• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Hel en verdoemenis

Hel en verdoemenis

7 mei 2022 door Zeshin van der Plas

Ik kom uit een christelijk nest, mijn vader was een Katwijker, en Katwijk daar stroomt samen met de Rijn de Bijbelbelt in zee. Gereformeerder kun je het niet hebben. Op zondagen was er geen ontkomen aan- de kerkdienst was door het hele dorp via de draadomroep te horen. Draadomroep was een luidsprekerkast waarvan de ontvanger op een centraal punt stond met daaraan een schakelaar die je op vier standen kon zetten. De 1 was Hilversum 1, de 2 Hilversum 2 en dan kon je nog twee buitenlandse zenders kiezen.

Maar in Katwijk was de vier de kerkomroep. Op de kansel stond een microfoon die aangesloten was op de draadomroep en in de zomer stonden op zondag overal de ramen opeen en waren hel en verdoemenis duidelijk te horen. En heel soms hoorde je ‘god is liefde’ maar wat dat dan zou moeten zijn, het had niets te maken met ‘god houdt van je’. Gelukkig waren mijn ouders al naar Leiden verhuisd dus hadden wij (mijn broer, zus en ik) er alleen tijdens de vakanties last van. Hoewel er thuis elke avond uit de bijbel voorgelezen werd en we naar de zondagschool moesten is ons toch veel bespaard gebleven. Leiden was niet zo christelijk. Maar des ondanks heeft die opvoeding wel diepe sporen na gelaten. Maar een medaille heeft twee kanten- mijn opvoeding heeft er ook voor gezorgd dat ik op zoek ben gegaan naar bevrijding van schuld en boete.

Via het christendom, Hare Krishna, macrobiotiek en vipassana ben ik bij zen uitgekomen en vier mensen hebben op deze zoektocht hun stempel gedrukt waarvan er misschien nog een van in leven is. Een daarvan was Theo, hoe toepasselijk (geschenk van god) we dronken vaak koffie in een koffiebar die ‘van Engelen’ heette. Theo sympathiseerde met de Rozenkruisers en heeft veel moeite gedaan om mijn vastgeroeste visie los te weken en waar hij gestopt is heeft Tangen Roshi zijn taak overgenomen. Hoe frappant dingen in je leven zijn, daar kom je pas achter als ze achter je liggen. De andere twee personen waren vrouwen, mijn overleden ex en mijn eerste zenlerares. Theo en Tangen Roshi waren tegenpolen die elkaar perfect aanvulden en samen met de twee vrouwen en zeker niet te vergeten de spaarzame goede vrienden zit ik hier achter mijn toetsenbord om dit te schrijven.

Ik heb van Theo geleerd om mensen wakker te schudden, iets wat niet in dank wordt afgenomen, vaak is de wekker naar mijn hoofd gesmeten met de kreet: ‘Gek, weet je hoe laat het is, laat me slapen’. Van Tangen Roshi heb ik ‘droomfluisteren’ geleerd, platvloers gezegd is dat veren in iemands kont steken en je dan als de keizer zonder kleren ‘en publiek’ rond te laten paraderen. Hij gebruikte je als jojo en kon je naar believen omhoog of omlaag bewegen, totdat je niet meer achter de worst aan ging die hij voor je neus hield. Hij gooide je constant terug om het zelf uit te zoeken, zijn grootste kreet was ‘nothing grasp’. Het enige wat hij deed was dienstbaar zijn, dienstbaar om je uit de droom te helpen. Hij fluisterde dingen in je oor waarvan je wel wakker moest worden.

‘Kijk zie je die ster, haar licht heeft er honderd miljoen  lichtjaar over gedaan om hier te komen, de ster op zich is al lichtjaren geleden geëxplodeerd. Waar kijk je naar, je ziet een ster die er niet meer is. Denk je dat het universum er wakker van zal liggen als deze planeet onleefbaar word? ‘Nothing grasp’

In de schoot van mijn ex word ik gewiegd en getroost terwijl de ander mijn tranen droogt en Theo zegt: ‘Het is geen metafoor, waar klamp je je aan vast, denk je dat het echt is? Denk je dat je een betere wereld moet maken dat dat de zin van het leven is? Dit, hier, is de zin van het leven. Er is geen antwoord op de vraag van de zin van het leven.’

Het zoeken naar de zin van het leven heeft me veel ontnomen- namelijk het leven leven, nu overkomt het leven me. Elk mens loopt op hetzelfde levenspad, waarbij veel mensen zoeken naar iets; kapitaal, status, liefde, noem maar op. Ik ben zelf naar Japan gegaan voor verlichting (die ik al bij mij droeg). Ik loop net als de rest van de mensen op hetzelfde pad, maar ben niet meer op zoek. Ik leef intenser nu ik niet meer zoek.  De enige optie is niets meer vast pakken, niet dat, dat makkelijk is, maar als je het nu niet doet. Op een gegeven moment wordt het van je afgenomen. ‘Nothing grasp’ is als een mislukt huwelijk, loslaten is pijnlijk, maar vasthouden is pijnlijker.

Dit leven bestaat eigenlijk maar uit 1 ademhaling, telkens weer opnieuw dezelfde ademhaling. Als je dit snapt weet je dat de miljoenen dingen in deze ene ademtocht die je nu neemt, dezelfde als je laatste is. Trachten deze ademtocht vast te houden, met al zijn verschijnselen er in, is graaien in de leegte. Wat kun je er over zeggen? Denk je dat de woorden die ik schrijf echt zijn? Kun je ze vast pakken? Niet een van deze woorden is echt, ze zijn allemaal waardeloos. Als je denkt dat wat je begrijpt echt is…kun je het meenemen? Denk je dat het wijsheid oplevert? Een rugzak vol wijsheid belemmert je vrijheid Waarom is iedereen zo druk bezig, alleen voor deze ene ademtocht Een heel leven bezig met ’dit is van mij’ Als deze ademhaling stokt, stokt het totale universum. Een heel leven bezig zijn deze ene ademtocht vasthouden is het gedrag van een dief. Laat het los, laat het vrij, bind jezelf niet aan een illusie. Elke ademtocht is je eerste en je laatste met alles er in. Als je van mening bent dat er meer in het leven zit, dan mis je het. Als je dat snapt is (je) leven een eindeloze ademtocht met alles er in. Ik ben ook uit Leiden verhuisd maar krijg door de geopende ramen van deze verdorde wereld nog steeds wekkers naar mijn hoofd.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, Zen, Zeshin van der Plas Tags: ademhaling, gereformeerd, Katwijk, kerk

Lees ook:

  1. Hel en verdoemenis
  2. Rituelen
  3. Buiten de kerk geen heil?
  4. VrijdagZindag – Kerk in de marge

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

22 mrt
Online Lezingenserie 'Universele symbolen: de taal van de ziel' (4)
22 mrt 23
22 mrt
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
22 mrt 23
23 mrt
ONLINE - Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
23 mrt 23
23 mrt
Stiltemeditatie Stichting Bodhisattva
23 mrt 23
23 mrt
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
23 mrt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Tussen tellen en noemen vind je de deur naar non-dualiteit
    • Het jaar 2023 – dag 80 – deboodschap
    • Hartlicht
    • Boeddhistisch vormingsonderwijs bestaat vijf jaar
    • Leven in Thailand – stroomrantsoen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens