• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Westers boeddhisme 2

Westers boeddhisme 2

22 november 2020 door Ksaf Vandeputte

‘Gemoedsrust ontleen je aan het besef dat het niet de dingen zijn die ons verontrusten maar onze interpretatie van de dingen.’

Irvin Yalom, Tegen de zon in kijken.

Dit citaat zou van een boeddhistische leraar kunnen komen, maar Yalom was een westerse psychotherapeut, bij mijn weten geen boeddhist, maar wel iemand met een zeer open geest. Ik had ook een andere passage uit een westers boek kunnen kiezen, zoals: ‘Afgunst, begeerte en ambitie houden de mens beperkt tot het universum van Maya. En wat is dat universum? Het is slechts een projectie van zijn afgunst, zijn begeerte en zijn ambitie.’ Dit schreef Frank Herbert in de roman ‘De Godenmakers.’ Herbert schreef in de jaren zestig de succesvolle sf-saga ‘Duin’ en putte voor de talrijke passages over spiritualiteit rijkelijk uit de boeddhisme geschriften.

Westers boeddhisme, praktijk van spiritueel individualisme of de vierde omwenteling van het wiel?

In de Stars wars-films is er de figuur van Yoda, een ‘Jedi Meester’, zowel een krijger als een  oude wijze man. Hij heeft als geen ander door wat de gevaren zijn de verlokkingen van de macht die uitgaan van de Duistere Kant van de mens. De inzichten van Yoda klinken als aforismen uit de Zen en de Tao-traditie. Het boeddhisme heeft een plaats verworven in onze cultuur. Zij het dat die vaak beperkt blijft tot een boeddhabeeld in de tuin of tot de modieuze kreet: ‘lekker chillen met deze wiet, man. Ik voel me totaal zen.’

Het boeddhisme dringt zich niet op en is daarom geen bedreigende nieuwe kerk of sekte. Leraren zoals Thich Nhat Hanh en de Dalai Lama benadrukken steeds opnieuw dat we onze eigen religieuze traditie niet moeten opgeven om boeddhisme te praktiseren. De Britse schrijver Aldous Huxley benoemde de overeenkomsten tussen religies, mystieke tradities en filosofie als ‘de eeuwige wijsheid.’ Wijsheid is per definitie universeel.

Zoals ik in de vorige column over dit onderwerp al vermeldde, zien veel westerlingen het boeddhisme vooral als een vorm van psychologie. Deze niet onjuiste maar wel beperkte kijk ontstaat in de eerste plaats doordat we als westerlingen vaak een schrijnende leegte in onze psyche voelen. We zijn bijna allen opgegroeid in een kerngezin met vooral een vader en een moeder. Die twee mensen konden vaak niet alle aandacht en warmte bieden die we als klein kind nodig hadden. In de Aziatische culturen waaruit het boeddhisme voortkomt worden kinderen traditioneel opgevoed binnen een kring van ouders én familie én buren. Vandaar dat mensen in het oosten vaak juist de behoefte hebben om niet enkel sociaal aangepast te moeten leven maar ook vanuit een eigenheid, wat helaas vaak ontaardt in een individualisme naar westers model. Het boeddhisme biedt ook daar een uitweg, omdat het leidend principe steeds een middenweg tussen uitersten is, in deze context tussen persoonlijke groei en verbondenheid.

Een meer algemene motivatie om ons in het boeddhisme te verdiepen ontstaat vanuit een spirituele behoefte om ons naar binnen te keren. In onze cultuur is aandacht vooral naar buiten gericht, naar wat we doen en wat we ‘betekenen’ of waard zijn. Prestatiedwang maakt ons vervreemd en opgejaagd. Boeddhistische meditatie is zeer gemakkelijk aan te leren en leidt soms vlug tot een ontspannen, behaaglijke toestand, wat de illusie kan wekken dat we in een ‘hogere’ spirituele toestand verkeren. Op een dieper niveau lijkt het alsof we ons van onze psychologische problemen kunnen losmaken zonder er op in te hoeven gaan. Vandaar dat velen ook de boeddhistische psychologie nog eens beperken tot meditatie. En zelfs meditatie wordt op zijn beurt vaak herleid tot ‘mindfulness’ als een techniek om te ontspannen. Mindfulness betekent oorspronkelijk ‘aandachtig leven’, ook wanneer je het meditatiekussen verlaat.

Al deze beperkingen versimpelen niet enkel de boeddhistische leer, ze kunnen ook gevaarlijk zijn, als onze psychologische problemen hun wortels hebben in diepe kwetsuren die die we veilig opgeborgen hebben om te kunnen overleven. Door te mediteren kunnen we het deksel bovenop die pijnlijke ervaringen openen en ontploft de inhoud in ons gezicht. Mediteren is geen vervanging voor psychotherapie. In het beste geval kunnen we psychische pijn verlichten door in groep te mediteren met de steun van gelijkgezinden en onder supervisie van een ervaren leraar.

Vaak zitten psychische kwetsuren zo diep dat mediteren gevaarlijk kan zijn. Een ervaren leraar zou kwetsuren niet alleen moeten opmerken maar ook verwijzen naar een ervaren psychotherapeut. Dat is best niet louter een gesprekstherapeut. Ook al lijken emoties in onze cultuur aanvaard te worden, emoties zijn wel degelijk geconditioneerd. Grosso modo verwachten we van mannen assertiviteit, wat er vaak neerkomt dat we ook een zekere agressie tolereren. Mannen die een traantje laten zijn vertederend, maar niet te lang, en angst tonen is ronduit slap. Omgekeerd mogen vrouwen wel assertief zijn maar zeker geen agressieve bitches zijn. Verdriet en angst tonen is dan weer heel ‘normaal’ voor vrouwen.

Psychotherapie en boeddhisme kunnen mekaar zeer goed aanvullen en wederzijds versterken. In psychotherapie kunnen we leren om alle emoties zonder schuldgevoelens te uiten; onszelf eens goed beklagen en snotteren, luidkeels frustratie uitroepen en bang in een hoekje gaan zitten. Boeddhistische training kan ons leren om niet in emoties of negatieve gedachten te blijven hangen, en de negatieve lading ervan om te buigen naar daden die nuttig zijn voor onszelf en vooral voor anderen. De brug tussen boeddhisme psychotherapie is een ervaringsgerichte aanpak. Onze geest is bedreven in het creëren van illusies. Maar ons lichaam is duidelijk: er is ofwel pijn en ongemak, of een neutrale toestand of een positieve, heilzame toestand. Bewust door pijn en ongemak leren ademen is zowel essentieel tijdens het mediteren als tijdens het zelfonderzoek in psychotherapie.

Boeddhisme, een toevluchtsoord met vele poorten

Er is nog een andere motivatie die westerlingen bij het boeddhisme brengt. Velen voelen hoe het ongebreideld streven naar succes, macht en financiële winst onze morele waarden uitholt en zowat alle domeinen van ons leven bepaalt. We accepteren daarom niet langer dat verziekte morele waarden van buitenaf worden opgelegd, maar willen ethiek vanuit onze eigen inzichten toepassen. Boeddhisme komt aan die behoefte tegemoet. Overigens is ook het Aziatisch boeddhisme vaak ingedommeld en gereduceerd tot ceremonies, erediensten en een gezagsgetrouwe houding, in feite vergelijkbaar met wat bij ons in het katholicisme en protestantisme gebeurde. Nogal wat boeddhistische leraren emigreerden van Azië naar het westen uit onvrede met de patriarchale structuren of om te ontsnappen aan onderdrukking.

De vele verschillende vormen van boeddhisme bieden alle gedetailleerde aanwijzingen voor het dagelijkse spirituele leven. Net als in andere spirituele benaderingen, gaat het om een aanpak die ons bewustzijn verruimt. Uit de verschillende stromingen kunnen we kiezen wat bij ons past. Wie introvert is, of eerder mystiek aangelegd, kan op zijn eentje mediteren voor de wereld. Wie niet geneigd is om Boeddha te vereren of boeddhistische teksten te doorploeteren, vindt zijn gading in de no nonsense benadering van het zenboeddhisme. Ook het Theravadaboeddhisme biedt een eenvoudige praktijk, maar dan juist omdat het zich als oudste boeddhistische stroming enkel op de oorspronkelijke uitspraken van Boeddha baseert.

Wie baat heeft bij symboliek, visualisatie en rituelen vindt dat in het Tibetaans boeddhisme, dat de facetten van de geest beschouwt als symbolen van een Boeddha-bewustzijn. Het Zuiver Landboeddhisme heeft een nog eenvoudiger praktijk, je hoeft enkel ‘Namo amida bu’ te reciteren, een korte, krachtige Japanse mantra. De Nederlandse vertaling is wat omslachtiger: ‘Ik zoek mijn toevlucht bij u, Boeddha van het Zuivere land.’

Vermoedelijk trekt het boeddhisme ons vooral aan omdat het meer is dan een religie of filosofie; het is een levensstijl. Ik hoorde een geïnteresseerde het zo verwoorden: ‘Mij trekken vooral waarden aan als vriendelijkheid, verdraagzaamheid, respect voor het leven, geweldloosheid en mededogen. Het zijn waarden die je niet alleen met de mond belijdt maar ook in het dagelijkse leven. Boeddhisme toont mededogen voor alle voelende wezens. Ik geloof dat het de wereld kan veranderen, dat we er nutteloos lijden mee kunnen verminderen.’

In een volgende bijdrage ga ik dieper in op wat de nieuwe inzichten en praktijken van een westers boeddhisme concreet kunnen zijn.

 

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, Gezondheid, meditatie, Politiek Tags: dharma, Frank Herbert, Glenn Rayp, Irvin Yalom, Jack Kornfield, Joseph Goldstein, psychologie, Thich Nhat Hanh, zuiver land boeddhisme

Lees ook:

  1. Westers boeddhisme 3
  2. Taigu – De hunkering naar heil en de macht van zelfbedrog
  3. Wedergeboorte, een hopeloze zaak?
  4. Ujukarin – Hou me vast, of ik val

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Ksaf Vandeputte

De Vlaming Ksaf Vandeputte (1952) werkt als maatschappelijk werker en psychotherapeut. Hij is zeer geïnspireerd door het boeddhisme, meditatie en psychotherapie vormen volgens hem twee polen van eenzelfde gebied. Hij is lid van twee sangha’s in Vlaanderen en gewijd door Dharmavidya (David Brazier), maar even goed geïnspireerd door Thich Nhat Hanh en Ton Lathouwers. www.meditatief.be 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.