• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Over Theologie 41: Godsdienstles

Over Theologie 41: Godsdienstles

31 oktober 2022 door Dharmapelgrim

We zijn op viervijfde van de serie die ik naar aanleiding van een cursus Theologie schrijf. De inhoud van iedere les brengt mij op gedachten die ik wel wil delen. Vandaag: 

Zo de ouden zongen?

Les 40 van de cursus Theologie gaat over Godsdienstonderwijs. Het eerste wat mij opvalt is dat het grotendeels – zeg maar vrijwel uitsluitend – over christelijk godsdienstonderwijs gaat. Het valt me op, maar verrast me niet. In Nederland hebben we immers vooral (nog steeds) een christelijke cultuur, rustend op een met een christelijke saus overgoten geschiedenis. Waarschijnlijk sla ik de plank niet mis wanneer ik gok dat men in Islamitische landen kinderen onderwijst in de Islam, in Boeddhistische landen kinderen les geeft in boeddhistische waarden en normen en ga zo maar door. De vraag is: dient godsdienstonderwijs iets? Heeft het nut? Zin? En wat is het alternatief?

Om met het eerste te beginnen: godsdienstonderwijs dient de belanghebbenden. En wie zijn de belanghebbenden? Dat zijn de kerken! Die lopen tegenwoordig steeds sneller leeg, waardoor er steeds meer kerken moeten sluiten bij een toenemend gebrek aan mensen die de god van deze kerken willen dienen op de manier die de kerken voorstaan. Dat is tragisch, voor de kerken. Vooral omdat ze het zo goed bedoelen. Ze willen immers niets liever dan dat de jeugd gelukkig is of wordt, en daarna voor eeuwig blijft, en dat iedere jongere een zinvol leven leidt. Dat, zo menen de kerken, kan het beste door de jeugd te leren verstandig om te gaan met het pakket van christelijke normen en waarden. Daarvoor heb je leraren nodig die niet alleen zelf ervaren hebben dat die normen en waarden belangrijk zijn, maar die ook hebben geleerd hoe je deze normen en waarden didactisch verantwoord moet overbrengen aan jongeren die daar niet op zitten te wachten. Ga er maar aan staan.

De overheid heeft ingezien / ziet in dat het noodzakelijk is de jeugd normen en waarden bij te brengen. Het is onverantwoord jongeren zonder enige morele bagage op de maatschappij los te laten. Daar komen ongelukken van: normloos en waardeloos gedrag! De vraag is nu of je het aan kerkelijke instanties, of om het even welke religieuze instellingen dan ook, moet overlaten die taak – het doorgeven van normen en waarden – op zich te nemen. O zeker, ze doen dat graag. Hoe meer zielen hoe meer vreugd, maar daar gaat het niet om. Het gaat er, denk ik, om de volgende vraag te beantwoorden: in wat voor wereld willen we dat onze kinderen leven? Een christelijke wereld? Een islamitische wereld? Een ‘ieder voor zich en god voor ons allen’ wereld? Zeg het maar. Welke keuze je ook maakt, zonder overdracht van gedeelde normen en waarden gaat het niet, tenzij je echt een wereld wilt waarin ieder individu zelf de eigen normen en waarden bepaalt en dus min of meer doet wat ie zelf denkt dat goed is.

Laat ik zelf de eerste vraag dan maar beantwoorden: vervang godsdienstonderwijs door onderwijs in het leren van het voeren van een dialoog met anderen, vanuit zelfonderzoek, zelfreflectie en empathie. Hoe zou je dat moeten noemen? Ik sta open voor suggesties! Het nieuwe vak behoort vervolgens niets en niemand anders te dienen dan alles wat leeft. En als je denkt dat je geen dialoog kunt voeren met een boom, vraag ik a) of je het ooit serieus hebt geprobeerd en b) of je je best wel hebt gedaan iemand te vinden die ‘de stem’ van de boom wilde zijn. Ik heb ook nog c) tot en met … maar je begrijpt vast wel wat ik bedoel. Hetzelfde geldt uiteraard voor asielzoekers, ministers, koeien, tapirs, brulkikkers. Die zijn onderling onvergelijkbaar? Je moet ze ook niet met elkaar vergelijken! Het zijn allemaal denkende en voelende wezens. Toch?

Heeft godsdienstles nut? Het antwoord op deze vraag hangt af vanuit welk standpunt je het bekijkt. Ik zeg volmondig: ja! Tenminste, als het gaat om het overbrengen van normen en waarden. Welke dan ook. Ik heb liever christelijke normen en waarden dan helemaal géén. Maar dat durf ik ook te zeggen van islamitische waarden en normen. Liever die, dan niks. Jongeren hebben normen en waarden nodig, als zijn het reddingsboeien in een oceaan vol dreigende golfbewegingen waarin ze (mentaal) kopje onder dreigen te gaan. En soms ook echt verzuipen!  Ik gun iedere jongen, elk meisje, ja… ook volwassenen, houvast. Tot ze kunnen zwemmen? Nee, ook als ze prima kunnen  zwemmen, want als je altijd maar door moet zwemmen wordt je moe en krijg je misschien zelfs een keer (levens)kramp en dáár ga je misschien alsnog aan kopje onder. Anders gezegd: ik gun iedereen iets om zich (mentaal) aan vast te kunnen houden. Tot je weet hoe je moeiteloos kunt blijven drijven …

Heeft het zin? Nut en zin zijn twee verschillende begrippen. Ze worden vaak met elkaar verward en ze worden ook nogal eens gebruikt om elkaar te overeind te houden: het heeft zin omdat nut heeft en heeft nut omdat het zin geeft. Ja. Zo lust ik er nog wel een paar. Mijn idee? Nee… het heeft géén intrinsieke zin. Zoals niets in deze werkelijkheid op of uit zichzelf zin heeft. Alles is afhankelijk van iets anders dan zichzelf, ofwel: niets staat los van al het andere. Onderwijs in normen en waarden krijgt daardoor pas zin door het te koppelen aan … (vul maar in). En door die koppeling krijgt het nut. Godsdienstonderwijs geven omwille van het godsdienstonderwijs is daardoor misschien nuttig voor degeen die godsdienstonderwijs geeft (hij of zij verdient er wellicht een boterham aan) maar verder is godsdienstonderwijs geven omwille van het godsdienstonderwijs volstrekt zinloos. Vind ik.

Het alternatief voor godsdienstonderwijs? Dat heb ik al geschetst. Laat ik er nog iets aan toevoegen: als het alleen maar blijft bij woorden, woorden en nog meer woorden … dan heeft het noch nut (behalve voor die ene ouwehoer) noch zin. Doe wat je jongeren voorhoudt, houd jongeren voor wat je zelf doet. Dat is pas echt (onder)wijs.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Dharmapelgrim, Geluk, godsdienst Tags: godsdienstles, jeugd, serie

Lees ook:

  1. Over Theologie deel 2 – Religie en godsdienst 
  2. Over Theologie deel 8 – Sacramenten
  3. Over Theologie deel 14 – Het begin van de kerk
  4. Over Theologie 39: Dommamismen (III)

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 12 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 15 augustus 2025
    Zomerretraite Wat kalmte biedt
  • 16 augustus 2025
    Liefdevolle vriendelijkheid cultiveren
  • 19 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 20 augustus 2025
    The wild orchid of the heart
  • 22 augustus 2025
    Boeddhistische retraite - Hoe het hart ontwaakt
  • 23 augustus 2025
    Mindfulness: de zachte leraar, die elk gevoel transformeert
  • 26 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 9 augustus 2025

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Goff – fabels voor fabeldieren (15) – zwaluw
    • Jan Veenendaal – Geen dood, geen vrees (10) – Overgave, vrij zijn
    • Dagopening
    • Het jaar 2025 – dag 223 – rust
    • Heftige internationale reacties na moord op journalisten in Gaza door Israël

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.