• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Het jaar 2020 – dag 322 – orde

Het jaar 2020 – dag 322 – orde

18 november 2020 door Joop Ha Hoek

De zon schijnt fel in de Kloosterbunker naar binnen. Mijn werktafel staat voor het raam. Op het raam zijn op hoogte door mijn vriendin, de kleindochter van zeevisser Thijm, stroken zelfklevend plastic geplakt om het zonlicht te weren. Maar het licht is zo sterk dat de stroken ook energiebronnen worden.

Ik zie niks op het beeldscherm tegenover me, de zon schijnt in mijn ogen. Als de klep van een pet hou ik een hand horizontaal langs mijn voorhoofd: het zicht wordt goed. Ik besluit om geen zonneschermen te laten zakken maar te genieten van de warmte en het licht dat mij gegeven en genomen wordt. Over twee uur komt het licht zijwaarts.  Dat is te doen. Ik geniet en ik erger me.

Andere gedachten komen het hoofd binnen. Vanmiddag is er een crematie van iemand die aan corona is overleden. Ik kende hem sinds 2004 toen ik de buddy was van een stervend iemand. Vanmorgen schoonde ik mails en zag dat ik hem op zijn verjaardag op 12 juli feliciteerde en hem een lang en gelukkig leven toewenste. Twee weken geleden leefde hij nog tot iemand hem besmette met het coronavirus. We deelden onze ervaringen met het boeddhisme en filosofie. Op 1 augustus van dit jaar ontmoette ik hem vanwege corona voor het laatst. We spraken toen over de vrije wil. Hij was de meest voorzichtige man die ik ken, wie besmette hem en waar? Er zijn maar 30 mensen uitgenodigd in het crematorium. Ik kan de plechtigheid als ik dat zou willen volgen via een livestreamverbinding. Dat wil ik niet, verdriet is niet in woorden te vatten en stel je voor dat de verbinding uitvalt. Ik hou ook niet van relatiesprekers op uitvaarten. Beter is om tijdens het leven je waardering en liefde tegen de ander te uiten.

Ik sprak zelf ook veel op uitvaarten, toch al gauw 15 minuten per uitvaart. Soms voor een volle zaal. Mensen knikten, ja zo was hij/zij. Ik hoorde me dan zelf praten en haatte me. Maar de families en vrienden wilden graag dat ik sprak en namen geen genoegen met mijn nee. Op een dag ben ik er mee gestopt, met die speeches. Mijn moeder was ook een zwijger. Tegenwoordig kan je met bepaalde technieken zelf spreken op je eigen uitvaart. Een soort virtuele wedergeboorte.

De zon dondert de Kloosterbunker binnen. Ik wijk niet maar zie ook niks. Is dit leuk? Is het pijniging?

Een meesje zit op het nestkastje tegen een muur van het balkon van de Kloosterbunker. Dan duikt het vogeltje via het gat het kastje in. Ik onderbreek het werken aan de krant, mijn boeddhistische leraar leerde mij ooit dat ik maar één ding tegelijk moet doen. Als je loopt dan loop je, als je zit dan zit je, zei de leraar. Nu kijk ik naar het nestkastje. Na een paar minuten duikt het vogeltje weer naar buiten. Wat in godsnaam, zo vraag ik me af, heeft dat vogeltje in die kast gedaan? Er is geen livestreamverbinding met het interieur van het nestkastje. Ik zal het nooit weten.

Mijn schoonzoon noemt mij de man met de draagbare UV-lamp,  zo groot als een sigarettenaansteker, ik ontsmet er in deze coronatijd vrijwel alles mee. Mijn jongste kleinzoon vindt mij een normale opa, zo snel wennen kinderen aan idiote maar ook levensreddende zaken.

Moedig voorwaarts!

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak,  woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen is waargenomen, het abonnement op te zeggen. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren maar niet weten waartegen. Het boeddhisme de rug toe te keren.  Of aan de drugs te gaan. En zo gaat het maar door.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, Gezondheid, Joop Hoek Tags: corona, crematorium, dood, livestream, UV

Lees ook:

  1. Het jaar 2020 – dag 152 – sterfgedachten
  2. Het jaar 2020 – dag 308 – over
  3. Het jaar 2021 – dag 248 – overlevenden
  4. Het jaar 2020 – dag 335 – anderhalf uur

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. jean springael zegt

    19 november 2020 om 09:23

    Koolmezen doen momenteel prospectie voor een woning. Ze inspecteren nachtkastjes van binnen en buiten. Als ze er eentje goedkeuren komen ze in de volgende lente terug om er zich te nestelen.Onlangs gezien op een natuur documentaire.
    In onze tuin zijn ze ook reeds geweest.
    Jean

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
03 jun
Zen in Twente ochtend met Doin Sensei op 3 juni
3 jun 23
04 jun
Lezing 3 principal aspects of the path
4 jun 23
04 jun
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
4 jun 23
04 jun
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
4 jun 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    A-sociale media

    Erik Hoogcarspel - 31 mei 2023

    Als boeddhist kun je Internet misschien als oefening gebruiken. Het is in feite een karikatuur van saṃsāra. De begeerte, de afgunst, de woede, de illusie en de leegte zijn er nog gemakkelijker te begrijpen. Als je het scherm van je mobieltje kunt leren zien als een soort ingewikkelde lamp waar niets gebeurt, kun je misschien ook begrijpen dat de werkelijkheid waarin je leeft een soort openheid is waar echt niets gebeurt.

    De afsluiting van de A12 en het boeddhisme

    Joop Ha Hoek - 30 mei 2023

    Mag je de snelweg A12 een paar uur afsluiten om de mensheid te behoeden voor de ondergang? Is het erg om als automobilist even stilte staan of op die dag de weg te vermijden. Was de Boeddha ook een dwarsligger? Zanger/componist Hans de Booij  schuwde als boeddhist het eenvoudige handwerk niet.

    Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’

    Joop Ha Hoek - 29 mei 2023

    ‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’? God zat in mijn hoofd als een vage, vormloze massa. Ik moest toen heel nuchter vaststellen dat het begrip ´god´ geen weten was, geen ervaring, maar mij door mensen in  mijn omgeving was aangepraat, in mijn geest was geplant. God was gewoon een implantaat.´

    Waarover praten we als we het over identiteit hebben?

    Kees Moerbeek - 28 mei 2023

    Zolang de identiteitsstrijd werd gevoerd uit naam van gemarginaliseerde of als minderwaardig beschouwde minderheidsgroepen, stond deze op het programma van links. Zodra de referentiegroep echter een meerderheid werd, of een groep die zichzelf superieur opstelde naar andere groepen, werd het bestempeld als een rechts of extreemrechts geluid.

    Daoïsme, de mystieke traditie, een bloemlezing

    Erik Hoogcarspel - 27 mei 2023

    Jan de Meyer (1961) is sinoloog en vertaler. Hij doet al 40 jaar onderzoek naar het daoïsme en hij heeft een nieuwe bloemlezing geschreven van de belangrijkste teksten van het daoïsme. De meeste lezers zijn al bekend met twee beroemde teksten uit deze Chinese traditie: de Laozi en de Zuangzi. Beide teksten zijn al verschillende malen in het Nederlands vertaald, onder andere door de bekende sinoloog Kristoffer Schipperṣ.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2023 – dag 133 – rijkswegen
    • Aanleg stuwdam – China jaagt lokale Tibetaanse bevolking van hun land
    • De Boeddha
    • “Ik dacht dat ik gek werd.” in 2Doc: Alleen thuis met een dienstwapen
    • VrijdagZindag – Dilemma

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens