• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Tijd voor verontwaardiging

Tijd voor verontwaardiging

14 september 2020 door gastauteur

Europa wordt gedomineerd door onbarmhartig egoïsme. Ik voel een heilige verontwaardiging in mij kolken. In het Engels heet verontwaardiging ‘indignation’. Wij kennen bijna hetzelfde woord in onze taal: ‘Indignatie’. Het betekent zoveel als ‘onwaardigheid, belediging’. De wijze waarop wij in Europa omgaan met de vluchtelingen op de Griekse eilanden is onwaardig, een belediging voor de menselijkheid.

Op het moment dat ik deze verontwaardiging in mij voel kolken, lees ik ‘Vers Beton’ een digitale krant in Rotterdam. De titel ‘Het is tijd voor verontwaardiging’. Waar gaat het hier om? Woningcorporatie Vestia wil in de Tweebosbuurt huizen slopen en nieuwbouw neerzetten. Ahmed Abdillahi en Mustapha Eaisaouiyen schrijven een columnserie als bewoners van de Tweebosbuurt. Een reeks over verzet tegen de sloop van hun wijk en wat dit doet met de bewoners.

Ik lees tussen de regels van hun woorden over ‘daden en intentie’. Vestia is daadkrachtig in het doorzetten van haar sloopplannen. Maar is haar intentie de huidige bewoners een beter en comfortabeler woning te bieden? De intentie voor sloop blijkt te zijn: er wonen te veel allochtonen en de inkomens zijn te laag. Vers Beton citeert het pleidooi van Vestia voor de rechtbank. De corporatie wil slopen en vervangende nieuwbouw omdat ‘Veel mensen in een sociaaleconomisch kwetsbare positie zitten’ en ‘Er zijn negatieve associaties bij de wijk: allochtonen’.  Dit zijn voor Vestia de motieven om de herstructurering van de wijk te onderbouwen. Ahmed Abdillahi en Mustapha Eaisaouiyen voelen zich als Rotterdammers (mijns inziens volledig begrijpelijk) als onwaardig bejegend.

En bij een mens roept onwaardig bejegend worden misnoegen op, boosheid. Het is boosheid over onrecht. De boosheid van Ahmed Abdillahi en Mustapha Eaisaouiyen resoneert in mij, appelleert aan mijn weerzin tegen onrecht.

Dan doemt de vraag, hoe verhoudt zich mijn verontwaardiging over de vluchtelingen en dichterbij over het neerbuigend bejegenen en wegjagen van groepen Rotterdammers zich tot mijn wens tot innerlijke vrede? Wat doet een mens (en een zich boeddhist noemend mens) wanneer hij, of medemensen, onwaardig worden bejegend, wanneer het gedrag van anderen jegens hem of medemensen beledigend is en onrecht aandoet?

Ik wil oprecht alert blijven tegen de drie vergiften die de geest ernstig kunnen verstoren, te weten ‘aversie/agressie’, ‘hebzucht/begeerte’ en ‘onwetendheid/verwarring’.

Maar mijn mededogen voor al wat leeft, of het nu verder weg is op Griekse eilanden of in de Rotterdamse Tweebosbuurt, gaat gepaard aan de  stem van verontwaardiging. Ik wil deze fors laten horen; en verontwaardiging/boosheid, zo houd ik mijzelf voor, is nog geen haat en daaruit voortvloeiende agressie.

Ik denk dat wil een bodhisattva-geest alle levende en voelende wezens spiritueel bevrijden, dan is verontwaardiging en sociale strijd in de materiële wereld een goede vingeroefening. Dus, van het kussen naar de dagelijkse bevrijdingsstrijd! Laat de stem van de verontwaardiging klinken. Maar blijf rust zoeken in het innerlijk.

Bron: https://versbeton.nl/2020/09/het-is-tijd-voor-verontwaardiging/

 

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, Gezondheid, Mensenrechten, Misbruik, Politiek, Rechtspraak Tags: allochtonen, bodisathva, drie vergiften, nieuwbouw, Rotterdam, Tweebosbuurt

Lees ook:

  1. Het jaar 2019 – dag 234 – onbegrijpelijk
  2. Het jaar 2020 – dag 309 – avondklok
  3. Het klappen van de zweep – een wakkere geest in de woonopstand Rotterdam
  4. Het jaar 2021 – dag 185 – eten bij mara

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Arina zegt

    14 september 2020 om 21:52

    Het schijnt dat de Boeddha zelf, nadat deze een boosaardige ‘ bal’ kreeg toegeworpen, zei dat je zo n ‘ geschenk’ niet hoefde aan te nemen.
    Dit komt neer op negeren, niet op ingaan, bij de ander laten, je er niet door laten beïnvloeden.
    Toch?

  2. Henk van Kalken zegt

    15 september 2020 om 08:15

    Het zal een slachtoffer van haat of boosheid een worst zijn of hij nou vanuit de ene gemoedsstemming in elkaar wordt geslagen of vanuit de andere. De eigen oordelende geest maakt het verschil – dat ten diepste niet bestaat.

  3. loes van ommen zegt

    15 september 2020 om 08:34

    Ver ont waardiging is volgens mij ver van jezelf ont is loskoppelen van je waardigheid. Heus de stem van STILTE die in het zelf mag wonen is nog steeds het beste medicijn tegen alles waartegen verzet wordt, fijne dag.

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • 17 mei 2025
    Meditatie zaterdag met Jotika Hermsen
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Emmaho – Piraterij met het mes tussen de tanden
    • Boeddhistische ervaringsdeskundigen gezocht
    • Verweesd, verdwaald, verloren
    • Guy – dhammazaadjes – De oorspronkelijke geest (P. sabhava citta)
    • Milieudefensie start nieuwe Klimaatzaak tegen Shell: geen nieuwe olie- en gasvelden

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.