• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Zeshin – vragen bij karma

Zeshin – vragen bij karma

7 juli 2018 door Zeshin van der Plas

Tijdens open dagen van onze tempel in Bemmel krijg ik vaak vragen over karma en reïncarnatie. Mijn antwoorden zijn vaak wedervragen zoals: ‘Wat reïncarneert er’ wat is jouw definitie, of geloof in karma? Nou, wat ik er over gelezen heb…

Het zenboeddhisme is er op gericht om door het ego heen te breken om zo een ontmoeting met je werkelijke natuur te hebben. Je werkelijke natuur is niet die 1,80 meter hoge zak met botten met een houdbaarheid van hooguit 100 jaar. Je werkelijke natuur is iets wat niet gebonden is aan ruimte en tijd. De meeste vragen die ik krijg komen voort uit angst voor verlies van het ego en van uit ‘wishful thinking’ voor behoud van het ego. Maar ze zijn ook beïnvloed door het christelijk gedachtegoed ‘schuld en boete’ en over goed en slecht karma. Karma verwijst alleen maar naar het verrichten van daden en niet naar de gevolgen van daden, het gevolg van daden wordt ‘vipāka’ genoemd. Het is niet voor niets dat er twee termen zijn, net zo als ‘oorzaak en gevolg’ zijn ze los van elkaar bedoeld.

Karma en vipāka worden zo onbedoeld gekoppeld aan goede en slechte daden. Maar wat wij nu goede daden noemen zou in de toekomst weleens catastrofaal kunnen zijn. In deze context zou het opbouwen van een goed karma weleens heel raar uit kunnen pakken. Stel, je redt een baby uit een brandend huis en moeder Hitler huilt tranen van geluk om het behoud van haar schat. Stel dat je dat gedaan zou hebben in het geval van het ‘gangbare’ begrip over karma kun je het nu wel schudden je zou eeuwen lang als…ja als wat terug komen?

Kom je wel terug en wat komt er terug wat je als ‘jou, zelf, ik, of mij ‘zou kunnen noemen. Mijn leraar zei: ‘wie het woord karma uitspreekt moet drie dagen lang zijn mond met zeep spoelen’. Dit klinkt misschien vreemd maar bedenk eens waarom je de term karma gebruikt? Gebruik je hem om je geleerdheid te etaleren, uit angst voor verlies van welzijn, om een machtspositie te veroveren? Er zijn honderden reden waarom iemand zich inlaat met karma, maar er is maar 1 reden die geoorloofd is en die is Jezelf omarmen. En met jezelf bedoel ik niet je persoonlijkheid, de rol die je in dit leven bekleed, het masker wat je draagt, niet het idee wat je over jezelf hebt. Ik bedoel met jezelf het zelf van voor tijd en ruimte, een zelf zonder voorstellingsvermogen, dan is het geoorloofd.

De mens is geneigd altijd maar te vragen naar het waarom en verwerpt daarmee wie hij of zij is. Waarom word iemand met een zilveren lepel in zijn mond geboren en de ander op een vuilnisbelt? Heeft hij of zij goede of slechte daden in zijn vorig leven gedaan? Als ze aan een zentraining beginnen vragen ze: ‘waarom moet ik met gekruiste benen zitten?’ Ik heb wel eens gezegd ‘dat weet ik niet, vertel het me maar als je het weet’. Er bestaat geen waarom, waarom roept een ontelbare hoeveelheid aan vragen op waardoor je geen tijd overhoud voor wat werkelijk van belang is.

Een bodemloze put met vragen vreet je hele leven op. Waarom ruikt een roos lekker, waarom is het water nat, waarom is de lucht blauw. Zo mis je de geur van een roos, het verkwikkende van water en het sprankelende blauw van de lucht. Als je niet bent die je bent, je afvraagt waarom? Dan meet je jezelf af aan een ander, terwijl er maar een van jou is, waar wil je je dan aan afmeten? Er is geen tweede van jou. Waarom heeft de een een sterk lichaam en de ander een zwak gestel? Het maakt niet uit. Je wilt nooit in overeenstemming zijn met dat wat is, nooit in overeenstemming met jezelf. Train zoals je opgedragen wordt en doe alleen maar dat, dan weet ik zeker dat je mij op een gegeven moment kunt vertellen wat karma is.

Ik ben de eigenaar van mijn daden,
maar het is een illusie iets te kunnen bezitten.
De erfgenaam van mijn daden,
zonder oorzaak.
Geboren door mijn daden,
zonder komen noch gaan
Gerelateerd aan mijn daden,
zo als een reflexie in de spiegel
En leef ondersteund door mijn daden
dus wandel ik in vrijheid
Van elke daad die ik verricht, goed of slecht…
ze kunnen alleen bestaan in blinde overtuiging
Vertel me wat is de oorzaak van karma?
Zo zou een monnik steeds weer moeten reflecteren
zolang er een reflectie is

Categorie: Boeddhisme, Teisho, Zen, Zeshin van der Plas Tags: karma, Zeshin van der Plas

Lees ook:

  1. Zenleven
  2. Zeshin – dana en het zorgen voor de doden
  3. Zeshin – Wie heeft er tijd om te huilen
  4. Het zelf, bewustzijn en mededogen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 129 – vrede en alle goeds
    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.