• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Geen dood, geen vrees (39) – Over leven

Geen dood, geen vrees (39) – Over leven

20 augustus 2022 door Jan Veenendaal

In een serie columns schrijft Jan Veenendaal aan de hand van boeken van Thich Nhat Hanh over zijn ongeneeslijke ziekte en de bijzondere, spirituele reis die hij hierdoor maakt. Jan is lid van de ‘Orde van Interzijn’. Zijn dharmanaam is: ‘True ripening gratitude’.

Schrijven over leven is slechts een spatie, twee millimeter witte ruimte, verwijderd van schrijven over overleven. Een kleine witte ruimte maakt een wezenlijk verschil in een tekst, een nog kleinere ruimte kan het verschil maken tussen leven en dood.

De groei van een tumor is soms met het blote oog niet te zien maar met de geavanceerde apparatuur van vandaag wel. Het zou voor mij veel rustiger zijn geweest als me verteld was dat bij de laatste scan de tumor even groot zou zijn gebleven dan dat ik nu te horen kreeg dat er een minimale groei is. Dat laatste zet allerlei gedachten in beweging, zoals, kennelijk slaat de behandeling niet goed aan, kennelijk is de kanker nu, na negen maanden al door de groeiremmende werking die de medicatie zou moeten hebben heen gebroken en wordt het toch aftellen van maanden. Moet ik dan wel de volgende injectie laten zetten die een half jaar zou moeten werken met alle nare bijwerkingen van dien.

Overleven

En ja, dan heb ik die volgende stap gezet, de injectie is gezet, wetend dat de bijwerkingen zullen blijven waarvan de lastigste de vele, vele opvliegers zowel overdag als ‘s nachts zijn. Ook ga ik cognitief achteruit. Waar ik het leuk vond om met cijfers te spelen, financieel dingen goed geregeld te hebben, is die interesse er niet meer, kan ik het zelfs niet meer.

Vermoeidheid is een andere bijwerking die me parten speelt, zeker in deze warmte. En zo zijn er nog meer. Is dit dan overleven? Nee en ja. Bij overleven denken we vaak in termen als ‘hij of zij heeft het overleefd’. Vaak heeft overleven een negatieve bijklank gerelateerd aan iets ergs dat iemand is overkomen. Overleven is ook door-leven ondanks wat je overkomt, ondanks alles dat er is en dat wat erg naar kan zijn.

Staan we eigenlijk niet allemaal in de ‘overleef-stand’? Wanneer we ons bewust zijn hoe we leven, in welke omstandigheden we leven, welke gevaren er om ons heen zijn, en als we die ons allemaal aantrekken dan wordt het inderdaad ‘het negatieve’ overleven. Als we echter in bewuste aandacht kunnen leven, voorbij angst en ons ieder moment bewust (kunnen) zijn van het wonder dat we leven, het wonder van het leven, dat we kunnen genieten van wat de natuur ons aanreikt en wat onze familieleden, vrienden en kennissen voor ons betekenen dan ziet overleven er anders uit. Overleven is dan Leven.

Laten we eens kijken wat Thich Nhat Hanh (Thay) er over schrijft:

‘In het boeddhisme geldt dat de grootste bevrijding die we kunnen krijgen het aanraken van Nirvana is, waar de niet-angst deel geworden is van het dagelijks leven.
We hebben grote angst in ons binnenste. We zijn voor van alles bang – voor de dood, voor alleen zijn, voor verandering. De oefening van bewuste aandacht helpt ons in aanraking te komen met niet-angst.
Alleen hier kun je de totale bevrijding, het totale geluk ervaren. Nirwana is het fundament van ons wezen, zoals water beschouwd wordt als de essentie van alle golven.’

Gaat het er niet gewoon om dat we durven te leven?!

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, Gezondheid, Jan Veenendaal Tags: geen dood, geen vrees, over leven, serie

Lees ook:

  1. Geen dood, geen vrees (42) Dood. Straf?
  2. Jan Veenendaal – Geen dood, geen vrees (9) – Leven als doden?
  3. Geen dood, geen vrees (13) – A year to love
  4. Geen dood, geen vrees 14 – manifestatie

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Jan Veenendaal

Jan Veenendaal (1951) is lid van de Leven in Aandacht sangha in de traditie van Thich Nhat Hanh waarbinnen hij lid is van de internationale Orde van Interzijn’. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.