• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Over de Lotus-soetra (13): De parabel van het brandende huis

Over de Lotus-soetra (13): De parabel van het brandende huis

20 maart 2023 door Dharmapelgrim

Ik ben geen deskundige op het gebied van de Lotus-Soetra, maar dat hoeft toch ook niet? De soetra brengt mij op allerlei gedachten en die wil ik met lezers van het BD delen. Hoeveel afleveringen deze serie gaat tellen, is pas na de laatste aflevering bekend. Deze keer:

De parabel van het brandende huis

Saripoetra had Shakyamuni tot drie maal toe gevraagd om uitleg, en uiteindelijk stemde Boeddha toe. Daar was Saripoetra blij mee, en hij gaf toe dat hij eindelijk inzag dat zijn eigen manier van denken verkeerd was. Hij zei “mijn hart was verdeeld omdat ik ongeduldig was en mij verongelijkt voelde.” Nou, daar was Saripoetra beslist niet de laatste mee. Ook nu zijn er genoeg ongeduldige volgers van de dharma met een verdeeld hart die zich verongelijkt voelen, denk ik. Neem alleen al dat ongeduld. Dat is een kwaal van deze tijd. Het lijkt erop dat alles onmiddellijk moet, en zo niet onmiddellijk, dan wel binnen afzienbare tijd. En doordat menigeen niet eens meer weer weet wat echt afzien is, betekent ‘binnen afzienbare tijd’ gewoon: asap. (Lees: as soon as possible). Gisteren dus.

Boeddha wil echter voorkomen dat er hiaten in het begrip van Saripoetra blijven bestaan, en zegt daarom: “Ik zal een en ander nóg duidelijker maken, door een parabel te vertellen die zo eenvoudig is, dat ieder normaal mens het kan begrijpen.”

(Ik vertel de parabel nu na in mijn eigen woorden) In een land hier ver vandaan, leefde eens een voorname en zeer geëerde edelman. Hij was schatrijk! Hij woonde met zijn gezin in een ruime, woning maar die had slechts één ingang. Bovendien had hij dat huis slecht onderhouden, want de zaak was van binnen vies en vuil, vermolmd en scheef gezakt. De zaak stond gewoon op instorten. Op zekere dag breekt er brand uit en alles staat in no time volledig in de hens. De edelman bevond zich op dat moment ergens op een veld in de buurt, zag de vlammen en rende als een gek naar huis. Daar ziet hij – in de deuropening staande – tot zijn verbijstering zijn kinderen in opperste concentratie opgaan in hun spel. Ze zien het gevaar niet! Hun vader ziet hoe de vlammen hen naderen, en vreest dat zijn kinderen spoedig gekweld door vreselijke pijnen de dood zullen vinden. Maar die kinderen spelen onbezorgd verder, en het komt dan ook niet in ze op om het huis te verlaten. Ondertussen beginnen naar beneden  vallende brandende balken de gang en de enige deur te versperren. Hij kan daardoor zelf niet eens meer naar binnen. Wat nu?

Papa de edelman bedenkt van alles dat niet gaat werken, mede doordat de kinderen nog te klein zijn om te snappen dat ze naar buiten moeten vluchten, en in zijn verbeelding ziet hij al hoe het hen daarbinnen zal vergaan. (Details zijn even onbelangrijk). De kleintjes horen hem wel roepen, maar besteden er weinig aandacht aan. Hun spel is belangrijker en papa roept wel eens vaker wat. Maar dan bedenkt hun vader een list. Hij roept: ‘Kom eens kijken wat ik hier heb. Skelters, bakken vol Lego, I-pads, Nintendo ‘s … Alles wat jullie altijd al wilden hebben. Als jullie niet onmiddellijk komen, geef ik het aan andere kinderen.’ Dat lieten de kinderen zich geen twee keer zeggen. Ze tuimelden over elkaar heen naar buiten, het brandende huis uit. Natuurlijk was de vreugde van de edelman onbeschrijfelijk. Maar de kinderen begonnen nu te vragen waar al die beloofde spullen dan wel waren. Hij had het ze toch beloofd. Nou dan. De edelman was evenwel zo blij dat zijn kinderen veilig waren, dat hij ze elk het mooiste cadeau gaf dat er was. Veel mooier dan al hetgeen waarmee hij ze naar buiten had gelokt.” 

Wat valt er aan deze parabel uit te leggen? De edelman is Boeddha. Het huis is het menselijk lichaam waarin de geest zijn spelletjes speelt. Wanneer het huis in verval raakt, en in brand vliegt (oud en ziek wordt, en dreigt in te storten (sterven) in dit tranendal (deze wereld), hebben de meeste mensen niet eens in de gaten welk onheil hen bedreigt. Ze gaan helemaal op in hun materialistische, ideologische en andere spelletjes. Daarom belooft de Boeddha hen speeltjes waar ze hun hele leven al naar verlangen. Daar komen ze op af, ‘als vliegen op de stront’. Boeddha geeft hen uiteindelijk echter iets veel beters dan stront, namelijk de volmaakte verlichting van het boeddhaschap zelf.

Boeddha redt zijn kinderen niet door zijn eigen kracht en bovenmenselijke vaardigheden in te zetten. Om allerlei redenen kan dat niet (bijvoorbeeld: de mensen zouden waarschijnlijk niet erg meewerken, eerder boos worden dat hij hen stoort in hun spel). De kinderen moeten zelf naar buiten komen.

Zelf denk ik dat menigeen tegenwoordig – teleurgesteld dat alle leuke speeltjes die zijn voorgehouden er in werkelijkheid niet blijken te zijn – nog liever het brandende huis weer inkruipen dan dat ze wachten tot Boeddha hen echt het ‘nog mooiere’ cadeau geeft. Tenslotte weten ze wat ze hebben, en dat andere moeten ze nog maar afwachten. Misschien hebben we het wel te goed, nu.

(wordt vervolgd)

Categorie: Boeddhisme, Columns, Dharmapelgrim, Geluk, Pali-Canon Tags: huis, menselijk lichaam, saripoetra

Lees ook:

  1. Over de Lotus-soetra (12): Alleen voor bodhisattva’s
  2. Over de Lotus-soetra (11): Tactvolle aanpassing
  3. Dick – niet wegkijken
  4. De wekelijkse poetsbeurt als zandmandala

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • God als de totaal andere – Karl Barth
    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.