• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Angst

Angst

12 april 2020 door Henk van Kalken

Wij zijn niet bang voor de werkelijkheid, maar voor onze vóórstelling van de werkelijkheid. Dus zijn we in feite bang voor niets. Op het moment dat er zich dan werkelijk iets afspeelt dat lijkt op die angstvoorstelling, heb je het te druk met de gebeurtenis zelf om je te realiseren dat je voorstelling ervan toch iets anders was. Omdat we in de Drie Tijden leven is angst gericht op de toekomst, wordt in het heden beleefd en vindt haar wortels in het verleden.
Een geheide formule voor een voortgezet samsarisch bestaan.
Die voorstelling is aanmerkelijk enger dan wat er in werkelijkheid gebeurt – althans meestal. Een voorstelling, hoe vluchtig ook, die een heftige psycho-fysieke response oproept in lichaam en geest. Vaak ook nog eens gevolgd door een angst-voor-angstreactie.
Wat wil ik hier nou mee zeggen? Een gezonde alertheid op wat er allemaal in ons samsarisch gekwijn mis kan gaan helpt je om te overleven. Dat is de biologische functie van dit soort gevoelens. Angst is verdergaand dan alertheid, het kan zelfs doorslaan naar iets wat kant noch wal raakt. Een angstpsychose bijvoorbeeld. Gruwelijk voor degene die hier door getroffen wordt.
De menselijke, denkende geest spiegelt je een werkelijkheid voor die niet bestaat en ook nooit zal bestaan. Hoe vaak zal het voorkomen dat je grootste angst werkelijkheid wordt? En als dat gebeurt, is het dan een één op één afspiegeling van je voorstelling van angst? Afgezien van selffulfilling prophecy dingen? Niet zo heel vaak, denk ik. Dus met angst kwellen we voornamelijk onszelf. En met de transmissie van die angst kwellen we weer anderen. Toch kan die bangigheid voor wat zou kunnen gebeuren best wel erg realistisch op onszelf overkomen. Maar als je er goed naar kijkt is het als de maan die in een emmer water weerspiegeld wordt.
Dat goed ernaar kijken, daar gaat het om. En dan bedoel ik: niet rationeel kijken, geen geanalyseer van wat je je nou voorstelt, want het eindresultaat van zo’n analyse is altijd een oordeel. En dat oordeel zou kunnen luiden: oh jee, het kan ècht gebeuren. En dat oordeel over de voorstelling van je angst wordt meestal een onwrikbaar stuk gewapend beton in je hoofd, dat steeds nieuwe angsten genereert. Beter kun je goed naar je angst kijken met als achtergrondmuziek de gedachte dat we niet bang zijn voor de werkelijkheid, maar voor wat we ons daarbij voorstellen.
Wat zouden we beter kunnen doen dan angstige gedachten en gevoelens te volgen?
Observeer je angst. Zijn het beelden, hoor je geluiden, stemmen, haalt het herinneringen uit je innerlijk angstenmagazijn? Voel je het ergens in je lichaam? Observeren zonder oordeel. Het kan, ik doe het zelf vaak. Die eindeloze praatjesmaker die in onze tijdelijke grijze massa zetelt probeert je af te leiden met rampscenario’s. Dat observeren gebeurt niet altijd met succes op het moment dat je de gedachten en beelden van rampscenario’s volgt. Niet-volgen is een vaardigheid die je jezelf geleidelijk kunt aanleren. Ben je daarna vrij van angsten? Nee, natuurlijk. Een vriend van me, een Joodse man, zei ooit: ‘Als ik een vrouw zie lopen die op mijn ex-schoonmoeder lijkt vries ik ter plekke van angst aan de grond vast.’ Ik wil maar zeggen dat er angsten bestaan die je niet zichzelf kunt laten bevrijden door middel van observatie. Tegen genoemde ex-schoonmoeder bestaat maar één middel: omdraaien en zo hard mogelijk weglopen. In deze bange tijden ga ik zo weinig mogelijk naar de supermarkt. Uit angst voor besm… eh, uit angst? Nou ja, ten gevolge van die ononderbroken lavastroom van berichten over de gevolgen van het Coronavirus, waarbij de één het nog beter en angstwekkender weet te vertellen dan de ander. De (social)media. De deskundigen. Ze veroorzaken verwarring met tegengestelde berichten die bij de consument van deze berichten weer nieuwe angsten doen ontstaan. Dus ben ik extra voorzichtig. Uit angst voor wat zou kúnnen gebeuren.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, Gezondheid Tags: angst, beelden, corona, inbeelding, kwelling, observatie

Lees ook:

  1. Amerikaanse boeddhistische leraren bieden steun en hoop aan bij presidentverkiezingen
  2. Corona – Leven in Tibetaanse gebieden herstelt zich maar angst blijft
  3. Sneeuw zorgt voor corona-angst bij mensen met smetvrees
  4. Ardan – 24 oktober 2021

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Henk van Kalken

Henk van Kalken heeft affiniteit met het boeddhisme (Kagyu) en is dzogchenpractitioner. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • God als de totaal andere – Karl Barth
    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.