• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Over Theologie 36: Hocus pocus

Over Theologie 36: Hocus pocus

26 september 2022 door Dharmapelgrim

We zijn over de helft van de serie die ik naar aanleiding van een cursus Theologie schrijf. De inhoud van iedere les brengt mij op gedachten die ik wel wil delen. Vandaag: 

De waarheid inpakken

Les 31 van de cursus Theologie heeft als onderwerp: godsdienstwetenschap. Les 19 had exact dezelfde titel! Ik reageerde daar  onder meer op (bijdrage 23) door te stellen dat de basisprincipes van de verschillende wereldgodsdiensten allemaal zijn verwoord in teksten die honderden jaren geleden zijn opgesteld. En ook dat iedere religie die claimt de waarheid te kennen, zichzelf door die claim diskwalificeert. Daar neem ik geen letter van terug. Na les 30 word ik nu geacht duidelijk te kunnen herkennen wat het onderwerp van godsdienstwetenschap is, en te erkennen dat godsdienstwetenschap met andere wetenschappen moet samenwerken. Bovendien gaan de auteurs van de les ervan uit dat ik de verhouding tussen godsdienstwetenschap en theologie onder de loep neem, én dat ik snap dat godsdienstwetenschap de aanspraak op soevereiniteit van verschillende godsdiensten relativeert. Ok. Daar gaan we:

Het onderwerp van godsdienstwetenschap is godsdienst. Dat betekent dat de dienst of dienstverlening aan één of andere god het onderwerp is, en niet de god zelf. Godsdienstwetenschap vraagt zich af wat mensen zoal doen om hun god te dienen. Waarom dienen ze eigenlijk? Wat hopen ze ermee te bereiken? Het zijn de bekende W vragen: wie, wat, waarom, waartoe, wanneer, waarmee, … en ook die éne vraag ‘hoe dan’?

Volgens verschillende woordenboeken kun je theologie vertalen met godsdienstwetenschap en dat is raar, want dan luidt de vraag dus: wat is de verhouding tussen godsdienstwetenschap en godsdienstwetenschap? Die vraag lijkt een beetje op de als grap bedoelde vraag: “wat is het verschil tussen een dood vogeltje?” Het antwoord luidt: “Zijn pootje is even lang”. Flauw! Je kunt theologie echter ook vertalen met: geloofsleer… En dan kun je met wat goede wil wel degelijk verschillen onderkennen. Godsdienstwetenschap gaat dan over wat gelovigen doen of zouden moeten doen, terwijl geloofsleer juist gaat over wat dienaren van god als waarheid aannemen of zouden moeten aannemen. En die twee zaken lopen in de praktijk van alledag vaak uiteen. Je komt in de buurt van wat de apostel Paulus in zijn brieven schreef: “Want ik doe niet wat ik wil, het goede, maar juist wat ik niet wil, het kwade, dat doe ik.” (Romeinen 7). Hoe herkenbaar! Het ene willen en het andere doen. Tegen je eigen voornemens ingaan. A zeggen en B doen. Zie daar in enkele woorden vervat het verschil tussen geloofswetenschap en theologie. Mijn vraag is vervolgens of je godsdienstwetenschap en theologie nodig hebt om te ontdekken dat mensen vaak niet doen wat ze willen, vice versa. Met psychologie, pedagogie en andere …ogieën kom je er ook.

Blijft over de soevereiniteit van (andere) godsdiensten. Je bent soeverein  wanneer je volledig onafhankelijk bent van anderen en dat niemand  gerechtigd is je orders te geven. Een religie is dan soeverein wanneer deze religie niets en niemand anders nodig heeft dan zichzelf om het eigen bestaan te rechtvaardigen, en in het vervolg daarvan erkent het ook niets en niemand anders dan zichzelf om te zeggen wat er moet gebeuren of juist niet moet gebeuren. Een soevereine religie erkent daarom geen andere visies dan de eigen visie als de enig juiste visie, want er zijn simpelweg geen andere juiste visies dan de eigen juiste visie. Nou … zegt de cursus theologie dan, dát is niet helemaal correct. Anders gezegd: wat je als religie ziet en verkondigt als waarheid, is wellicht waar… maar niet de héle waarheid! Het zou zomaar kunnen dat iedere religie ‘an sich’ geheel en al waar is, maar dat de waarheid als geheel niet volledig in iedere religie past. De waarheid of werkelijkheid (hoe je het maar noemen wilt) laat zich nu eenmaal niet door welke religie dan ook inpakken. Je kunt de oceaan ook niet in een fles stoppen. Zoiets.

Theologie is géén godsdienstwetenschap. Woordenboeken die het ene begrip met het andere verklaren, zitten er dus gewoon naast. Religie heeft naast rationeel wetenschappelijk te onderzoeken aspecten namelijk ook aspecten die op geen enkele manier rationeel te benaderen zijn. Een katholieke mis bijvoorbeeld is ‘een belevenis’, waar het gevoel bij betrokken dient te zijn, anders blijft er niets van over. Hetzelfde geldt voor een sacrale dans, een mystieke drumsessie, een spirituele dis. Wie in een ouweltje alleen maar een rond plakje gebakken meel met ingestempeld symbooltje ziet, heeft niet dezelfde beleving als iemand die in een hostie het lichaam van Christus ontvangt. En wie in met water aangelengde wijn slechts verdund gegist druivensap proeft, beleeft iets anders dan iemand die het bloed van Christus drinkt. Kortom: Wanneer je de hocus pocus in een mis (de consecratie, waarbij brood en wijn veranderen in het lichaam en bloed van Christus) wetenschappelijk bestudeert, moet je dat niet doen als fysicus, maar als psycholoog. Er verandert namelijk helemaal niks in materiële zin, maar des te meer in psychologische zin.

Zo bezien kan een fysicus probleemloos religieus zijn, mits in staat om verder te kijken dan de zuiver stoffelijke realiteit. En een mysticus kan omgekeerd een uitstekend fysicus zijn, mits hij in staat is de wetten van de materiële werkelijkheid te scheiden van alle onstoffelijke zaken. Natuurlijk zou het een theologische/wetenschappelijke doorbraak zijn wanneer iemand definitief alle materiële en spirituele rimram in één fraaie formule zou weten samen te vatten, maar ik hoop dat die doorbraak nooit komt. Je leest het goed: ik hoop het! Het zou namelijk betekenen dat God in een formule te vatten zou zijn. Dat zou mijn inziens onmiddellijk Gods einde betekenen. Je zou niet eens meer Gods bestaan kunnen ontkennen, want je hebt vanaf het bekend worden van die formule zijn lijk te pakken. Het zal geen stoffelijk lijk zijn, en geen imaginair lijk… maar niettemin: het is ‘finito’.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Dharmapelgrim, Geluk, Zorg Tags: aflevering 36, Godsdienstwetenschap, hocus pocus, serie, theologie

Lees ook:

  1. Over Theologie deel 2 – Religie en godsdienst 
  2. Over Theologie deel 8 – Sacramenten
  3. Over Theologie deel 16- Moderne Tijd
  4. Over Theologie 33: Persoonlijkheid

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Bruno Nagel zegt

    27 september 2022 om 13:03

    De godsdienstwetenschapper W.B.Kristensen omschreef indertijd het object van de godsdienst wetenschap als: het geloof van de gelovige. Dus hoe de gelovige zijn/haar geloof beleeft en daaraan uitdrukking geeft. Ik vind dat een goede omschrijving, die zowel de ruimte van het vak aangeeft alsook het respect voor de eigen belevingswereld van de gelovige. Mhgr.

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet
    • B’eter Groene goddelijke salade
    • Jules – Misplaatste geestdrift

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.