• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Kijken in de ziel – Nico Tydeman en Jotika Hermsen (6) en slot – zonde en berouw

Kijken in de ziel – Nico Tydeman en Jotika Hermsen (6) en slot – zonde en berouw

27 augustus 2018 door Joop Ha Hoek

Als laatste in de NTR-serie Kijken in de ziel spreekt interviewer Coen Verbraak in zes afleveringen met twaalf religieuze leiders, onder wie Nico Tydeman van het Zen Centrum Amsterdam en Jotika Hermsen, oprichter van Sangha Metta. Vanavond de laatste aflevering in deze serie.

Vorige week maandag ging het in Kijken in de ziel over zonde en berouw en waren Tydeman en Hermsen prominent in beeld. Het boeddhisme kent niet, zoals in de rooms-katholieke kerk, het fenomeen van de biecht waarmee je in één klap van je opgebiechte zonden bent verlost en je verzekerd bent van het biechtgeheim waar de rooms-katholieke geestelijke aan gebonden is, zelfs al biecht je een moord op. Boeddhisten kennen wel het begrip spijt en karma en opnieuw beginnen. Wat je veroorzaakt krijg je altijd weer terug, veel boeddhisten geloven dat in een volgend leven dat gerijpt karma een rol speelt, maar in ieder geval in dit leven.

Wat voor rol hebben zonde en berouw, is alles maar weg te biechten, vroeg Coen Verbraak aan zijn gesprekspartners. De Joodse rabbi, die af en toe een Joods mopje vertelt maar verder bloedserieus is, wees op de eigen verantwoordelijkheid van de mens. Mensen hebben in tegenstelling tot dieren een vrije keus, voortdurend, zei hij.

Tydeman vindt dat we de begrippen goed en kwaad zelf bedacht hebben, regels om aardig met elkaar om te kunnen gaan. Verbraak confronteerde Tydeman met het bedriegen van zijn echtgenote, een belangrijk lid van zijn sangha in Amsterdam, door een jarenlange geheime relatie aan te gaan met een jongere studente, die naar alle waarschijnlijk op dat moment niet was verbroken als de studente dat zelf niet had geforceerd. Zij vond dat de leraar Tydeman haar had moeten beschermen tegen die relatie en het leed en schade die daarmee werden veroorzaakt voor haar.

Tydeman sprak in zijn reactie niet over haar, maar noemde het aangaan van die buitenrechtelijke relatie een zwakte: had ik niet moeten doen, maar ik ben ook geen zuiver mens. De leraar keek Verbraak aan. Die hem voorhield dat je van een zenleraar toch wel anders zou mogen verwachten, na zoveel jaren praktijk en voortschrijdend inzicht. Tydeman: zen is voor mij dat ik onder ogen zie wie ik ben. Verbraak: schuif je na jaren niet op in zuiverheid, dat je steeds zuiverder wordt? Tydeman: wat zeker in het boeddhisme van belang is, is berouw. Berouw is een grote spirituele kracht, berouw werkt zichzelf uit, berouw is veel sterker dan ik, het berouw leeft in me, het brandt in me, dat verteert me.

Het geval wil dat de grote filosoof Spinoza er de volgende filosofie op nahield. Ofwel je onderneemt actie of je aanvaardt de situatie zoals die is. Dat betekent dat je zonder berouw, schuld of schaamte, of medelijden, je eigen gedragingen aanvaardt. Spinoza noemt berouw dubbele droefheid, je hebt een vergissing begaan in het verleden en dat je daar nog altijd droevig over bent is een gebrek aan inzicht. Je moet beseffen dat de in het verleden genomen beslissing te maken heeft met wie je toen was, de keuzes die je had, je ervaring, hoe je je voelde, dat je niet anders kon doen dan die beslissing te nemen.

De rabbi zegt: mensen hebben in tegenstelling tot dieren een vrije keus.

De raad van bestuur van de westerse boeddhistische organisatie Against the stream vindt in de afzettingsprocedure van de belangrijkste leraar Noah Levine: Geestelijke leiders worden op een hoger ethisch niveau gehouden dan publieke en hoger dan andere gemeenschapsleiders.

Verbraak sprak met Jotika Hermsen over haar leraar Mettavihari die zijn handen niet van jongens en jonge mannen kon afhouden en ze seksueel misbruikte. Zij vertelde dat het een grote schok voor haar was om dat te vernemen en van het misbruik op dat moment niet op de hoogte te zijn geweest. Hij had wel altijd veel jongens om zich heen, zei ze tegen Verbraak. Heeft hij door dat misbruik niet zijn voorbeeldfunctie verloren als leraar? Hermsen: Het was een misstap van hem maar we hebben ook veel van hem geleerd. Hoe krijg je die twee zaken bij elkaar, vroeg ze retorisch. Verbraak: het misbruik is decennialang verzwegen. Hermsen: ik weet niet of het verzwegen is, hij heeft nooit gezegd dat hij verlicht was en was ook bezig om zijn best te doen. Ik vind het al erg genoeg dat hij een besmette leraar is, maar dat is het dan. In het boeddhisme wordt niets vergeven, je moet wel de intentie hebben dat je het niet meer zult doen, spijt hebben, dan is het klaar. Maar wat je niet goed gedaan hebt is karmisch, acties die weer terug zullen komen op je pad.

Verbraak vroeg aan Tydeman en Hermsen of de wereld er beter uit zou zien als iedereen op deze aardbol boeddhist zou zijn. Hermsen: als iedereen de twee kwaliteiten mededogen en wijsheid zou praktiseren, zou dat zeker het geval zijn. Tydeman zou het heel saai vinden, een wereld bevolkt met alleen boeddhisten. ‘Die verschillende religies vind ik fantastisch. Ze zijn er allemaal voor mij omdat ik daar in dingen tegen kom die mij ontzettend inspireren. Zoals de biecht, een praktisch middel.’

Per thema komen rabbijnen, imams, dominees en een hindoepriester afwisselend aan het woord over vragen die met godsdienst of religie te maken hebben. Hoe komt het dat mensen in naam van religie soms de gruwelijkste dingen doen? De deelnemers werden ieder apart geïnterviewd. Het programma is een montage van de antwoorden op ongeveer dezelfde vragen.

De serie begon maandag 23 juli met het thema ‘Een kwestie van geloof’. Kijken in de ziel wordt iedere maandag rond 21.10 uur uitgezonden op NPO 2 en is ook terug te zien via npo.nl

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme Tags: berouw, biechten, buitenechtelijke relatie, Coen Verbraak, Jotika Hermsen, Kijken in de ziel, Mettavihari, Nico Tydeman, rabbi, seksueel misbruik, vergeving, vrije keus, zonde en berouw

Lees ook:

  1. Kijken in de ziel – Coen Verbraak praat met boeddhistische leiders Tydeman en Hermsen
  2. Kijken in de ziel – Nico Tydeman en Jotika Hermsen (3)
  3. Kijken in de ziel – Nico Tydeman en Jotika Hermsen (4)
  4. Kijken in de ziel – Nico Tydeman en Jotika Hermsen (5)

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. kees moerbeek zegt

    27 augustus 2018 om 16:35

    Duidelijke reactie, Joop.

    Mooie serie als bewijs dat kwaliteitstelevisie nog bestaat, maar met een lampje te zoeken. Verborgen Verleden is ook zo’n voorbeeld.

  2. Fred zegt

    28 augustus 2018 om 09:56

    Ik had moeite met de stelligheid waarmee sommige geïnterviewden iets zeker zeiden te weten.
    Verlichting is het verwijderen van alles waarvan we geloven dat het waar is.
    Adyashanti

    • Hendrik zegt

      28 augustus 2018 om 19:40

      “Verlichting is het verwijderen van alles waarvan we geloven dat het waar is.”

      – dat klinkt nogal stellig, vind je niet?

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
30 mei
Vipassana meditatie Rotterdam
30 mei 23
Rotterdam
31 mei
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
31 mei 23
01 jun
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
1 jun 23
03 jun
Zen in Twente ochtend met Doin Sensei op 3 juni
3 jun 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’

    Joop Ha Hoek - 29 mei 2023

    ‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’? God zat in mijn hoofd als een vage, vormloze massa. Ik moest toen heel nuchter vaststellen dat het begrip ´god´ geen weten was, geen ervaring, maar mij door mensen in  mijn omgeving was aangepraat, in mijn geest was geplant. God was gewoon een implantaat.´

    Waarover praten we als we het over identiteit hebben?

    Kees Moerbeek - 28 mei 2023

    Zolang de identiteitsstrijd werd gevoerd uit naam van gemarginaliseerde of als minderwaardig beschouwde minderheidsgroepen, stond deze op het programma van links. Zodra de referentiegroep echter een meerderheid werd, of een groep die zichzelf superieur opstelde naar andere groepen, werd het bestempeld als een rechts of extreemrechts geluid.

    Daoïsme, de mystieke traditie, een bloemlezing

    Erik Hoogcarspel - 27 mei 2023

    Jan de Meyer (1961) is sinoloog en vertaler. Hij doet al 40 jaar onderzoek naar het daoïsme en hij heeft een nieuwe bloemlezing geschreven van de belangrijkste teksten van het daoïsme. De meeste lezers zijn al bekend met twee beroemde teksten uit deze Chinese traditie: de Laozi en de Zuangzi. Beide teksten zijn al verschillende malen in het Nederlands vertaald, onder andere door de bekende sinoloog Kristoffer Schipperṣ.

    ‘Meebewegen met wat er is’

    gastauteur - 15 mei 2023

    Als het gaat om dak- en thuisloze mensen wordt er door de maatschappij merendeels nog vanuit 'schuld en eigen verantwoordelijkheid' gedacht. Men heeft vaak het verkeerde idee dat iedere persoon in Nederland eigen verantwoorde keuzes maakt en dus verantwoordelijk is voor diens eigen lijden. Of men denkt dat het heel makkelijk is om een uitkering aan te vragen. De gewone burger weet niet hoe het is voor iemand die in een totaal andere realiteit zit.’

    Ras – nutteloze, kwaadaardige onzin

    Kees Moerbeek - 14 mei 2023

    Angela Saini heeft voor haar boek Superieur: de terugkeer van de rassentheorie zo’n beetje alle literatuur over rassenwetenschap doorgespit, schrijft ze. Veel genetici menen dat als genetica bewijst dat er nauwelijks reden is om rassenonderscheid te maken, het dus snel afgelopen zal zijn met racisme. Was het maar waar. Racisme is juist een sociale constructie met een enorme invloed, constateert ze.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het paradijs is de kosmische grap
    • Over de Lotus-soetra (23): De parabel van de man die naar water graaft
    • Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’
    • haiku
    • Tussen veranderlijk en onveranderlijk vind je de deur naar non-dualiteit

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens