de Dalai Lama zuigt. Je ziet dan een hele warme ontmoeting tussen de Dalai Lama en de jongen,’ zegt ze in het artikel in Trouw.

Het valt hoogleraar Van der Velde op dat er nog relatief mild op het nieuws wordt gereageerd. ‘Als dit een prominente moslimgeestelijke of de paus zou zijn, zou de wereld te klein zijn. De Dalai Lama geniet veel respect in de westerse wereld. Bovendien heeft hij een hoog knuffelbeergehalte. Ik geloof niet dat er hier sprake is van pedofiele gedachten van de Dalai Lama en ik kan dit in culturele context begrijpen. Het is aan het Tibetaans boeddhisme zelf om te bepalen of ze dit soort praktijken nog willen uitdragen. Het echte probleem is iets anders, dat we dit soort mensen überhaupt op een hoog voetstuk zetten. We verwachten veel wijsheid van een man van 87. Kan je dat wel eisen? Volgens mij heeft hij niet alles meer goed scherp.’

Bron diverse media, dagblad Trouw

Categorie: Boeddhisme, Dalai Lama, Geluk, Gezondheid, Mensenrechten, Tibetaans boeddhisme Tags: kind, verward, weg kwijt

Lees ook:

  1. Verontschuldigingen – Dalai Lama kust kind op de lippen en vraagt hem aan zijn tong te zuigen
  2. Dalai Lama en ophef kussen kind  – ‘interpretatie vanuit een gezichtspunt dat is aangetast door de huidige gehyperseksualiseerde maatschappij’
  3. Tibetanen leggen uit wat ‘Zuig mijn tong’ betekent. Het is niet wat je denkt.
  4. Het jaar 2023 – dag 103 – zoentradities

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Harm Morsink zegt

    20 april 2023 om 12:44

    Dit is een artikel gepubliceerd door iemand van de redactie van het boeddhistisch dagblad. Hieronder staan 4 punten van juist spreken. Aangezien de persoon die dit heeft geschreven (waarom vermeld je je naam niet), niet aanwezig was bij de gebeurtenis, zondigt hij tegen twee van deze regels. Zeer kwalijk om iemands geestestoestand van een afstand te bepalen en tegenstrijdig met de boeddhistische waarden.

    • Joop Ha Hoek zegt

      20 april 2023 om 13:07

      Onderaan de tekst staat de bron vermeld.

      • Harm Morsink zegt

        20 april 2023 om 13:30

        Ok, maar onder de koptekst staat “19 april 2023 door de redactie”.

        • Joop Ha Hoek zegt

          20 april 2023 om 14:35

          Ja dat klopt helemaal, het bericht is afkomstig van de redactie van het BD, die hoeft niet per se de schrijver te zijn. De feitelijke bronnen worden onderaan het bericht getoond, zoals in dit geval Trouw en andere media. Eigen schrijvers in het BD worden bij naam genoemd.

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…
    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.