• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Je wordt gedragen – zitten in verbondenheid

Je wordt gedragen – zitten in verbondenheid

9 november 2021 door gastauteur

Er zijn momenten waarop alles je uit handen wordt geslagen en je leven als een kaartenhuis in elkaar stort. Dat kan gebeuren als je te horen krijgt dat je een levensbedreigende ziekte hebt en niet lang meer te leven hebt, als je geliefde of andere mensen die je dierbaar zijn overlijden of na een scheiding. Dan is niets meer hetzelfde en beland je in een vacuüm, een periode van rouw of in een crisis. Maar bij een simpele verhuizing kan je leven ook compleet op z’n kop staan.

Waartoe kunnen we ons wenden in tijden van nood en wat geeft troost? Bij existentiële gebeurtenissen -dit geldt voor alle grote en minder grote vragen in het leven- is het aan ons om naar een ‘antwoord’ toe te leven of gewoon weer tot rust te komen. Rilke geeft in Brieven aan een jonge dichter raad over hoe je met vragen of situaties om kunt gaan: “Heb geduld met al wat onopgelost in uw hart woont en probeer de vragen zelf lief te hebben. Zoek niet naar de antwoorden, zij worden u wellicht nog niet gegeven, omdat u niet in staat zou zijn ze te leven. Je bent nog niet rijp, maar leef naar de antwoorden toe.” Het is als de koan van Hisamatsu: als niets werkt en je met je rug tegen de muur staat, wat doe jij? Als we dan het geduld opbrengen om de tijd haar werk te laten doen, aandachtig te luisteren naar wat is, leven we vanzelf naar een ‘oplossing’ toe.

We staan er niet alleen voor. Naast eigen kracht is andere kracht werkzaam. Onze beoefening op het kussen werkt onbewust door in alles wat we doen en in wie we zijn. Als we zitten, leggen we verbinding met alles wat (in ons) leeft. Zelfs als er weinig lijkt te gebeuren, dan werken eigen en andere kracht voortdurend en onbewust in wisselwerking samen. Ze zijn tegelijk uitdrukking van ons geloof en vertrouwen in onze beoefening. Hoe dat werkt, weten we niet. Dat het werkt, weten we uit ervaring. In de meditatie openen we ons en luisteren naar wat gezegd wil worden, waardoor we ontvankelijk worden voor andere kracht. Naast het zitten in groot vertrouwen vanuit het geloof in onze ware of ongeboren natuur, zitten we tegelijk met grote twijfel, met een houding van niet-weten, waardoor we loskomen van egocentrische bevangenheid. We doen dit vanuit eigen wilskracht en met grote discipline: we gaan altijd door met onze beoefening. Zitten vanuit de drie pijlers van zen maakt dat we openstaan voor wat zich (in de meditatie) aandient, in verbondenheid met de wereld en het hele universum.

In tijden van tegenslag hebben we juist de neiging om het kleiner te maken en te beperken tot de wereld van ik, mij, mijn, die leiden tot vragen als: Waarom ik? Het is allemaal groter. Er komt een dimensie bij als we leven vanuit het vertrouwen dat we in verbinding staan met alles wat leeft, dat alles er mag zijn, dat het allemaal goed komt, voor iedereen. Het is feitelijk onze eigen hartgeest die dit ten diepste verlangt en tot uitdrukking wil brengen. Alle belangrijke teksten schrijven over de werking van de hartgeest en brengen iets van dat grote mysterie tot uitdrukking, zoals de tekst uit de de Hsin-hsin-ming van de derde Patriarch Seng-ts’an of Het Lied van de oorspronkelijke geest van Bankei.

Die teksten wijzen naar de heelheid en eenheid van al wat is. Ze wijzen ook naar loslaten, niet van het denken zelf, want dat is wat Bankei bij herhaling zegt, juist de dynamische functie van onze ongeboren natuur. Gedachten komen op in onze geest en bewustzijn. We moeten er alleen geen verhalen van maken, want dan dreigen we te verdrinken in de onstuimige zee van onze eigen innerlijke chaos. Het gaat erom dat we vertrouwen op onze ware aard, waardoor we als vanzelf leren drijven op de golven van het leven, ons leven. Het klinkt als een regel van Patricia De Martelaere[1]: “Als je in een onstuimige zee wild beweegt en met je armen maait, dan is de kans op verdrinking groter, dan als je kalm blijft en je laat drijven op de dragende kracht van het water.” Hoe meer je leeft vanuit het ongeborene, hoe meer je je laat leiden door wat je hartgeest je wil zeggen, waarin eigen en andere kracht samengaan en samenwerken.

Er is ziekte, ouderdom en dood zei de Boeddha, het is de eerste edele waarheid en bron van alle lijden. De mate waarin we lijden is afhankelijk van hoe we ermee omgaan. Als we onze wereld inperken tot het kleine ik dat ons isoleert en tegenstribbelt bij iedere tegenslag die er is, dan lijden we aan het lijden. Als we het lijden: ziekte, je baan, huis, je geliefde of dierbaren verliezen, in het grotere perspectief zien en vergankelijkheid aanvaarden als één van de kenmerken van het leven en grootste opgave in ons leven, dan voelen we een grotere verbondenheid met wat is. We zijn dan in staat om tegenslag te zien als een opgave of uitdaging in ons leven én als mogelijkheid tot groei. We leven steeds meer vanuit een onwrikbaar vertrouwen in de werking van eigen- en andere kracht en doorgronden steeds beter de betekenis van de regel uit de Hsin-hsin-ming: de weg is niet moeilijk voor wie geen voor- of afkeer heeft. ‘Blijmoedig’ pakken we op wat er op onze weg komt zonder energie te verspillen aan het oeverloze denken of treuren erover. Het betekent niet dat dat niet zou mogen, maar van belang is dat we dit opmerken en er iets mee doen.

De paradox van de spirituele weg die we gaan is dat we opklimmen naar het goddelijke of onze ware natuur, door af te dalen in onze eigen werkelijkheid van wat is. Anders gezegd: door het zelfonderzoek op het kussen (inclusief het lijden en hoe we met dit lijden omgaan) opent zich de universele hartgeest. Er is moed voor nodig om je menselijkheid in al haar onbenulligheid en kwetsbaarheid te aanvaarden. Dan kan het inzicht toevallen dat, zoals mijn eerste leraar Nico Tydeman ons altijd voorhield: nirvana is samsara en samsara is nirvana, geen verschil in vreugde en verdriet. Dan kunnen we ook onze vragen en wanhoop neerleggen bij Kwan Yin de bodhisattva van het grote mededogen. Zij die luistert naar de noodkreten van de wereld en niet rust totdat iedereen is gehoord, zij ‘die de sprong waagt voorbij alle angst’[2]. In het grotere perspectief van een onwrikbaar geloof en vertrouwen valt niemand erbuiten, ontvangt iedereen kracht naar kruis, zoals mijn lieve en weerbarstige moeder pleegde te zeggen, want we worden gedragen. In de woorden van Juliana van Norwich: All shall be well and all will be well… Vertrouw op andere kracht, die werkzaam wordt als we ons ervoor openstellen, ontvankelijk zijn. Ik besluit met een tekst die in mijn grote familie dierbaar is en tijdens iedere begrafenis werd uitgesproken:

Een vrouw zag op haar leven terug als in een film.
Ze zag, hoe ze langs de branding van de zee liep en hoe haar stappen
voetafdrukken achterlieten in het zand.
Opeens merkte ze op dat er vier voetafdrukken in het zand achterbleven.
Ze vroeg zich verbaasd af van wie die andere voetsporen waren.

God antwoordde: “Dat zijn mijn voetstappen, mijn kind.
Ik ben altijd met jou op weg geweest, zoals met alle mensen.”
Toen merkte ze op: “Maar op de moeilijkste momenten van mijn leven
zie ik maar twee voetafdrukken in het zand.”
God antwoordde: “Mijn kind, op die momenten heb ik je gedragen.”

Tekst Elsbeth Wolf. Bron https://mahakarunachan.nl/je-wordt-gedragen/
[1] Patricia de Martelaere (1957 – 2009) was hoogleraar Wijsbegeerte aan de KU Leuven en de KU Brussel en publiceerde proza, poëzie en essaybundels.
[2] Uit de Dharani van de Grote Mededogende.
Literatuur:
Peter Haskel:  Bankei Zen, 1984
2021, Bankei, november, Patricia de Martelaere

Categorie: Boeddhisme, Gezondheid Tags: Bankei, Elsbeth Wolf, lijden, Rilke, vertrouwen, zitten

Lees ook:

  1. ‘Luisteren naar iemands verdriet leer je in de eerste plaats op je kussen’
  2. Kijken en luisteren
  3. Lente – ‘andrà tutto bene’
  4. Dick – De zin van zen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Cilia Galesloot zegt

    10 november 2021 om 14:21

    Wat een prachtig artikel. Het is ongelooflijk troostrijk en helend.
    Ik zou het wel willen overnemen op website Leven in Aandacht (traditie Thich Nhat Hanh).
    Mag dat?

    Hartelijke groet, Cilia Galesloot

    • Joop Ha Hoek zegt

      10 november 2021 om 15:27

      Nee, niet zonder toestemming auteur.

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.