• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Columns » Het jaar 2020 – dag 265 – facepad

Het jaar 2020 – dag 265 – facepad

22 september 2020 door Joop Ha Hoek

Vandaag was ik buiten de Kloosterbunker en zag hoe bijna alle mensen op straat met kastjes rondliepen, erin spraken of tikten. Ze hadden geen oog voor hun omgeving maar waren dwangmatig aan het contacteren. Als iemand zich niet op hun draagbare telefoons meldde voelden ze zich ongelukkig: ben ik verstoten, tel ik niet meer mee? Ik zag ook een vrouw met een kinderwagen die op een bankje in het centrum van de wereldstad een bakje Chinees oppeuzelde.  Verder ook veel mensen met witte uitsteeksels in de oren, luidsprekers naar ik meen.

Vroeger wenste ik dat een magnetische atmosferische storing in één klap een eind zou maken aan dat zogenaamde sociale gedoe. Ik werd er zo nerveus van. Het is niet goed om gewelddadig te denken dus nu kijk ik ernaar. In grote hoofdkantoren van Google en Facebook, Twitter en zo, doen ze dat ook. Daar weten ze alles van die kastjesmensen en kunnen zelfs hun gedrag beïnvloeden. Wat ze kopen op wie ze stemmen. Ze zijn de almachtige, de alwetende God op aarde.

Ik heb niks te verbergen, zeggen die kastjesmensen maar als ze een inbreker in huis aantreffen bellen ze de politie en gluurders slaan ze in elkaar. Privacy is voor de kastjesmens een groot goed, maar daar lachen ze om in die dure kantoren.

Heel lang geleden was ik een paar weken lid van het satanische Facebook. Ik wist niet wat me overkwam, een beerput van totale onzin, haat, racisme, fascisme ging open. Ik had maar één vriend op dat Facebook, Jaapje Snot en die was ook niet aardig. Ik kreeg aanbiedingen om mee te doen met quizjes en vragen over bedrijven, instellingen, mensen, maar daar bedankte ik voor. In mijn achterhoofd voelde ik dat het niet goed zat met Facebook, Google en Twitter, dat ze niet mij wilden helpen maar dat verlangden van mij. Om meer miljarden te verdienen. Met veel moeite liet ik me uitschrijven bij dat Facebook, maar schijn nog 2 jaar lang gevolgd te kunnen worden.

Relaties met sociale media worden beheerst door dwang. Het zuigt tijd op en de kastjesmens maakt kennis met onbekende mensen – zogeheten vrienden – die alleen maar roddelen over anderen. Of liegen en bedriegen. Wie controleert ze? In Birma zijn 700.000 Rohingya op de vlucht geslagen voor boeddhistische bendes en het leger nadat er via Facebook hatemails waren verspreid.

Kastjesmensen hebben maar voor één ding aandacht: het kastje. Ze zijn minder goed in staat om zich te settelen met een boek of in meditatie, omdat hun hersenen gewend raakten aan het infuus van constante kleine uitbarstingen van dopamine. De kastjeswereld is een schijnwereld, een kwalijk decor, ongezond voor je lijf en brein. De macht van de sterkste, zoals op Twitter, waar de persoon met de sterkste mening het meest gezien wordt. Deze uitersten doen een beroep op de kastjesmens om een eigen geloof te vormen, het geïsoleerde brein. Daarin is geen plek voor nuance.

Ik ben een volger van de dhamma, de leer van de Boeddha. Ik vraag me af: zou de Boeddha ook lid worden van Facebook, meedoen aan zinloze kletspraat, als hij in deze tijd zou leven? Of zou hij het satanische medium gebruiken om zieltjes te winnen, contact te maken met andere leraren? Zijn invloed te vergroten. Zou hij dwangneuroses ontwikkelen?

Volgens mij staan de zogenaamde sociale media op gespannen voet met de drie boeddhistische vergiften: begeerte, haat en onwetendheid. Maar los daarvan, ik ben blij nergens lid van te zijn en mensen gewoon aan te kunnen kijken als ik op straat ben.

Moedig voorwaarts!

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak,  woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen is waargenomen, het abonnement op te zeggen. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren maar niet weten waartegen. Het boeddhisme de rug toe te keren.  Of aan de drugs te gaan. En zo gaat het maar door.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Geluk, Gezondheid, Joop Hoek, Sociale media Tags: Facebook, verslaving

Lees ook:

  1. Het jaar 2021 – dag 200 – keesisdood
  2. Gooood-evening! boeddhisten in de Lage Landen
  3. Het jaar 2021 – 286 – stem
  4. Gooood-evening! boeddhisten in de Lage Landen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 20 mei 2022 - 22 mei 2022
    The work that reconnects -Het werk dat weer verbindt
  • 23 mei 2022
    Online course The Twelve Links of Interdependent Origination
  • 23 mei 2022
    Discovering Buddhism taster / refresh evenings
  • 24 mei 2022
    Boeddhisme en meditatie
  • 25 mei 2022
    Meditatiegroep Bloemendaal
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boekbespreking- De lach van de Boeddha. Een ontmoeting met de boeddhistische filosofie

Erik Hoogcarspel - 21 mei 2022

Vandepitte gooit zijn lezers al snel in het diepe met zijn uiteenzetting over de leegte. Hij geeft daarbij een eigen interpretatie, die enigszins afwijkt van de boeddhistische teksten.

Boekbespreking – De jonge Filosoof

Erik Hoogcarspel - 9 mei 2022

In het boekje “De jonge filosoof” wordt een zekere Christoph opgevoerd, die in de bibliotheek een boek vindt van David van Goorle. Dit is het kleinere boek “Idea Physicae”, maar dan in het Nederlands. Christoph vindt met andere woorden de (niet bestaande) Nederlandse uitgave” Schets van de Natuur” in de bibliotheek.

Over populisme en het menselijk tekort

Kees Moerbeek - 8 mei 2022

‘Waarom is de burger boos?’ is volgens de geschiedkundige Maarten van Rossem gemakkelijk en ook wetenschappelijk verantwoord te beantwoorden, schrijft hij in zijn boek Waarom is de burger boos? De burger is boos, omdat hij bezorgd is over de omvangrijke immigratie en de veronderstelde negatieve effecten op onze samenleving. Dit artikel geeft een indruk van zijn boek, met aanvullingen van de socioloog Anton Zijderveld.

Boekbespreking – Een leven als ‘man of letters’. Biografie van David Hume.

Erik Hoogcarspel - 1 mei 2022

De rede kan ons tot overtuigingen leiden of laten twijfelen, maar alleen gevoelens zetten ons volgens Hume aan tot daden. Hume onderscheidt primaire indrukken en secondaire. Gevoelens zijn secondaire indrukken, want ze zijn als het ware een reactie op primaire indrukken, zoals pijn of genot.

Voor kinderen is een heel dorp nodig (2)

Rob van Boven en Luuk Mur - 20 april 2022

We houden van categorieën. Deze ouders zijn fout, en die pleegouders zijn goed. Zou het kunnen zijn dat er bij die foute ouders ook sterke punten zijn? En kan het zijn dat pleegouders ook hun problemen hebben? Wat voor boodschap krijgt een kind dat bij de ouders weggehaald is, bijvoorbeeld vanwege de toeslagenaffaire. Je ouders zijn slecht, fraudeurs, oplichters. Je bent nu bij ons en wij zijn goed?

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • Hengstdijk – Retraitecentrum Metta Vihara viert tiende verjaardag
  • Speciaal gezant VS voor Tibetaanse zaken ontmoet Nepalese premier
  • Den Haag – Mensenrechtenfilmfestival in Nederland
  • Ardan
  • Verlichting is schipbreuk lijden

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens