• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Verandering van spijs

Verandering van spijs

18 oktober 2018 door Jules Prast

Ga niet te snel ‘sangha shoppen’. Maar als de tijd er rijp voor is, en je aarzelt, dan kun je er baat bij hebben om te onderzoeken welke steun je beoefening elders ondervindt.

De drie jaren die ik doorbracht als lid van de Hart van Nederland-sangha in Utrecht waren dierbare, in spiritueel opzicht verrijkende jaren.

De sangha behoorde tot de beweging van Thich Nhat Hanh, waarvan de Stichting Leven in Aandacht naar buiten toe het gezicht vormt. We kwamen eens in de twee weken samen in een gehuurde ruimte in het gebouw van een holistische massage-opleiding aan de Mariaplaats in hartje Utrecht, op loopafstand van het Centraal Station.

Thich Nhat Hanh-sangha’s kennen geen docenten, maar begeleiders. Deze volgen een opleiding in Plum Village, het Franse hoofdkwartier van de beweging. Daar leren ze welke ingrediënten bij een sanghabijeenkomst horen.

Heilgymnastiek, dat was waar onze bijeenkomsten mee begonnen. Geen Tai Chi, maar wel een vorm van bewegen in aandacht. Leven in aandacht is immers ook bewegen in aandacht. We zaten in een U-vorm te mediteren, een grote foto van Thich Nhat Hanh aan de open zijde, en in het midden van de kring brandende kaarsjes op een opengeslagen doek met een Aziatisch motief.

Na de meditatie volgde er een periode van ‘dharma delen’. We zaten in stilte totdat iemand naar voren boog ten teken dat hij of zij het woord wilde. Dharma delen kon gaan over ervaringen bij de beoefening, maar ook over persoonlijke problemen. De sangha luisterde in aandacht en liet de woorden bezinken totdat de volgende een buiging maakte. Gouden regel was dat er niet op elkaar werd gereageerd.

En dan was er nog de boekbespreking. Thuis lazen we volgens een rooster vooraf een of enkele hoofdstukken, meestal uit een boek van Thich Nhat Hanh. In de kring bespraken we dan wat ons raakte (of juist niet) en in welke persoonlijke associaties de woorden van Thay bij ons resoneerden.

Er bestonden variaties op dit grondpatroon. Soms zongen we uit de liederencollectie van Plum Village. En soms hadden we een bijzondere bijeenkomst, de theeceremonie.

Na drie jaar in het Amsterdamse zencentrum te hebben doorgebracht, wilde ik eens wat anders proberen. Verandering van spijs doet eten. Ik wist dat Thich Nhat Hanh-sangha’s van opzet dialogischer waren.

Een tijdlang voelde de dialoog als een bevrijding, totdat ik de structuur, het ritueel, de daisan (persoonlijk onderhoud met de leraar), de service (liturgie inclusief sutra’s zingen) en vooral de dharmales uit Amsterdam ging missen. Ik volgde de roep van mijn innerlijke stem en keerde verrijkt terug naar mijn zenschool in de hoofdstad.

Alles heeft zijn voor- en nadelen. Ervaring met het een verandert ervaring met het ander. Bij mijn terugkeer in mijn oude sangha voelde de Japanse zen niet langer als een keurslijf. Compassie had kleur en handen en voeten gekregen in het dharma delen in Utrecht. Gesterkt door dierbare ervaringen elders was mijn motivatie bij mijn terugkeer duidelijker.

In een oud interview raadt Joseph Goldstein, een moderne theravadaleraar uit Amerika, af om te snel te gaan ‘sangha shoppen’. Wacht eerst totdat je je een methode van één traditie hebt eigen gemaakt. Dit verhindert dat je je verliest in een zoektocht naar het ‘ware’ zonder dat je jezelf de kans geeft ergens te gronden. Dit advies heb ik mij altijd goed in de oren geknoopt gehouden.

Maar als je ergens voldoende gegrond bent, en je aarzelt, volg dan je intuïtie en ga eens op zoek naar nieuwe aarde waar de lotus wortel kan schieten. Wie weet keer je, zoals ik, na een tijdje terug naar je oude nest. Maar dit hoeft niet. Het huis van de dharma heeft vele kamers. Het gaat er niet om wat daarvan de ‘ware’ is, maar waar je beoefening de meeste steun vindt.

 

Categorie: Boeddhisme, Zen Tags: Nico Tydeman, Taigu, Thich Nath Hanh

Lees ook:

  1. Goede voornemens: alle dagen Jukai
  2. De omgekeerde wereld
  3. Totaalboeddhisme
  4. Hun strijd, onze strijd

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Jules Prast

Jules (1961) schreef van 2012 tot 2025 regelmatig voor het Boeddhistisch Dagblad en sindsdien incidenteel. Bij het Kanzeon Zen Centrum Amsterdam ontving hij in 2013 de dharmanaam Taigu (‘grote dwaas’). Behalve van zen is hij een liefhebber van Shinran en de nembutsu. Parallellen tussen christendom en boeddhisme vormen een terugkerend thema in zijn werk. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Bespiegelingen in Canada
    • Menno – autobiografie van een yogi
    • God als de totaal andere – Karl Barth
    • Het wezen van het christendom

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.