Gebrek aan waardering, er niet meer toe doen, is pijnlijk voor het ego, misschien is het de grootste angst bij de BN-ers. Zijn BN-ers daarom bereid om elke deugende mening als hun eigen mening naar voren te brengen, om maar te behagen?
Tweespraak Rob van Boven en Luuk Mur
Rob van Boven (1951) is psycholoog en psychotherapeut met belangstelling voor het boeddhisme. Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en lid van de Dzogchen Community Nederland. Beide mannen gaan over boeddhistisch gerelateerde zaken in gesprek in Tweespraak.
Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over…solidair zijn.
Luuk: ‘Veel mensen willen opkomen voor de zwakkere. Dat zijn in hun ogen in het Westen de moslims, omdat ze kritiek krijgen op hun religie. Ik deel die mening niet. We moeten solidair zijn met individuen die onderdrukt en uitgesloten worden. Het gaat er mij niet zozeer om of iemand het recht heeft om een boerka te dragen, maar om het recht om deze niet te dragen.’
Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over…vrijheid
‘Maar waarom gebruiken we wat we geloven als houvast? Wat we geloven hebben we toch allemaal bedacht. Ons denken is het terrein van de mogelijkheden en kan als zodanig nooit houvast bieden en daar is het ook niet voor bedoeld.’
Tweespraak – psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over…de speeltuin van overlevers
Wat is er toch dat we zoveel strijden met elkaar, naast de honger naar macht? Kan het zo zijn dat we in onszelf een aanhoudende strijd hebben tussen wat onze eigenheid ons vertelt en wat we zijn gaan geloven over onszelf.
Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over…het Openbaar Ministerie
‘Als eigenliefde en grenzeloze ambitie belangrijke motivaties zijn, en ondergeschikten reageren met vleierij en bedrog, dan lijkt mij dat niet in het belang van de maatschappelijke kansarme die een eerlijk proces wil.’
Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over …wantrouwen
Zorg en onderwijs zijn niet te kwantificeren. Overal de prijs van weten, maar van niets de waarde, dichtte Oscar Wilde.
Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over …in de war zijn
Diagnoses zijn niet neutraal en ze zijn zelfs besmet geraakt, soms lijken het wel manieren om iemand te framen of demoniseren. Poetin wordt in de media uitgemaakt voor iemand met het Aspergersyndroom, Trump zou lijden aan een kwaadaardige vorm van narcisme.
Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over…politiek en liefde
Anne Fleur Dekker (1994) is feministe, opiniemaakster en linkse activiste.
Toen het Forum voor Democratie ( FvD) in 2017 met twee zetels nieuw in het parlement kwam, schreef ze dat Thierry Baudet, de voorman van deze partij, Wilders in schaapskleren was.
Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur zijn het eens over …’wilde dieren’
De vraag is of we dit probleem alleen rationeel moeten willen bekijken. We beschikken nu eenmaal over morele gevoelens. We willen graag rechtvaardigheid, we voelen compassie met het lijden van mens en dier.
Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over …slechte mensen
Femke Halsema concludeert dat rechts links te slim is af geweest. Zou het niet meer voor de hand liggen om het juist te vieren dat zowel links als rechts het nu eens zijn over genoemde waarden?
Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over …eindeloos gelijkhebberig discussiëren
Het ‘kostbare’ gelijk willen hebben, kan ook voortkomen uit een geloof dat als we een conflict hebben er een kloof zou zijn in onze verbondenheid. Als we dit conflict kunnen opheffen door de ander te overtuigen van ons gelijk zou de kloof overbrugd zijn.
Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over …politici.
‘Een politicus zal niet snel in therapie gaan, eenvoudig omdat een politicus zichzelf niet ter discussie stelt. Hij heeft, ‘weet’ hij, het gelijk aan zijn zijde en de ander heeft dus ongelijk. En zolang hij geniet van zijn machtsspel zal hij geen last hebben van zichzelf. Therapie zou een nederlaag zijn en dat doen we niet in het machtsgebeuren. Misschien kan er een apart ministerie van verbondenheid en rechtvaardigheid komen.’
Tweespraak – ‘We zitten in een tredmolen, die ons maar opzweept naar meer consumptie’
We hoeven niet meer, zoals onze evolutionaire voorouders, te volharden in de illusies van het ‘zelf’. Het is niet meer nodig dat we onbevredigd blijven zoeken naar meer, beter en anders. We kunnen gaan inzien dat de slechtheid die we het karakter van de vijand toedichten een illusie is. Het boeddhisme gaf ons behalve een diagnose van het lijden van de mens ook een therapie.
Tweespraak – slechte en goede mensen
Mensen beoordelen mensen binnen een aantal seconden en de eerste indruk is vaak blijvend.
Tweespraak – mindfulness voor zich schuldig voelende moralisten
Mindfulness meditatie maakt je er bewust van hoe gevoelens een startpunt kunnen zijn van je hypnotische gedrag. Door dit grotere bewustzijn wordt de hypnose zwakker. Dat kan een resultaat zijn van mindfulness, van oordeelloos gewaarzijn.
Tweespraak – Boeddha zei: wees je eigen autoriteit, maak je niet afhankelijk van anderen
Zelf zoeken naar wie je werkelijk bent is belangrijker dan welke tekst of leraar dan ook.
Tweespraak – De illusie van een echt bestaand ‘ik’ is misschien wel de belangrijkste les van Boeddha.
Net zoals onze gedachten een objectieve werkelijkheid creëren buiten onszelf, zo projecteren ze ook de illusie van een echt bestaand ‘ik’ binnen onszelf’.
Tweespraak – ‘Behoeftes hebben we, of we nu verlicht zijn of niet’
Spiritueel wakker zijn kan alleen in het NU ervaren worden, daarom wordt bij Dzogchen gesteld dat het pad en het doel één zijn. Wakker bewustzijn is een bewustzijn zonder geloof, vrij van behoefte aan controle, vrij van conditionering, vrij van welke agenda of strategie dan ook.
Tweespraak – ‘Je doet dus niets in deze oefening, je bent gewoon’
In de meditatieoefening houd je jezelf voor dat je zo natuurlijk mogelijk probeert te zijn. Gedurende de gehele meditatie laat je je ervaringen precies zo zijn als ze zijn. Dit doe je door gewoon te ZIJN.
Tweespraak – ‘Gedachtes krijgen gewicht, omdat ze passen in een bepaald geloof’
Luuk: Meditatie wordt vaak als de belangrijkste methode gezien om spiritueel wakker te worden. Bij mediteren maak je je los van je verplichtingen en afleidingen, waardoor er een optimale situatie ontstaat om in rust te komen in relatie met de overlever. Zoals inmiddels bekend is de overlever in het geheel niet spiritueel geïnteresseerd. Integendeel zelfs, deze is bezig zich te handhaven in zijn wereld van ik tegenover de ander.
Tweespraak – ‘Iemand met de geloofsvergissing gelooft dat ze weinig waard is
Luuk: ‘Je bent niet je lichaam, je bent niet je emoties, je bent niet je geloof, je bent niet de groep waar je bij hoort, je bent niet je bezittingen.’
Tweespraak – ‘De echte wereld is iets heel anders dan de indruk die je zintuigen je voorschotelen’
Rob: In mijn werk kom ik regelmatig de vraag tegen wie ben ik. In deze vraag zit een aanname dat er een -ik- is. Ik kan meegaan met de stelling dat er geen -ik-, is in de zin dat -ik- geen entiteit is, maar een aanduiding, een benaming voor een aantal verschijnselen.’
Tweespraak – ‘Ik vroeg aan deze man waarom we het ego niet gewoon omarmen’
Craig Hamington is bekend door zijn online trainingen op het terrein van spiritueel wakker worden. Hij legt daarbij eerst uit wat spiritueel wakker worden niet is. Het is niet een speciale veranderde bewustzijnstoestand zoals extase, of een religieuze ervaring, of een diepe band ervaren met iemand anders. En ook niet de talloze specifieke bewustzijnstoestanden die worden beschreven in de literatuur.
Tweespraak – ‘ik was er bijna helemaal aan onderdoor gegaan’
‘Je je hoeft niets te veranderen, je bent niet je baan, je bent niet wat anderen van je denken, je bent ook niet wat je van jezelf denkt. Laat je gedachten er zijn zoals ze komen. Ze gaan net zo makkelijk weer weg. Dat soort dingen zei hij tegen me en het werkte.’