• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Guy – Wedergeboorte – Opnieuw ‘worden’ (P. bhava)

Guy – Wedergeboorte – Opnieuw ‘worden’ (P. bhava)

25 december 2022 door Guy E. Dubois

Elk moment dat de dhammanuvatti een keuze maakt (sankharas van resp. verlangen en afkeer), creëert hij zijn wereld, ‘wordt’ (!) hij opnieuw geboren. Bhava. ’Weder-geboren’.

Wedergeboorte kan nooit een ‘doel’ vormen voor de beoefenaar. Het enige ‘doel’ dat de beoefenaar zich moet stellen is: bevrijding uit dukkha. In dit leven. Zelfrealisatie. Nibbana. Zie in dit verband de Anuradha Sutta.

Bevrijding van dukkha is énkel mogelijk wanneer de beoefenaar zich bevrijdt van de perceptuele conditionering (P. anusaya) waardoor hij zich en de hem omringende wereld beschouwt als permanent, comfortabel, duurzaam en een deel van zichzelf.

Het ‘worden’ (P. bhava) uit de Pali-canon staat niet voor reïncarnatie, niet voor ‘herbevlezing’. Wedergeboorte moet zo verstaan worden dat alle manifestaties, alle verschijnselen, alle dingen, ontstaan en vergaan in élk moment.

Ontstaan en vergaan als een eeuwigdurend proces van eenzelfde energie. Dit proces onderkennen, kennen en er één mee worden = experiëntieel ervaren, ‘zien’, realiseren (P. paccanubhoti) is wat de Boeddha het Ongeborene (P. ajata), het Doodloze (P. amata) noemt.

Niets blijft ook maar één ogenblik identiek. Door deze constante veranderlijkheid en vergankelijkheid (P. anicca) bezitten de fenomenen géén énkele stabiliteit, géén énkel stabiel ‘zelf’: ze zijn zelfloos (P. anatta).

De wereldling (P. puthujjana) die zich identificeert met deze veranderlijke, vergankelijke, zelfloze verschijnselen hult zich in permanente onvrede (P. dukkha).

De edele volgeling (P. ariya-puggala) daarentegen zíet en wéét—janami passami—dat zijn ‘ik’ (de componenten waaruit hij is samengesteld—de khandha’s) slechts een illusie is, een begoocheling.

Hij wéét uit ervaring: ‘Dit ‘ik’ ben ik niet. Dit is niet van ‘mij’. Dit is niet ‘mijn’.’

Zo doorbreekt hij het rad van samsara.

 

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, Guy Dubois, Pali-Canon Tags: ik, samsara, wedergeboren

Lees ook:

  1. Guy Dubois – Spontaan ontwaken
  2. Guy – samsara
  3. Guy – Gelijkmoedigheid (P. upekkha)
  4. Uposatha

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. siebe zegt

    26 december 2022 om 12:13

    “Wedergeboorte moet zo verstaan worden dat alle manifestaties, alle verschijnselen, alle dingen, ontstaan en vergaan in élk moment”.

    Als voor iemand in diepe meditatie het lichaamsbesef wegvalt, en dat kan, betekent dit niet dat het lichaam echt verdwijnt op dat moment. Andere mensen zien daar gewoon iemand zitten in diepe meditatie. Net zo met andere zintuiglijke domeinen die tijdelijk
    kunnen wegvallen uit je perceptie.

    Je kunt hieruit, vind ik, ook niet concluderen dat DUS het lichaam of DUS de wereld elk moment ontstaat en vergaat en product is van je denken of cognitie.

    Nee, het lichaam is een product van bevruchting van eicel en diens groei. Dat lichaam heeft voedsel nodig. En is gegroeid door voedsel. De beleving van het lichaam is niet hetzelfde als het lichaam. Het lichaam wordt begraven en gecremeerd. Het ontstaat niet door cognitie of denken maar je lichaamsbeleving wel.

    Als er geen verschil zou zijn tussen lichaam en lichaamsbeleving, stel, bestaan er dan wel lijken en worden dan levende mensen gecremeerd en verbrand?

    Er lijkt me zeker aanleiding te denken dat je beleving van het lichaam en de wereld elk moment ontstaat, maar niet van het lichaam noch de wereld.

    • ralph Gelsema zegt

      28 december 2022 om 09:10

      Guy dankje voor de uitleg en Siebe voor jou inzicht en idee

      En toch, bij elke wimperslag en adem veranderd je lichaam het is iets ouder ..of je het merkt ..ik niet, maar het is ontegenzeggelijk.. elk moment sterf er iemand op deze wereld elk moment word iemand geboren .. verandering
      Ik weet niet, maar ik hou van de enso – voort

Primaire Sidebar

Door:

Guy E. Dubois

De Vlaming Guy E. Dubois behoort tot de grootste kenners van het vroeg-boeddhisme in het Nederlandse taalgebied. Hij combineert een virulente vrijzinnige levenshouding met een grote genegenheid voor de diepe inzichten van de Boeddha. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.