• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Atiyoga: The Eighteen Tantras

Atiyoga: The Eighteen Tantras

14 november 2021 door gastauteur

The mind has no boundary or center.
It has no outside or inside.
It is not parted from wisdom.

It is because the mind has nothing to reject or to take up
That it is a subtle display of happiness.
It is something that is spontaneously realized without any search.
We dwell within this unborn state,
So there is a subtle display of happiness.

In the Bodhicitta,
Which is unborn,
We soar in the space of bliss.
It is the most perfect of the perfect.

We have no place to depend on.
We are beyond the objects of our attachment.
The meaning that is subtly displayed
Is that there is no samsara.

There is nothing to be worked on.
Our rewards are spontaneously realized.

They are not to be propitiated,
So the gods are in nirvana.
They are not to be exemplified,
So they are not to be written in letters.
They are beyond all attributions and births,
So as our happiness appears to us
We are engaged in an unborn resolve.

From the beginning we do not join together or separate.
We have no borders or center.
This is a subtle display of pervasiveness.
Its non-dual true nature is subtly displayed.
An invisible awareness arises,
So we are beyond all substantial entities.

We teach on the dominion of the unborn,
So we have nothing to expand on.
It is not contrived and is spontaneously realized,
So awareness dawns on itself.

In de achtste eeuw van onze jaartelling ging de Tibetaanse vertaler Vairochana naar India en keerde terug naar Tibet met de Tantra’s van de Grote Volmaaktheid. Iedereen is het erover eens dat de Vijf Vroege Vertalingen en de Dertien Latere Vertalingen tot de vroegste geschriften behoren die in het Tibetaans zijn vertaald, maar er is enige onenigheid over de titels en de inhoud van deze verzamelingen. In de eeuwen na deze vertalingen brokkelde de dynastie die Tibet regeerde af, en na een lange periode van duisternis werd de liefde voor het leren weer aangewakkerd door nieuw binnengekomen leringen uit India. Tegen de twaalfde eeuw, meer dan driehonderd jaar na het leven van Vairochana, werden degenen die zich hielden aan de leringen uit zijn tijd de Ouderen of Nyingma genoemd, terwijl degenen die zich hielden aan de nieuwe leringen uit India de Modernen of Sarma werden genoemd. Veel geschriften hadden de eeuwen van omwenteling overleefd in het bezit van particulieren, en waren gekopieerd en doorgegeven als dat nodig was, maar van veel titels waren meerdere versies gekomen, zowel korte als uitgebreide, en er bestaan veel verschillende lijsten met titels voor de Achttien Tantra’s. Het was in deze omgeving dat Nyima Dorje, een kleine geestelijke van gNyi-ba, het werk deed om een editie van de Tantras samen te stellen van de vijf vroege en dertien latere vertalingen die twee volledige sets van achttien Tantras omvat. De eerste is een verzameling van uitgebreide versies van elke titel. Deze wordt dan aangevuld met het kwartet van de cyclus Doorsnijden van Samsara aan de wortel, dat samenvattende versies bevat van de achttien Tantras. De Tantra’s van de Vijf Vroege Vertalingen staan in De Vuilloze Tantra die gelijk is aan de Zon en de Maan. De Tantra’s van de Dertien Latere Vertalingen staan in De Ongeboren Tantra die gelijk is aan een Kostbaar Juweel. Nyima Dorje’s editie van de Vijf Vroege en de Dertien Latere Vertalingen werd gecanoniseerd in de Honderdduizend Tantra’s van de Ouderen (Nyingma Gyubum), waar deze Tantra’s vandaag de dag te vinden zijn. In het classificatiesysteem dat de Grote Perfectie literatuur in drie secties verdeelt: De geest sectie, de ruimte sectie, en de upadeśa instructie sectie, de Achttien Tantras behoren tot de geest sectie, en worden beschouwd als kernlectuur in dit gebied. Dit boek telt 597 bladzijden.

Christopher Wilkinson begon zijn carrière in de boeddhistische literatuur in 1972 op vijftienjarige leeftijd, toen hij toevluchtsgeloften aflegde bij zijn goeroe Dezhung Rinpoche. In datzelfde jaar begon hij met de formele studie van de Tibetaanse taal aan de Universiteit van Washington onder Geshe Ngawang Nornang en Turrell Wylie. Daarna ontving hij vele instructies van Kalu Rinpoche en voltooide hij de traditionele beoefening van vijfhonderdduizend Mahamudra-voorbereidingen. Op achttienjarige leeftijd werd hij boeddhistisch monnik en woonde hij in het huis van Dezhung Rinpoche terwijl hij zijn studie voortzette aan de Universiteit van Washington. In 1980 studeerde hij af met een B.A. in Aziatische talen en literatuur en een B.A. in vergelijkende religie (College Honors, Magna Cum Laude, Phi Beta Kappa).

Na een rondreis van twee jaar langs boeddhistische pelgrimsoorden in heel Azië werkte hij vijf jaar bij de hervestiging van vluchtelingen in Seattle, Washington, waarna hij naar de Universiteit van Calgary ging voor een M.A. in boeddhistische studies, waar hij een baanbrekend proefschrift schreef over de Yangtik-overdracht van de Grote Perfectie-traditie, getiteld “Clear Meaning: Studies over een dertiende-eeuwse rDzog chen Tantra”. Vervolgens werkte hij aan een kritische editie van de Sanskriet tekst van de 20.000 regels tellende Perfectie van Wijsheid, in Berkeley, Californië, gevolgd door een intensieve studie van de Birmese taal in Hawaii. In 1990 begon hij drie jaar als gasthoogleraar Engelse literatuur in Sulawesi, Indonesië, waar hij de overblijfselen van het oude Sri Vijaya-rijk onderzocht. Hij werkte enkele jaren als research fellow voor de Shelly and Donald Rubin Foundation en speelde een rol in de vroege ontwikkeling van het Rubin Museum of Art. In de jaren daarna werd hij Research Fellow aan het Centre de Recherches sur les Civilisations de l’Asie Orientale, Collège de France, en doceerde hij vijf jaar aan de University of Calgary als Adjunct Professor. Hij heeft vele boekdelen met vertalingen gepubliceerd, en gaat hiermee door.

Atiyoga: The Eighteen Tantras
Vertaald door Christopher Wilkinson
Cover art door Tsering Kelsang.
Amazon.com: Atiyoga: The Eighteen Tantras: 9781731052346: Wilkinson, Christopher, Wilkinson, Christopher: Books

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Boekbespreking, Geluk Tags: Atiyoga: The Eighteen Tantras, Christopher Wilkinson, The Eighteen Tantras, Tsering Kelsang

Lees ook:

  1. Boeken – Vajra Sky: The Sutra that Brings Together the Contemplations of All the Buddhas
  2. Boeken – The Royal Tantra on the Brilliant Diffusion of Majestic Space
  3. The Secret Tantras of The Fish Wheel and The Nine Spaces: Two Ancient Scriptures of the Great Perfection

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Karma Cchimed Palmolie (H. Bollee) zegt

    15 november 2021 om 09:08

    Hartelijk dank.

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

05 jan
Cursus Leven met Sterven
5 jan 23
28 jan
Cursus leren mediteren
28 jan 23
29 jan
Vervolgcursus boeddhistische psychologie
29 jan 23
29 jan
Medicijnboeddha ceremonie | Live en Online
29 jan 23
29 jan
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
29 jan 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Periyar E.V. Ramasamy de hemelbestormer

    Kees Moerbeek - 15 januari 2023

    De maatschappelijke initiatieven van de zakenman Periyar maakten hem populair en zijn populariteit nam toe door zijn activiteiten in de lokale politiek. In 1919 sloot hij zich aan bij het Indian National Congress, maar verliet deze partij teleurgesteld in 1925, omdat volgens hem de partij alleen de belangen van de brahmanen diende. In 1925 richtte hij de Self-Respect Movement op en daarna de Vaikom Satyagraha. In datzelfde jaar ging hij zijn eigen politieke weg.

    De twee hersenhelften ondergaan een hiërarchie verwisseling

    Rob van Boven en Luuk Mur - 11 januari 2023

    Een vriendin brak haar voet op vier plaatsen en kwam thuis te zitten. Ze woont alleen en toen ze de thuiszorgmedewerkster vroeg een boterham te smeren voor haar, was het antwoord dat ze dit niet mocht doen volgens haar protocol.

    Paul Boersma – Meditatie en pijn

    Paul Boersma - 10 januari 2023

    We vermijden in het dagelijks leven het lijden door er instinctief omheen te gaan, of anders door het te negeren, er geen aandacht aan te schenken, het te onderdrukken. In het eerste geval gaat het om mogelijke toekomstige pijn, in het tweede om aanwezige pijn, waarbij het makkelijker is psychische dan lichamelijke pijn te negeren, en makkelijker om de pijn van anderen dan de eigen pijn te negeren. Vermijden en negeren: dit is de dierlijke kant van ons mens-zijn.

    Kan je jezelf dom leren?

    Rob van Boven en Luuk Mur - 5 januari 2023

    We hebben twee hersenhelften en deze hebben ieder een eigen manier om de wereld te begrijpen. De rechterhersenhelft (R.H.) beleeft de werkelijkheid rechtstreeks en de linkerhersenhelft (L.H.) maakt zich een voorstelling van de wereld en probeert vanuit die voorstelling de wereld te begrijpen. De wereldbekende psychiater en filosoof Iain McGilchrist* heeft er zijn levenswerk van gemaakt om de (samen)werking van deze twee asymmetrische hersenhemisferen te onderzoeken.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Dick – drie maal scheepsrecht
    • De Boeddhistische Blik zendt op 5 februari twee films uit – Letter to San Zaw Htway en Free as a monk
    • Haiku
    • Arabisch rijstgerecht Mejadra/mujadara
    • Geen dood geen vrees (55) – Een grafplek uitzoeken

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens