• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Theravada » Toeristen terroriseren Boeddha Dhatu Jadi: de grootste theravādatempel in Bangladesh

Toeristen terroriseren Boeddha Dhatu Jadi: de grootste theravādatempel in Bangladesh

21 januari 2020 door de redactie

Bezoekers van de beroemde ‘Swarna Mandir’ (gouden tempel) Boeddha Dhatu Jadi, een van de grootste theravada boeddhistische tempels in Bangladesh, zorgen in toenemende mate voor overlast. Veel van de toeristen tonen geen of weinig respect voor de voor boeddhisten heilige plaats. De plaatselijke bevolking ervaart dit als respectloos.

In 2016 was de tempel negen maanden lang gesloten, van februari tot november. Volgens de tempelleiding werd ze gedwongen dit te doen vanwege het wangedrag van toeristen die de religieuze status van de tempel niet respecteerden. De situatie verbeterde een beetje nadat de veiligheid rondom de tempel was aangescherpt, maar in de afgelopen maanden was het weer raak met de overlast en het respectloze gedrag van bezoekers.

Van eind januari tot begin februari 2020 wordt er een manifestatie georganiseerd op het terrein van de tempel. In de nacht van volle maan wordt de tempel verlicht met duizenden kleilampen als onderdeel van boeddhistische rituelen. Nu al is er in vergelijking met de eerste jaren na de bouw van de tempel een groot aantal toeristen te zien.

De tempel is gelegen op de top van een heuvel, op een afstand van negen kilometer van de stad Bandarban. En werd in 1995 door U Pannya Jota Mahathero gesticht om een gebedsplek te bieden aan de lokale Marma-gemeenschap. In 2004 werd de bouw afgerond, waardoor het een van de grootste hinayana boeddhistische tempels in Zuid-Azië is geworden.

Boeddha Dhatu Jadi is een heiligdom met een relikwie van de Boeddha (Dhatu) dat door de boeddhistische gemeenschap als heilig wordt beschouwd en aanbeden. Het werd in 1994 aan de tempel geschonken door het staatscomité Sangha Mahanayaka in Yangon, Birma (Myanmar). In de tempel staat ook het op één na grootste Boeddhabeeld van het land – door Birmese ambachtslieden gesneden uit hout. De tempel heeft overal motieven en muurschilderingen in gouden textuur, inclusief de poorten, terwijl de bovenzijde van de koepel verguld is.

Buiten de hoofdtempel hebben 12 staande boeddhabeelden in verschillende stijlen bijgedragen aan de algehele esthetiek van de tempel. Elk beeld stelt verschillende ‘Mudra’ voor om de leer van het boeddhisme te symboliseren. De tempel wordt regelmatig bezocht door leden van de boeddhistische gemeenschap uit binnen- en buitenland. Bezoekers mogen de tempel niet meer betreden na 18.00 uur, behalve voor het offeren van gebeden.

De tempel is gebouwd op de top van een 60 meter hoge heuvel. De stad Bandarban heeft een grote etnische bevolking van boeddhisten. Het theravada boeddhisme wordt door een klein percentage van 0,7 procent beoefend in Bangladesh, dat overwegend een islamitisch land is. Het boeddhisme is wel de op twee na grootste religie in Bangladesh.

In Bangladesh werd het theravada boeddhisme, nu beoefend als “Sangharaj Nikaya”, geïntroduceerd aan het eind van de 19e eeuw, ter vervanging van veel van de oude vormen van het boeddhisme die tot dan toe werden beoefend. De etnische bevolking van Bandarban behoort grotendeels tot Marma, een inheemse groep van de Chittagong heuvels in het oosten van het land. Ze zijn van Arakanese afkomst en religieuze boeddhisten.

Ven. U Pannya Jota Mahathera is de stichter en hoofdpriester van de tempel. Hij behoort tot de koninklijke Bohmong familie van Bandarban. Hij is sinds 1991 een theravada monnik en diende 8 jaar lang de regering van Bangladesh als senior assistent-rechter.

Bron BNN.

Categorie: Boeddhisme, Theravada Tags: 'Swarna Mandir', (gouden tempel), Bangladesh, Birma, Boeddha Dhatu Jadi, overlast, respectloos gedrag, sluiting, toeristen

Lees ook:

  1. Birma ontkent betrokkenheid bij afsluiten Facebookaccount haatzaaiende monniken
  2. Het lijden van Myanmar
  3. Vrees voor aanslagen op boeddhistische tempels in Birma, India en Bangladesh
  4. Rohingya kinderen lijken kansloos voor de toekomst bij gebrek aan onderwijs in vluchtelingenkampen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…
    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.