• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » ‘Meditatie apps verbergen de werkelijke symptomen van de precaire en stressvolle toestand’

‘Meditatie apps verbergen de werkelijke symptomen van de precaire en stressvolle toestand’

11 november 2019 door de redactie

Doen zogenoemde (boeddhistische) mindfulness apps echt wat ze beloven? Het internet zit vol met populaire cure-all mindfulness apps gericht op iedereen, van drukke stedelijke professionals tot lijners, mensen die lijden aan slapeloosheid, en zelfs kinderen. Bevorderen deze apps echt de boeddhistische idealen of zijn ze een product van een lucratieve consumentenindustrie?

Gregory Grieve en Beverly McGuire, twee wetenschappers met ervaring binnen het boeddhisme en gespecialiseerd  in social media onderzoek, zochten in augustus 2019 in de App Store en Google Play van Apple en vonden meer dan 500 apps die met het boeddhisme te maken hebben. Het merendeel was gericht op de praktijk van mindfulness. Zoals het vandaag de dag in de V.S. wordt beoefend, richt mindfulness meditatie zich op het intens bewust zijn, zonder enige vorm van oordeel, van wat men op het gegeven moment voelt.

Mindfulness praktijken, zoals vormgegeven door de boeddhistische apps, omvatten geleide meditatie, ademhalingsoefeningen en andere vormen van ontspanning. Klinische tests tonen aan dat mindfulness stress, angst, pijn, depressie, slapeloosheid en hypertensie verlicht. Maar over de effecten van mindfulness apps zijn weinig studies verricht.

Het huidige populaire begrip van mindfulness is afgeleid van het boeddhistische concept van sati, het zich bewust zijn van je l lichaam, gevoelens en andere mentale toestanden. De vroege boeddhistische teksten inzake mindfulness betekenden niet alleen aandacht te besteden, maar ook te onthouden wat de Boeddha leerde, zodat men kon onderscheid maken tussen bekwame en onervaren gedachten, gevoelens en acties. Dit zou uiteindelijk leiden tot bevrijding uit de cyclus van geboorte en dood.

Mindfulness apps moedigen volgens de auteurs mensen juist aan om met de samenleving om te gaan en zich aan te passen aan de maatschappij. Ze gaan voorbij aan de oorzaken en omstandigheden van lijden en stress in de omgeving, die politiek, sociaal of economisch van aard kunnen zijn. Mindfulness apps maken deel uit van een massale en lucratieve industrie ter waarde van ongeveer 130 miljoen dollar. Twee apps, Calm en Headspace, eisen bijna 70% van het totale marktaandeel op. Deze apps richten zich op een breed publiek, onder wie religieuze consumenten als het groeiende aantal Amerikanen dat zichzelf als spiritueel maar niet religieus beschouwt.

Amerikanen brengen meer dan vijf uur per dag door op hun mobiele apparaten. Bijna 80% van de Amerikanen controleert zijn smartphones binnen 15 minuten na het ontwaken. De apps bieden een manier om onderweg te mediteren. Het lijdt volgens de onderzoekers geen twijfel dat boeddhistische apps een weerspiegeling zijn- een behoefte vervullen, om om te gaan met sociale ellende. Maar, naar hun beoordeling, kan mindfulness, wanneer ontdaan van al zijn religieuze elementen, het begrip van het boeddhisme verstoren.

Een kernaspect van het boeddhisme is het concept van het ‘niet-zelf’: het geloof dat er geen onveranderlijk, permanent zelf, ziel of andere essentie is. Bij het bevorderen van een individualistische benadering van religie, kunnen boeddhistische apps juist tegen de kern van de boeddhistische praktijk aan schuren.

De bevindingen van Grieve en McGuire tonen aan dat boeddhistische meditatie-apps geen remedie zijn die het lijden in de wereld verlicht, maar meer als een opiaat zijn dat de werkelijke symptomen van de precaire en stressvolle toestand waarin veel mensen zich vandaag de dag bevinden, verbergt. In dat geval maken boeddhistische apps, in plaats van de angst die door onze smartphones wordt gecreëerd te genezen, ons alleen maar meer verslaafd aan de apps en uiteindelijk nog meer gestrest.

Bron The Conversation. Lees het originele artikel hier

 

 

Categorie: Boeddhisme, Geluk, Gezondheid, Mindfulness Tags: geen oplossing, lijden verlichten, meditatie apps, Opium, verslaving, verstoring begrip

Lees ook:

  1. Ehipassiko – verslaving, een lijdensweg (Ewen Arnold)
  2. Op zoek naar een politiek leider die fatsoen aan wijsheid koppelt (9)
  3. Het jaar 2020 – dag 265 – facepad
  4. Greenpeace-rapport: Europese bestrijdingsmiddelenverslaving bedreiging voor natuur en milieu

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • 6 juni 2025
    Yoga en meditation
  • 6 juni 2025
    Exploring wisdom and emptiness
  • 7 juni 2025
    Workshop Kum Nye | Ons ware zelf belichamen | Live en Online
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Joseph Roth messcherpe kroniekschrijver van de chaos
    • Guy – dhammazaadjes – Leegte (P. anatta)
    • Renske haiku – waakhond
    • Ardan – meevechten
    • Als God alomvattend is, omvat Hij ook het kwaad

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.