• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Maatschappij » Geluk » Het coronavirus – moge het goed met jou gaan

Het coronavirus – moge het goed met jou gaan

17 maart 2020 door gastauteur

Nederland is in crisis. De horeca is gesloten, de scholen zijn dicht, vele mensen werken plotseling thuis en medische verzorging is niet zomaar meer beschikbaar. Wat moeten we daar mee? Wat kun jij doen als boeddhist? Wat kun jij doen als mens? Is er wel een belangrijk verschil daartussen?

De Boeddha heeft geen gedetailleerde serie gedragsregels achtergelaten voor leken, zeker niet als het gaat om wereldwijde ziekte. We kunnen niet zomaar opzoeken in een boekje wat te doen. Het zou ook wat zijn! Ik stel me voor dat ik de suttapitaka opensla bij de afdeling maatschappelijke problemen, hoofdstuk besmettelijke ziekten, paragraaf praktische tips. Dan zou ik zeker moeten doen wat daar staat? Dat lijkt me wel een flink rare situatie.

Wat we wel hebben is een mooi praktische kijk op waarom dingen gebeuren. Tot en met Corona aan toe. Als dit verrijst, verrijst dat. Als dit vergaat, vergaat dat. De Boeddha moraliseert niet, zwaait niet met het in Nederland zo bekende vingertje, maar legt simpelweg uit wat uit wat voortkomt. We weten daarom dat dingen gebeuren door oorzaken. Complexe pakketten aan oorzaken meestal, vrijwel nooit te ontwarren door ons maar oorzaken zijn ze. We weten dat het niet heilzaam is om precies het naadje van de kous te willen weten. We worden er niet gelukkiger van. Ook niet gezonder.

Als we het hebben over oorzaak en gevolg dan hebben we ook over kamma. Zelfs onder boeddhisten wordt dit nog wel eens gezien als een strenge leer terwijl eerder het tegenovergestelde het geval is. Kamma is onwrikbaar als een natuurwet maar dat komt omdat het min of meer een natuurwet is! Ik heb de leer van kamma leren kennen als een troostrijke leer. Kamma kan ons helpen onszelf te zien als een enkel mens, met alle nood en alle geluk wat erbij hoort, en als onderdeel van een veel groter geheel. Allebei. Tegelijk.

Kamma is de bron waaruit wij ontspringen (kamma-yonī) en we zijn, of we het nou leuk vinden of niet, de ontegenzeggelijke eigenaren van onze wilsacties (kamma-sakā). Op het moment dat we een wilsactie gedaan hebben, zijn we de controle erover kwijt en ooit, wanneer dan ook, keert deze terug bij ons als rechtmatige erfgenamen (kamma-dayādā). Niets dat ons overkomt wordt vanuit een of ander vreemd universum als door magie over ons uitgestort. Alles is de uiteindelijke uitkomst van onze eigen geesten en daden. Aangezien kennis bevrijdt van angst, is dit besef al meteen een reden tot gelijkmoedigheid. Als we, in alles wat ons overkomt, slechts onszelf ontmoeten.. waarom zouden we dan bang of boos zijn?

Als angst of onzekerheid dan toch de kop opsteken, dan kunnen we toevlucht zoeken in onze goede daden die ons beschermen (kamma-paṭisaraṇa). Goede daden helpen op twee manieren: doordat wie goed doet toch vaak goed ontmoet en doordat de herinnering eraan ons sterkt in goed gedrag. Door deze toevlucht nemen zelfvertrouwen en dapperheid toe: vertrouwen in de bescherming van onze goede dagen en vertrouwen dat we meer goede daden kunnen doen, ook als dat nu moeilijk is. Als je goed doet dan straal je dat ook uit. Alleen al dit is gedeeltelijk een bescherming.

Het is nooit te laat en altijd goed om nu nobele keuzes te maken. Door deze zekerheid wordt de geest sereen en onze daden zullen onze vrienden zijn (kamma-bandhū). Dat zullen ze zijn, zelfs als het leven ons pijn of verdriet brengt. We herkennen lang niet altijd op wat voor manier wilsacties terug komen en soms komen ze terug van verschrikkelijk lang geleden. Oneerlijk? Misschien. Ze tonen ons wel dat we de gevolgen van onze wilsacties bijna nooit echt overzien. Hoe vaak zijn de resultaten niet wat we eigenlijk bedoeld of gewild hadden? Het heeft geen zin om je hiervoor te verstoppen. Op deze manier bekeken is zelfs lijden onze vriend. Het is een harde, ongenaakbare maar ook een eerlijke vriend.

Dit geheel leidt ons naar begrip voor anderen en voor onszelf. We kunnen immers niet anders dan zijn en doen wat geworden zijn door de oorzaken tot nu toe. Dat geldt ook voor alle anderen, zelfs voor de ‘doomsday shoppers’ die alle wc-papier opkopen. Het enige wat we hoeven te doen is heilzame keuzes te maken. Daar hoef je zeker geen boeddhist voor te zijn.

We bevinden ons op een kruispunt van de tijd. Net als gisteren, net als we morgen weer zullen doen. We zijn één, alle mensen in dit land. We lopen wel extra risico’s, nu Corona het nieuws én het dagelijks leven overheerst. Veel mensen voelen zich bang, bedreigd en boos. Het is nu extra belangrijk dat we onze liefdevolle vriendelijkheid laten groeien en, nog belangrijker!, die tonen. Gelijkmoedigheid hebben we nodig, niet zomaar vlakke acceptatie maar het besef dat alles werkt zoals het werkt en dat we alleen nu kunnen leven. Mededogen is essentieel, met de nabestaanden van de overledenen, met de mensen die nu ernstig ziek zijn of dat nog zullen worden… en met onszelf. Waarom niet? Medevreugde, wanneer iemand niet besmet wordt, vlot gezond wordt? Natuurlijk.

Al deze prachtige waarden zijn actief, ze zijn als het goed is niet zomaar alleen gevoelens. Liefdevolle vriendelijkheid gunt ieder het beste en wil dat ook geven, leidt door naar dat inderdaad geven als het even gaat. We zien overal in Nederland initiatieven ontstaan. Hele groepen medische studenten melden zich aan om in de ziekenhuis te helpen. Individuele buurtgenoten hangen briefjes op dat ze boodschappen willen halen voor mensen dit het moeilijk hebben. Prachtig.

We zijn eigenlijk al één. We hoeven het alleen maar te zien. Moge het goed met jou gaan. Moge jij gelukkig zijn. Moge jij vrij zijn van ziekte en pijn. Moge jij op je gemak zijn. Moge jij in vrede leven.

Tekst Maarten van den Driest.

 

Categorie: Boeddhisme, Geluk, Gezondheid, Onderwijs, Zorg

Lees ook:

  1. ‘Mijn reis terug naar de open ruimte van de geest’ – met als gids Han de Wit
  2. Ehipassiko – Mentale kracht in een wankele wereld (Patrick De Vleeschauwer)
  3. De kern van yoga – Hatha yoga (1)
  4. Dalai Lama – Boeddha’s leer nog steeds relevant

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Wouter ter Braake zegt

    17 maart 2020 om 19:20

    Dank je wel, Maarten, voor deze mooi tekst.

  2. Vera zegt

    18 maart 2020 om 14:14

    Prachtig!! Dank!

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 6 juni 2025
    Yoga en meditation
  • 6 juni 2025
    Exploring wisdom and emptiness
  • 9 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 10 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 11 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 11 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 13 juni 2025
    Kesa en Rakusu naaiworkshop
  • 13 juni 2025
    Meeting of the Minds: Westerse Wetenschap Ontmoet Oosterse Wijsheid
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Heeft God beschikt dat de mens wikt?
    • Sodis – de virtuele denkster 531
    • “Maak een landkaart van je innerlijke leven, en dat van anderen”
    • Theaterfestival Bosfest keert terug in het Amsterdamse Bos
    • B’eter: Limabonen met paddenstoelen en courgette

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.