• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Over de Lotus-soetra (15): De verloren zoon

Over de Lotus-soetra (15): De verloren zoon

3 april 2023 door Dharmapelgrim

Ik ben geen deskundige op het gebied van de Lotus-Soetra, maar dat hoeft toch ook niet? De soetra brengt mij op allerlei gedachten en die wil ik met lezers van het BD delen. Hoeveel afleveringen deze serie gaat tellen, is pas na de laatste aflevering bekend. Deze keer:

De verloren zoon

Boeddha past zijn preken tactvol aan aan het niveau van de luisteraar of lezer. Alleen al daardoor toont hij zijn liefde voor iedereen. Het verschil met lieden die vooral van zichzelf houden, is onmiddellijk duidelijk: zij vinden dat luisteraars en lezers zich maar aan hen moeten aanpassen! Een voorbeeld? Ik heb van mijn dochter inmiddels bijna een jaar geleden een boek gekregen dat ik nog steeds niet uit heb, doordat de schrijver ervan blijkbaar vind dat ik mij moet aanpassen aan zijn schrijfstijl en erudiete woordenschat. Op iedere bladzijde kom ik woorden tegen waarvan ik de betekenis moet opzoeken, terwijl ik van mezelf vind dat ik toch over een redelijk uitgebreide woordenschat beschik. De gemiddelde zinslengte in het boek komt boven de 25 uit, met uitschieters van zinnen boven de 50! Dat heb ik even uitgerekend. Kwestie van woordjes en zinnen tellen, en daarna het totaal aantal woordjes delen door het aantal zinnen. Ik deed dat voor welgeteld één pagina. Hoe ook, ik moet sommige zinnen drie keer lezen om te begrijpen wat er staat. Dat schiet niet op. Zo’n 5 procent van de Nederlanders begrijpt alleen teksten met een zinslengte korter dan acht woorden. Pakweg 15 procent van de bevolking begrijpt zinnen met een gemiddelde zinslengte van negen woorden. Gemiddeld hè. De meeste Nederlanders (40 procent) snappen teksten met een gemiddelde zinslengte tussen de tien en vijftien woorden. 25 procent van alle Nederlanders kan nog overweg met een gemiddelde zinslengte tot twintig woorden. We hebben het dan al over HBO+ niveau, zoiets. Slechts  tien procent van alle lezers vindt zinnen met een gemiddelde lengte tot vijfentwintig woorden nog geen probleem, maar slechts een eenzame knapkop komt daarboven uit. De gemiddelde zinslengte in deze alinea komt uit op bijna veertien! Dat moet voor de meeste mensen dus te doen zijn. Maar moeilijke woorden? Een in mijn ogen wijze docent heeft mij geleerd dat je pas een echte meester in je vak bent, wanneer je in simpele woorden in je eigen moerstaal kunt uitleggen wat dat vak inhoudt. Ik denk oprecht dat dit ook voor boeddhistische ‘vaklui’ geldt. Zolang je met boeddhistisch vakjargon blijft goochelen, pas je je niet tactisch aan aan het niveau van de meeste luisteraars en lezers. Ik geloof heilig dat Boeddha in Frankrijk in het Frans zou preken, in Swaziland in het Swahili en in Argentinië in het Spaans. Maar tja, soetra’s beginnen nu eenmaal met ‘Evam te sutam’ en niet met ‘j’ai entendu’, ‘nimesikia’ of ‘He oido’.

Terug naar de Lotus-soetra.

Subhuti, Maha-Kasyapa , Maha-Katyana en Maha-Mahudgalyana (gewoon vier andere monniken dan Sariputra) bogen voor de Boeddha en zeiden dat ze veel geleerd hadden. ‘Wij dachten dat we geen onderricht meer nodig hadden! Wij mediteerden alleen nog over drie stellingen, namelijk dat alle wezens gelijkwaardig zijn, dat wij alle wezens als gelijkwaardig moeten moeten zien en dat wij alle wezens als gelijkwaardig moeten behandelen. Wij hadden er geen idee van dat er nog hogere trappen van volmaaktheid bestaan!’  

Nou, die hogere trappen zijn er dus wél. De ultieme gelijkwaardigheid bestaat uit het bereiken van de volmaakte verlichting. Ik kan mij voorstellen dat er mensen zijn die zich niet goed kunnen voorstellen dat een koe ooit de volmaakte verlichting zal kunnen bereiken, maar het gaat ook niet om het ‘je kunnen voorstellen’. Het gaat erom aan te nemen dat het zo is, vol vertrouwen in de WET. Moeilijk voor te stellen? We zijn ook nog niet aan het einde van de soetra.

De vier monniken vertellen Boeddha vervolgens een parabel ofwel een gelijkenis. Het heet ‘De verloren zoon’ Ja, je leest het goed: het is niet Boeddha die de gelijkenis aan de monniken vertelt, maar precies andersom. Ik vertel het verhaal nu in eigen woorden: “Een jonge man loopt weg uit het huis van zijn vader en raakt zo rond zijn vijftigste zonder werk aan lager wal. Hij begint te zwerven en komt min of meer bij toeval in zijn geboortestreek terecht. Zijn vader is inmiddels een oude, schatrijke en machtige man geworden. De vader denkt vaak ‘Ik ben oud en versleten! Wat heb ik aan mijn rijkdommen wanneer ik geen kinderen heb om alles aan na te laten? Mensen zullen om mijn eigendommen gaan vechten…’  (Hij denkt nog veel meer, maar dat terzijde). De zoon staat toevallig – zonder het te beseffen – voor de deur van het huis van zijn vader. Hij waagt het er op en klopt aan, want misschien kan hij een aalmoes krijgen. De vader doet de deur open, en herkent zijn verloren zoon onmiddellijk. Andersom is dat niet het geval, want de zoon ziet niets bekends in de gerimpelde grijsaard! De oude man stuurt nu zijn dienaren op de zoon af en laat hem meenemen, naar binnen. De zoon valt van schrik flauw, denkend dat hij iets verkeerd heeft gedaan. Op bevel van de vader besprenkelt één van de dienaren het gezicht van de zoon, tot deze bijkomt en laat hem gaan! De zoon vertrekt haastig, niet begrijpend wat hem is overkomen. Hij vestigt zich in een nabijgelegen dorp. Ondertussen smeed de vader een plan. Hij laat zijn zoon onopvallend volgen door twee dienaren. Na een tijdje moeten ze hem vragen in dienst te treden van de rijke heer. Om te beginnen moet hij samen met hen een enorme mesthoop wegscheppen. Als de vader zijn zoon ziet werken, wordt hij door medelijden bewogen, trekt zelf ook oude kleren aan en gaat meehelpen stront scheppen. Zoonlief herkent hem nog steeds niet. Vader geeft zijn zoon steeds beter werk, en steeds meer verantwoordelijkheden. En dan zegt vader op een dag: ‘Zet alle zorgen voor morgen maar uit je hoofd. Ik ben een oude man, maar jij bent nog jong en sterk. Ik heb je nooit iets oneerlijks zien doen. Je bent nooit lui geweest. Ik heb je ook nooit kwaad gezien en heb je nooit horen morren. Het zou mij een grote eer zijn jou mijn zoon te mogen noemen en jij mag mij beschouwen als je vader.’ Toch voelt de zoon zich nog minstens twintig jaar een verschoppeling en de minste der knechten, al ontbreekt het hem inmiddels aan niets meer. De slaafse geest van onderworpenheid is nog niet uit hem geweken. Als de vader echt oud wordt, roept hij zijn zoon bij zich om zich bekend te maken als eigenaar van alles om hen heen (maar nog steeds niet als vader!) De vader stelt de zoon aan als beheerder van alles. De zoon voelt nu dat hij helemaal vertrouwd wordt en doet zijn uiterste best om de oude man niet teleur te stellen. De vader ziet dat alles en het stelt hem gerust. Vlak voor zijn overlijden belegt hij tenslotte een vergadering met alle bloedverwanten, vooraanstaande lieden van het land. Op die vergadering zegt hij: “Dit is mijn bloedeigen zoon die vele jaren geleden met de noorderzon uit mijn leven was vertrokken maar uiteindelijk weer bij mij is teruggekomen. Ik ben zijn vader! Al wat ik bezit is nu van hem. Luister naar hem.”

Wanneer de zoon dit hoort, wordt hij overweldigd door gevoelens en denkt: ‘Zonder zelf iets te doen, zonder er naar te verlangen, en alleen maar door zijn goedheid, valt mij dit alles toe…’.

Natuurlijk staat de vader model voor Boeddha terwijl ieder mens model staat voor de zoon. Vergelijk dit verhaal nu eens met de gelijkenis van de verloren zoon in de Bijbel (Lucas 15: 11-32). En probeer die gelijkenis vervolgens eens in het verhaal dat de vier monniken vertellen in te passen. Maak er als het ware eens één verhaal van. Dat kan prima. Gebruik niet alleen je fantasie, maar vooral je hart. Op het eerste gezicht zijn de verhalen verschillend, maar zoals ik al eens eerder zei: andere tijd, andere taal, andere cultuur. Ik heb geen idee of Jezus het verhaal van de vier monniken kende, of een versie daarvan uit de tweede, derde of zoveelste hand. Het zou kunnen. Maar hoe ook… eind goed, al goed. 

(wordt vervolgd)

Categorie: Boeddhisme, Columns, Dharmapelgrim, Geluk Tags: aanpassen, Lotus Soetra

Lees ook:

  1. Over de Lotus-soetra (1): Inleiding
  2. Over de Lotus-soetra (4):  Vier wetten
  3. Over de Lotus-soetra (5):  Verdiensten
  4. Boekbespreking – Dan liever dood, over martelaren en hun religieuze drijfveren

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Bespiegelingen in Canada

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.