• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Hara of tanden, de bron van mededogen

Hara of tanden, de bron van mededogen

17 april 2025 door Zeshin van der Plas

Vandaag in het BD teksten over hara, vanuit diverse standpunten bekeken. Hieronder een tekst van Zeshin die eerder in het BD werd geplaatst op 24 augustus 2019.

Hara is het belangrijkste begrip binnen zen, het betekent buik, (hara-kiri=buiksnijden) maar het moet niet verward worden met het orgaan buik. Hara is een verzamelnaam voor alles wat in het bekken ligt: darmen, baarmoeder, blaas, enz. Binnen het Japans zijn er veel benamingen voor buik, bijvoorbeeld ‘onaka, fubuku en tanden’ ze hebben allemaal een andere betekenis. Tanden betekent ongeveer ‘energieveld’, waar volgens de vroegste Chinese filosofie de menselijke levenskracht of vitale energie huist, ‘Chi of Ki’.

Er zijn drie van die gebieden in het lichaam, in de buik, de borst en het hoofd. Zen richt zich specifiek op de buik, de laagste van de drie: ’tanden’ die ‘poort van herkomst’ genoemd wordt. In het tekeningetje van het skelet is in de kom van het bekken een bal getekend die dit gebied aanduidt (eigenlijk behoort het een parel te zijn). Het is het centrum van het lichaam waar zich de oorsprong van alles bevindt. Op die plek ontstaat het leven telkens weer op nieuw, en is de oorsprong van de mensheid.

Om dit inzichtelijk te maken gebruik ik vaak het fenomeen van de Russische matroesjka-poppetjes. Dit is een verzameling poppetjes die als steeds kleinere doosjes in elkaar zitten. Het laatste poppetje is meestal als baby’tje geschilderd. Het idee voor deze poppetjes is waarschijnlijk afgeleid van de traditionele Japanse kokeshi-poppetjes (gelukspoppetjes). Stel het grootste poppetje ‘voor het gemak’ even als oermoeder voor, dan heeft de totale mensheid vanaf het begin der tijden in haar gezeten, in potentie is elk mens dan zo oud als het oerbegin. Matroesjka betekent grootmoedertje en dat dekt de lading wel zo’n beetje; tot zover de vergelijking met de matroesjka-poppetjes.

Om inzicht te krijgen in wie of wat je bent, heeft de Boeddha 2500 jaar geleden een techniek ontwikkeld die nu over de hele wereld beoefend wordt. De houding waar je deze techniek in beoefent is de lotushouding waarbij je je op je buik concentreert. Bij het ontstaan van het mahayana boeddhisme werd het concept ‘mededogen’ vormgegeven in de figuur Avalokitesvara. Om de gewone man/vrouw een houvast en geloof te geven werd dit concept van mededogen tot de godheid van mededogen verheven. Om haar/het te vereren was voor de 11e eeuw de mantra ‘Om mani padme hum’ al in zwang. Deze mantra kan vertaald worden als ‘Zie, de parel in de lotus’.

Zen is gericht om inzicht (Zien) in (de) boeddhanatuur te krijgen. Bij ons boeddhistisch centrum Suiren-Ji gaan we ervan uit dat elk mens deze boeddhanatuur reeds bezit. Dit is het fundament van de leer bij Suiren-Ji: ‘Hongaku’ (aangeboren boeddhanatuur). Het betekent dat elk wezen in meer of mindere mate al verlicht is maar zich daar niet bewust van is. Door ons vast te klampen aan hoe de wereld weerspiegeld wordt ontgaat ons de realiteit van ons bestaan. We klampen ons vast aan de ‘tijdelijkheid’ die als een matglazen ruit fungeert waardoor we de realiteit bekijken. Mijn leraar Tangen Harada Roshi eindigde zijn leerredes (teisho) steevast met de woorden: ‘Samen met alle wezens in het universum verwerf je boeddhaschap’. Inzicht in wie je bent verweeft je met de totale mensheid waar niet anders dan medeogen uit voort kan komen. Zenmeditatie gaat over ontwaken tot mededogen, over jezelf ontmoeten in de ander.

Toen mijn vader al een tijdje overleden was deed dit onbegrijpelijk verlies na drie jaar mijn moeder nog steeds elke dag pijn. Je zelf ontmoeten in de ander, het is raar maar, pijn, verdriet, tragedie zijn een deur naar saamhorigheid. Na een drama worden er stille tochten georganiseerd, burgemeesters houden toespraken, er ontstaat een bloemenzee met kaarsjes, kerken openen hun deuren. Waar komt die spontane saamhorigheid vandaan? Door een tragedie word de matglazen ruit waar achter wij ons verschuilen aan stukken geslagen en staan we oog in oog met onze boeddhanatuur, pijn en verdriet zijn niet van iemand persoonlijk, op zo’n moment het hangt het als een ongrijpbaar iets over de hele omgeving. Mensen geven zich bloot en laten spontaan hun tranen de vrije loop. Als je wat langer zenmeditatie doet krijg je soms ook een ontmoeting met pijn en verdriet. Je zit op een kussentje en het verdriet van de totale mensheid manifesteert zich in je buik. Er is geen oorzaak- spontaan overvalt het je en je huilt je hart uit je lijf. In het klooster in Japan werd op zo’n moment te overstaan van iedereen gezegd: “Control your self, concentrate on your hara.” Zo iets klinkt hard om inzicht te krijgen in dat wat alom aanwezig is, laat ik het zo zeggen, pijn is niet meer dan een aspect van boeddhanatuur, ook gevoel is een aspect van boeddhanatuur.

Zo’n ontmoeting is niet meer dan met je vinger een klein helderplekje maken in de beslagen ruit. Het word in Japan ‘kensho’ genoemd ‘ken = zien en sho = natuur’. Maar dit is nog geen ontmoeting in de zin van je boeddhanatuur omarmen. Als je deze ontmoeting niet los kan laten omdat je denkt “het te weten” word zo’n ervaring niet meer dan een herinnering. Dat wil niet zeggen dat deze ervaring niet van betekenis is, deze ervaring zijn de sporen van de os, en zijn een stimulans om je boeddhanatuur te omarmen. Binnen zen zijn er tien plaatjes getekend die de stadia weergeven van het omarmen van je boeddhanatuur. De boeddhanatuur word in deze plaatjes vergeleken met het vinden van een os en daarna temmen van een os.

Langs de oever van de rivier, onder de bomen ontdek ik hoefafdrukken!
Zelfs in het geurige gras zie ik afdrukken.
Diep in afgelegen bergen worden ze gevonden.
Deze sporen kunnen niet meer worden verborgen dan je neus, kijkend naar de hemel.

Commentaar: Inzicht in de leer, is het zien van de hoefafdrukken de os. Dan snap je dat, veel gebruiksvoorwerpen zijn gemaakt van één metaal, zo vloeien ook de talloze entiteiten voort uit de constructie van het zelf. Tenzij ik discrimineer, hoe zal ik het ware van de onwaar waarnemen? Nog niet de poort binnengegaan, toch heb ik het pad onderscheiden.

Omdat in het commentaar er sprake is van, ‘ Tenzij ik discrimineer’ wil ik mijn plaatje aan de reeds bestaande toevoegen. “Samen met alle wezens verwerf je boeddhaschap”.

 

Categorie: Boeddhisme, Geluk, Zen, Zeshin van der Plas Tags: avalokitesvara, buik, hara, inzicht, techniek, Zeshin van der Plas

Lees ook:

  1. Het zelf, bewustzijn en mededogen
  2. Buiten woorden en geschriften om
  3. Zeshin – dana en het zorgen voor de doden
  4. Zeshin – vragen bij karma

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ontkennen en ont-kennen in het christendom – de via negativa
    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.