• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Parijs – De gouden legende – het leven van de Boeddha als thema

Parijs – De gouden legende – het leven van de Boeddha als thema

10 oktober 2019 door Erik Hoogcarspel

In het Musée Guimet in Parijs is tot en met 4 november een tentoonstelling te zien met als titel ‘La Legende Doree’ (De gouden legende), die het leven van de Boeddha als thema heeft. De tentoonstelling laat zien hoe in de verschillende boeddhistische culturen de Boeddha werd afgebeeld, beginnende bij de Jataka- verhalen, tot en met de verdeling van de stoffelijke resten die overbleven na zijn crematie.

Het Musée Guimet werd opgericht op initiatief van Émile Guimet (1836-1918), een industrieel en geleerde uit Lyon. Dankzij zijn reizen naar Egypte en Griekenland en een wereldreis in 1876 waarbij hij Japan, China en India aandeed, slaagde hij er in een indrukwekkende collectie exotische kunst op te bouwen. Vervolgens specialiseerde hij zich in Aziatische kunstvoorwerpen en verhuisde hij zijn collectie naar het museum dat hij in Parijs had laten bouwen aan het Place d’Iéna in het 16e arrondissement. Mede dankzij enkele particuliere legaten bezit het de grootste collectie van Aziatische kunst buiten Azië.

Het eerste dat de bezoeker opvalt is de ruimtelijkheid van het museum. Wie na de gebruikelijke plichtplegingen zoals het kopen van een kaartje en eventueel het afgeven van zware jassen en tassen, het museum binnenkomt, bevindt zich al direct in een grote ruimte waarin tempelmuren en grote beelden van de Cambodjaanse Khmer cultuur zijn opgesteld. Aan beide kanten voeren brede trappen naar de eerste en tweede verdieping. Er is ook een derde verdieping, waar naast kantoren nog een kleinere expositieruimte is en men kan zelfs opstijgen naar de bovenste ruimte, die behalve een tijdelijke opstelling een prachtig vergezicht over Parijs biedt. (https://en.parisinfo.com/paris-museum-monument/71525/Musee-national-des-Arts-asiatiques-Guimet-MNAAG)

Vertelkunst

De tentoonstelling over het leven van de Boeddha is ingericht in de kelder. Het begint met afbeeldingen en beelden van bekende Jataka-verhalen. Deze moeten bij een breed publiek vrij populair geweest zijn. Als je al deze kunstwerken ziet, besef je opeens dat tegelijk met het boeddhisme ook een belangrijk deel van de Indiase vertelkunst werd geëxporteerd naar de omringende landen. Dit wordt nog eens bevestigd in het volgende gedeelte, waar beelden en afbeeldingen van belangrijke passages uit de legendes over de jeugd van de Boeddha te zien zijn.

De Boeddha zelf zou niet erg blij geweest zijn met al deze beelden en afbeeldingen. Zoals hij zelf zegt in de leerrede over ‘Het in beweging zetten van het wiel van de leer’ (Dhammacakkapavatta Sutta) is hij zijn persoonlijke identiteit ontstegen en behoort thatāgatha genoemd te worden, iemand geworden die tot de waarheid is gekomen. In de oudste afbeeldingen van de Boeddha wordt hij dan ook aangeduid met lege plek onder een parasol, twee voetafdrukken of een lege zetel. Gedurende de eerste eeuw voor het begin van onze jaartelling ontstonden er echter bijna gelijktijdig twee artistieke tradities in Gandhara (Kandahar) en Mathura waarbij de Boeddha voor het eerst in menselijke vorm werd weergegeven. De Gandhara-stijl staat duidelijk onder de invloed van de Griekse beeldhouwkunst, die een eeuw eerder na de verovering door Alexander de Grote op het Indiase subcontinent werd geïntroduceerd. de Boeddha lijkt daar erg op een Griekse god en heeft een Grieks kapsel. De Mathura-stijl is te herkennen aan de ragfijne contouren waarmee de kleding van de Boeddha wordt weergegeven.

Het boeddhisme wordt een religie

De beelden en afbeeldingen tonen dat er een omslag heeft plaatsgevonden in de beleving van het boeddhisme. Het is op een zeker moment niet langer alleen een weg om tot het nirvāṇa te komen, maar ook een deel van de openbare cultuur, met verhalen, goden en rituelen. De devotie en de emotionele band met een goddelijke boeddha, die slechts in schijn een gewoon mens was, maar al voor zijn geboorte een god, werd naarmate de eeuwen voorbij gingen steeds meer gemeen goed. Mahāyānasutra’s die de Boeddha laten optreden te midden van allerhande goden in fantastische hemelen, verdringen de meer sobere Pali sutta’s. Deze ontwikkeling voltrok zich ook in het hindoeïsme, dat omstreeks de vierde eeuw pas de gedaante kreeg die we nu kennen, met grote tempels, godenbeelden, erediensten en lofzangen. Omstreeks de tweede eeuw al neemt in de Bhagavadgīta de god Kṛṣṇa de gedaante aan van de bestuurder van Arjuna’s strijdwagen en adviseert hem karmayoga te beoefenen, door zijn gehele leven in dienst te stellen van de god. Het knellende probleem van het eindeloze karma kan alleen worden opgeheven door goddelijke interventie.

Er heeft zich in die tijd in de Indiase cultuur een omwenteling voltrokken van bottom-up beoefening (de gewone mens transformeert zichzelf tot volmaaktheid), naar top-down (de god transformeert het innerlijk van de gewone mens). Waarom jarenlang mediteren en zelf de asava’s stoppen, de kleśa’s opruimen en de jhana’s doorlopen, als je een goddelijke boeddha kunt vragen dit werk voor je te doen? Hij zal je vast niet weigeren als je het met heel je hart vraagt! In het boeddhisme worden voor het probleem van het eindeloze karma nog meer oplossingen gevonden, zoals astronomische hoeveelheden goed karma te laten ontstaan door rituelen en het overschrijven van heilige teksten. Enkele eeuwen later komt daarbij de rituele trukendoos die tantra wordt genoemd.

Het boeddhisme verdwijnt uit India

Op deze manier werd het boeddhisme in India meer geschikt voor het gewone volk, waarvan het leven zich afspeelde op straat en niet in afgelegen kloosters of retraite-oorden. De enorme rijkdom aan verhalen en manieren om het ideaal van boeddhaschap te bereiken heeft ongetwijfeld de populariteit van het boeddhisme in India in die tijd gestimuleerd, maar in andere landen. Uiteindelijk heeft dit ook in onze tijd enorm bijgedragen tot een groot aantal aanhangers in het westen en een rijk gevarieerde boeddhistische cultuur. Het boeddhisme was niet voor een gat te vangen en daardoor kon het zich gemakkelijk aanpassen aan de lokale cultuur. Het heeft in India, misschien wel mede daardoor, de concurrentie met het hindoeïsme verloren en was nagenoeg verdwenen, totdat het in de vorige eeuw opnieuw aanhangers vond door het werk van Goenka, die Birmese leraren had, en Ambedkar. Door de opkomst van de sterk nationalistische middenklasse bestaat de aanhang echter vooral uit de laagste kasten.

De vaste collectie

Het Musée Guimet heeft echter veel meer te bieden dan alleen een tijdelijke tentoonstelling. Er is een uitgebreide collectie met veel boeddhistische artefacten te bewonderen, zowel uit China, Japan, Korea, Tibet, Thailand, Laos en Cambodja. Ik ben er al meer dan tien keer geweest en nog steeds niet uitgekeken. Ondanks de tekenklasjes, de klassen met schoolkinderen en de rondleidingen is er altijd rust en ruimte. Er zijn geen elektronische toeters en bellen, geen ingewikkelde omgevingen en geen panelen met plaatjes en knopjes. De collectie heeft dit niet nodig.

 

Voor mij springt één beeld er uit, het beeldt de arhat Tamrabhadra uit. Het heeft een overdonderende uitstraling en een tegenwoordigheid die ik nog nooit zo sterk heb gevoeld. Oordeelt u zelf en kijk eens in https://en.wikipedia.org/wiki/Yixian_glazed_pottery_luohans

Bronnen
Musée national des arts asiatiques – Guimet
6, place d’Iéna, 75116 Parijs (metro lijn 9, station Iéna)
https://www.guimet.fr/
https://nl.wikipedia.org/wiki/Mus%C3%A9e_Guimet
https://www.google.nl/search?q=Mus%C3%A9e+Guimet&tbm=isch#imgrc=jy3MeIa8ymMOiM:

Categorie: Beeldende kunst, Boeddhisme Tags: 'La Legende Doree', de gouden legende, Erik Hoogcarspel, Musée Guimet, Parijs

Lees ook:

  1. Parijs – ‘de Gouden Legende’ expositie: het boeddhisme door de eeuwen heen
  2. Wat betekent de karmaleer voor westerse boeddhisten?
  3. Notre Dame in Parijs – bedreigd door vuur en regen
  4. De kerstballen van de Boeddha

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Erik Hoogcarspel

Erik Hoogcarspel studeerde filosofie en Indische talen aan de rijksuniversiteiten in Groningen en Leiden. Hij publiceerde ‘Koken met Filosofie’ en een vertaling van de belangrijkste tekst van Nagarjuna ‘Grondregels van de filosofie van het midden’. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • 17 mei 2025
    Meditatie zaterdag met Jotika Hermsen
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 20 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ontkennen en ont-kennen in het hindoeïsme, 2: neti neti zelfonderzoek
    • Het jaar 2025 – dag 134 – wrijving
    • Emmaho – Piraterij met het mes tussen de tanden
    • Verweesd, verdwaald, verloren
    • Guy – dhammazaadjes – De oorspronkelijke geest (P. sabhava citta)

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.